• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5465 -
  • ۱۴۰۲ پنج شنبه ۳۱ فروردين

روزنامه تلگراف:

مكرون در حال كار روي طرحي محرمانه با چين براي پايان دادن به جنگ اوكراين است

گفته مي‌شود امانوئل مكرون در حال طراحي برنامه‌هاي محرمانه با چين براي آوردن روسيه و اوكراين به ميز مذاكره تا تابستان امسال است. به گزارش ايسنا به نوشته تلگراف، توبياس الوود، رييس كميته منتخب دفاعي انگليس، اين طرح‌ها را «خطرناك» ناميد و «ايان دانكن اسميت»، رهبر سابق حزب محافظه‌كار، رييس‌جمهور فرانسه را «غير قابل اعتماد» توصيف كرد. گزارش‌ها حاكي از آن است كه مكرون، امانوئل بون، مشاور سياست خارجي خود را مامور كرده است تا با وانگ يي، ديپلمات ارشد چين در ايجاد چارچوبي كه مي‌تواند به عنوان مبنايي براي مذاكرات آتي استفاده شود، همكاري كند.
منابع ناشناس به بلومبرگ گفتند فرانسوي‌ها معتقدند كه مذاكرات بين روسيه و اوكراين ممكن است در تابستان امسال انجام شود. به گفته منابع، هرگونه مذاكره آتي به چند شرط بستگي دارد، از جمله موفقيت حمله بهاري اوكراين، و قرار دادن كي‌يف در موقعيتي قدرتمند در طول مذاكرات.
بلومبرگ گفت كه يكي از مقامات دفتر مكرون برنامه صحبت بون با وانگ يي را تاييد كرده است. وي از اظهارنظر در مورد جزييات خودداري كرد و افزود كه متحدان فرانسه از هرگونه ابتكار فرانسه مطلع شده‌اند. هنوز مشخص نيست كه آيا مكرون در طرح خود از كي‌يف حمايت مي‌كند يا خير؟ با اين حال روز شنبه، اليزه گفت كه او با ولوديمير زلنسكي «درباره گام‌هاي بعدي در سازماندهي نشست صلح گفت‌وگو كرده است.» رييس‌جمهور اوكراين تأييد كرد كه اين دو در يك تماس تلفني درباره «نتايج سفر اخير رييس‌جمهور به چين» صحبت كردند. كرملين روز سه‌شنبه اعلام كرد كه هيچ طرحي براي توافق صلح ارايه شده از سوي فرانسه نديده است. پكن تاكنون هيچ نشانه‌اي از تحت فشار قرار دادن مسكو براي پايان دادن به جنگ نشان نداده است. در چين، مكرون نتوانست شي جين پينگ، رييس‌جمهور چين را متقاعد كند كه با زلنسكي صحبت كند و با گفتن اينكه اروپا نبايد «پيرو» دستور كار ايالات متحده در مورد تايوان باشد، متحدان را دچار اختلاف كرد. توبياس الوود، رييس كميته منتخب دفاعي انگليس هم در پاسخ به برنامه‌هاي گزارش‌شده مكرون به تلگراف گفت: «او ممكن است فكر كند كه به دنبال يك هدف شاخص است، اما در واقع دارد در كتاب بازي چين قرار مي‌گيرد و رويه‌هاي رايج بين‌المللي و مكانيزم شناخته ‌شده براي حل و فصل اختلافات بين‌المللي را دور مي‌زند.
در حالي كه سر ايان دانكن اسميت گفت كه اوكرايني‌ها اعتماد كمي به رييس‌جمهور فرانسه دارند. او گفت: «زماني كه در اوكراين بودم، متوجه شدم كه آنها به چيني‌ها و مكرون اعتماد ندارند، آنها مطمئنا از زماني كه او به چين رفته است به او اعتماد ندارند.»
مخالفت مشابهي در بروكسل نسبت به موضع مكرون وجود داشت. ريم ممتاز، از موسسه بين‌المللي مطالعات استراتژيك گفت: مكرون به دليل اظهارات قبلي خود مبني بر اينكه ناتو از مرگ مغزي رنج مي‌برد، از كمبود اعتماد با شركا و متحدان اروپايي‌اش رنج مي‌برد، و آنها را با درخواست گفت‌وگو با روسيه در سال 2019 و «تحقير نكردن روسيه» و ايجاد «معماري امنيتي با روسيه» حتي پس از حمله روسيه به اوكراين آچمز كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون