• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3290 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۲۱ تير

خبر كوتاه

ارسال كمك‌هاي تازه ايران به يمن

معاون عربي و آفريقاي وزارت امور خارجه كشورمان اعلام كرد كه ايران كمك‌هايش را راهي يمن مي‌كند. به گزارش خبرآنلاين، حسين اميرعبداللهيان، معاون عربي و آفريقاي وزارت امور خارجه گفت: جمهوري اسلامي ايران با توجه به اعلام آتش‌بس از سوي سازمان ملل، كمك‌هاي بيشتر انسان‌دوستانه خود را راهي يمن مي‌سازد. وي افزود: اين كمك‌ها با هماهنگي سازمان ملل و صليب سرخ جهاني به سراسر يمن مي‌رسد. معاون وزير خارجه كشورمان در عين حال از عدم پايبندي عربستان به پيشنهاد سازمان ملل و نقض آتش بس شديدا انتقاد كرد و اين رفتار را مغاير قوانين شناخته شده بين‌المللي خواند.

 

اسراييل توان حمله به ايران را ندارد

رييس‌جمهور اسبق امريكا تاكيد مي‌كند كه رژيم صهيونيستي نمي‌تواند به تنهايي به ايران حمله كند. به گزارش فارس، جيمي كارتر گفت: براساس آنچه من درباره ارتش مي‌دانم، اسراييل با سلاح‌هايي كه دارد قابليت اينكه بتواند حملات قاطع و جدي با اين فاصله با ايران انجام دهد را به تنهايي ندارد. وي با بيان اينكه رژيم اسراييل از بمب‌هاي داراي برد كافي يا توانمندي‌هاي سوخت‌گيري‌هاي هواپيما براي انجام حمله به تاسيسات هسته‌اي ايران برخوردار نيست، تاكيد كرد چنين حمله‌اي داراي تبعات بلندمدت بوده و در صورت لزوم بايد آن را امريكا آغاز كند. كارتر در ادامه اين مصاحبه گفت كه از نگراني‌هاي اسراييل آگاهي دارد اما نحوه ابراز اين نگراني‌ها توسط بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير رژيم صهيونيستي، انطباقي با واقعيت ندارد.

 

تلاش جمهوريخواهان براي مخالفت هيلاري كلينتون با توافق هسته‌اي

نشريه هيل از تلاش جمهوري‌خواهان كنگره كه براي رد توافق هسته‌اي احتمالي ايران راي كافي ندارند، براي همراه كردن هيلاري كلينتون، به عنوان يك دموكرات برجسته با خود خبر داد تا با جلب راي ساير دموكرات‌ها بتوانند وتوي احتمالي اوباما را باطل كنند. به گزارش ايرنا، هيل در گزارشي از آخرين تلاش‌هاي سناتورهاي جمهوريخواه براي جلوگيري از تاييد توافق احتمالي هسته‌اي ايران و غرب در كنگره امريكا تشديد كرده‌اند، نوشت: بر اساس قانون اساسي ايالات متحده، رييس‌جمهوري اين اختيار را دارد كه در صورت تشخيص خود و در جهت حفظ منافع ملي، مصوبات كنگره ايالات متحده امريكا را وتو كند. هيل در ادامه گزارش خود افزود: از ديگر سو اعضاي مجلس نمايندگان و سناي امريكا نيز مي‌توانند در يك راي‌گيري مجدد و تصويب آن مصوبه با دوسوم آرا، وتوي رييس‌جمهوري را باطل اعلام كند. سناتورهاي جمهوريخواه دريافته‌اند كه اگر نتوانند در مخالفت با توافق هسته‌اي اوباما با ايران، يك چهره دموكرات قدرتمند را نيز با خود همراه كنند، احتمالا براي رد كردن توافق هسته‌اي ايران راي كافي نخواهند داشت و براي همين منظور به هيلاري كلينتون چشم دوخته‌اند. آنها سخت تلاش مي‌كنند وي را در توافق درگير كنند و اميدوارند بتوانند او را تحت فشار قرار دهند تا با توافق مخالفت كند. چارلز شومر، سناتور دموكرات مخالف توافق هسته‌اي در اين باره مي‌گويد: اين كار مي‌تواند يك استراتژي خوب باشد. بهترين راه براي پيروزي اين است كه هيلاري كلينتون يا چاك شومر (يكي ديگر از سناتورهاي دموكرات قدرتمند) را راضي كنيم كه به دفتر كار رييس‌جمهوري بروند و به او بگويند كه اين (توافق) براي ما قابل تحمل نيست.

 

تمجيد نوري‌المالكي از نقش ايران در مبارزه با تروريسم

معاون اول رييس‌جمهور عراق، با انتقاد از امريكا، نقش ايران را در حمايت از عراق در زمينه مبارزه با تروريسم مثبت توصيف كرد. به گزارش خبرگزاري صداوسيما، نوري‌المالكي در قاهره در جمع خبرنگاران تاكيد كرد: امريكا در خصوص سطح حمايت نظامي از عراق در مبارزه با داعش، تعامل مثبتي نداشت و به ميزان مطلوب عمل نكرد. اگر امريكا، در روند مسلح كردن، جدي بود، شكست‌هاي امنيتي خطرناك كه عراق شاهدش بود، رخ نمي‌داد. با توجه به جنگ كنوني، آنچه در اختيار عراق قرار گرفت، كافي نبود به همين سبب بغداد تصميم گرفت از مسكو، تهران، كره و بلغارستان، منابع تسليحاتي خود را تامين كند. وي درباره نقش ايران در كمك به عراق براي مبارزه با تروريسم گفت: نقش ايران در اين خصوص بسيار زياد بود و اگر ايفاي نقش مثبت اين كشور نبود نمي‌توانستيم به مبارزه با داعش ادامه دهيم. تهران پيشنهاد سلاح به مقادير زياد را به عراق ارايه داد و اين مساله در توقف شكست امنيتي رخ داده، كمك بسياري كرد. علاوه بر اين تبادل تجاري با ايران سالانه سيزده ميليارد دلار است. نوري‌المالكي با اشاره به اينكه سياست‌هايش در دوره نخست وزيري كاملا همسو با ايران نبود، افزود: سياستي كه ترسيم كرديم بر اين اساس قرار داشت كه عراق، جايگاه طبيعي خود را در منطقه بازيابد و از روابط خوبي با كشورهاي همسايه برخوردار باشد. معاون اول رييس‌جمهور عراق درباره انتقاد از نيروهاي بسيج مردمي گفت: اين انتقادها، فقط تلاشي از سوي طرفداران تقسيم عراق است تا اين طرح ملي را شكست دهند؛ طرحي كه توانست از وحدت عراق حمايت كند.

 

رايزني سفير ايران در آنكارا با اردوغان

سفير ايران در تركيه ضمن حضور در مراسم افطار كاخ رياست‌جمهوري تركيه و ديدار با رجب طيب اردوغان درباره روابط دوجانبه و همكاري‌هاي منطقه‌اي به گفت‌وگو پرداخت. به گزارش فارس، عليرضا بيكدلي، سفير ايران در آنكارا در فيسبوك خود با بيان اينكه به مناسبت ماه مبارك رمضان سفرا و روساي نمايندگي‌هاي خارجي در تركيه به دعوت رجب طيب اردوغان، رييس‌جمهور اين كشور و همسرشان افطار ميهمان كاخ رييس‌جمهوري بودند از رايزني با وي خبر داد. بيكدلي با بيان اينكه در اين ديدار فرصت مغتنمي شد درباره روابط دو جانبه و همكاري‌هاي منطقه‌اي با اردوغان رايزني كنم، افزود: اردوغان در سخنراني خود مروري بر سياست خارجي تركيه با ايران داشت.

 

مشكل امريكا با ايران تسليم‌ناپذيري تهران است، نه برنامه هسته‌اي

نشريه فارين‌پاليسي در گزارشي با اشاره به مذاكرات هسته‌اي ايران و گروه 1+5 نوشت كه مشكل امريكا با ايران برنامه هسته‌اي اين كشور نيست، بلكه عدم تمايل آن به تسليم در برابر واشنگتن است. اينكه نومحافظه‌كاران عنوان مي‌كنند ايران براي پنهان كردن برنامه تسليحات هسته‌اي خود، يك برنامه انرژي هسته‌اي دارد هميشه پوششي براي مخالفت واقعي امريكا با ايران و سياست‌هاي حقيقي واشنگتن بوده است. به گزارش تسنيم، اين نشريه ادامه داد: از منظر دكترين هژموني جهاني ايالات متحده، مشكل ايران استقلال آن است. همچون عراق، ليبي، سوريه، ونزوئلا، اكوادور، بوليوي، برزيل، آرژانتين، كوبا، كره‌شمالي، روسيه و چين، ايران تابع واشنگتن نيست. واشنگتن مايل نيست به اين حقيقت اذعان كند و بگويد كه ايران در فهرست اهداف آن قرار دارد، زيرا ايران در مقابل خواسته و اراده واشنگتن تسليم نمي‌شود. به جاي آن، واشنگتن تصميم گرفت تا هراسي را از ايران در بين مردم امريكا و اروپا ايجاد كند. واشنگتن اين كار را با متهم كردن تهران به توسعه سلاح‌هاي هسته‌اي و تمايل آن براي در اختيار قرار دادن اين سلاح‌ها به تروريست‌ها براي حمله عليه اسراييل، اروپا و امريكا انجام داد. زماني كه واشنگتن سامانه‌هاي ضد موشك‌هاي بالستيك را در مرز روسيه مستقر كرد، واشنگتن به دروغ به روسيه گفت كه هدف از آن رهگيري موشك‌هاي بالستيك بين‌قاره‌اي (ناموجود) ايران است. تبليغات واشنگتن در مورد تهديد هسته‌اي ايران چندين سال است كه در جريان است، با وجود اينكه برآورد اطلاعات ملي امريكا از سوي تمامي 16 نهاد امنيتي امريكا نشان داد كه ايران بيش از يك دهه پيش علاقه خود به سلاح‌هاي هسته‌اي را كنار گذاشته است. با وجود اين واقعيت كه بازرسان آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در ايران به سر مي‌برند و به‌طور مرتب گزارش مي‌دهند كه هيچ شواهدي از هرگونه انحراف در غني‌سازي اورانيوم به سوي يك برنامه تسلحياتي وجود ندارد، تبليغات واشنگتن با كمك رسانه‌هاي غربي همچنان ادامه دارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها