• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۳۰ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3290 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۲۱ تير

علي صوفي در گفت‌وگو با «اعتماد» تشريح كرد

گام‌هاي اصلاح‌طلبان براي فتح بهارستان

مريم وحيديان/ از ابتداي تشكيل شوراي راهبردي اصلاح‌طلبان براي انتخابات مجلس، استراتژي مشخصي براي انتخاب كانديداي هر حوزه انتخابيه تبيين شد. استراتژي مشخصي كه اكنون در استان‌هاي مختلف در حال اجراست. البته از همان ابتدا شوراي راهبردي اعلام كرد كه تنها نقش هماهنگ‌كننده و انسجام‌بخش را براي استان‌هاي مختلف به عهده دارد و به هيچ عنوان در انتخاب مصاديق دخالت نمي‌كند. علي صوفي، عضو شوراي راهبردي اصلاح‌طلبان از زمان‌بندي‌ها و برنامه‌ريزي‌هاي شوراي راهبردي اصلاح‌طلبان در استان‌هاي گوناگون و وضعيت اجراي آنها مي‌گويد. او بيان مي‌كند شوراهاي استاني در بيشتر استان‌ها تشكيل شده است و گام بعدي تشكيل شوراهاي شهرستان‌ها در هر استان است.

تشكيل شوراي استاني همدان در چه وضعيتي قرار دارد؟

شوراي استاني همدان شكل گرفته است و دو روز پيش نيز كار خود را شروع كرده است.

گام بعدي پس از تشكيل شوراهاي استاني چيست؟

شوراي استاني، شوراي شهرستان‌ها و شوراهاي حوزه‌هاي انتخابيه را تشكيل مي‌دهد و براي داوري احتمالي بين كانديداها خود را آماده مي‌كند تا بتوانيم به ليست واحد برسيم.

بعد از شوراي استاني شوراي شهرستان‌ها تشكيل مي‌شود؟ كار شوراهاي شهرستان‌ها چيست؟

سياست ما اين است كه تهيه ليست اصلاح‌طلبان از پايين به بالا و از حوزه‌هاي انتخاباتي صورت بگيرد. بنابراين شوراهايي كه در حوزه‌هاي انتخاباتي و شهرستان‌ها تشكيل مي‌شوند فعاليت كانديداهاي اصلاح‌طلب را در آن حوزه رصد مي‌كنند. از ميزان مقبوليت و راي‌آوري آنها ارزيابي انجام مي‌دهند. چنانچه تعدد كانديدا باشد با آنها مشورت و صحبت مي‌كنند. شوراهاي استاني تلاش مي‌كنند تعدد كانديدا را از بين ببرند و به كانديداي واحدي برسند. اينكه عده‌اي به نفع يك يا دو نفر كنار بروند و كانديداهايي كه باقي مي‌مانند در ليست واحدي در سر تا سر كشور قرار بگيرند، به عهده اين شورا‌هاست.

برنامه زمان‌بندي‌شده‌اي براي تعيين ضرب‌الاجل هر يك از اين گام‌ها وجود دارد؟ تشكيل شوراي استاني و شوراي شهرستان‌ها چه زماني به پايان مي‌رسد؟

بله. قبلا ضرب‌الاجلي تهيه و به استان‌ها نيز ابلاغ شد. البته شرايط استان‌ها با يكديگر متفاوت است. حتي در بعضي از استان‌ها ابتدا شوراي شهرستان‌ها و بعد از آن شوراي استان تشكيل مي‌شود. در ديگر استان‌ها ابتدا شوراي استان تشكيل مي‌شود و بعد شوراي شهرستان. طبيعي است كه استان‌هايي كه ابتدا شوراي استاني را تشكيل مي‌دهند زودتر به نتيجه مي‌رسند و نتيجه را اعلام مي‌كنند و سپس به‌تدريج شوراي شهرستان‌ها را تشكيل مي‌دهند. استان‌هايي كه از پايين به بالا شورا تشكيل مي‌دهند و از شوراي شهرستان به شوراي استاني مي‌رسند بيشتر زمان مي‌برند چرا كه بايد منتظر بمانند تا همه شهرستان‌ها شورا تشكيل دهند. در حال حاضر اغلب استان‌هايي كه به صورت اول عمل كردند يعني ابتدا شوراي استاني تشكيل داده‌اند، كار خود را تمام و اعلام آمادگي كرده‌اند. در حال حاضر ما منتظر هستيم كه استان‌هايي كه شوراي شهرستاني را ابتدا تشكيل مي‌دهند، كار خود را به پايان برسانند.

براي استان‌هايي كه ابتدا شوراي شهرستان‌ها را تشكيل مي‌دهند ضرب‌الاجلي تعيين شده است؟

ما به آنها اعلام كرده‌ايم كه هر‌چه زودتر كار خود را به پايان برسانند و كار به
شهريور ماه نرسد. البته نمي‌توان انتظار داشت كه همه بتوانند كارشان را به‌موقع تمام كنند اما بر‌اساس آنچه تاكنون انجام شده، كار به‌خوبي پيش رفته است.

نقش احزاب در شهرستان‌ها چگونه تبيين شده است؟

احزاب جايگاهي قانوني در انتخابات دارند كه كاملا محفوظ است. در جريان انتخابات مجلس شخصيت‌هاي حقيقي جايگاهي و حق دارند با نهادهاي اجرايي و نظارتي تعامل داشته باشند و فعاليت خود را انجام دهند. شخصيت‌هاي حقوقي هم در اين ميان جايگاهي دارند و مي‌توانند با مجريان و ناظران انتخابات تعامل داشته باشند. اين جايگاهي است كه قانون به آنها داده است. در جريان فعاليت‌هاي اصلاح‌طلبان احزاب بخشي از اصلاح‌طلبان محسوب مي‌شوند نه تمام آنها. برخي اصلاح‌طلبان از نمايندگان و مديران ادورا و شخصيت‌هاي ذي‌نفوذ محلي هستند كه عضو احزاب نيستند اما چهره‌هاي موثر اصلاح‌طلب هستند. در اين پروسه احزاب مي‌توانند در شورايي كه حكميت و داوري را انجام مي‌دهد، حضور داشته باشند. در مجامعي كه براي تعيين شوراهاي اصلاح‌طلبان شكل مي‌گيرد مي‌توانند حضور پيدا كنند و براي انتخاب شوراها كانديدا معرفي كنند. همچنين در استان‌هايي كه احزاب فعال ملي دفتر نمايندگي دارند مي‌توانند نمايندگان خود را در شوراها فعال كنند اما اين به‌معناي حزب محور بودن شوراهاي اصلاح‌طلبان نيست. احزاب و گروه‌هاي اصلاح‌طلب نيز بخشي از فرآيند انتخابات مجلس خواهند بود.

در تهران برنامه به چه صورت است؟ آيا براي تهران شورايي تعيين مي‌شود يا شوراي راهبردي خود مسووليت انتخابات را به عهده مي‌گيرد؟

در تهران شوراي راهبردي فعلا در حال پيش بردن كارهاست و كميته خاصي از طرف شوراي راهبردي مسوول نشده است.

چه زماني به مرحله تعيين افراد و مصاديق براي انتخابات مي‌رسند؟ معرفي نامزد از چه زماني شروع مي‌شود؟

براي مصاديق سياستي از پايين به بالا وجود دارد. تلاش مي‌كنيم كه دخالتي از مركز بر حوزه‌هاي انتخابيه و ديگر استان‌ها صورت نگيرد. هر استان خود نامزدهاي مورد‌نظر خود را انتخاب و اعلام مي‌كند. به نوعي تمركز‌زدايي در اين برنامه وجود دارد. تلاش مي‌كنيم تا آنجا كه ممكن است در حوزه‌هاي انتخابيه دخالت نكنيم و شوراها و احزاب در هر شهرستان براي آن حوزه انتخابيه تصميم‌گيري كنند. سياست از بالا به پايين را اجرا نمي‌كنيم. در بستن ليست واحد نهايي و تعيين مصاديق براي آن باز هم سياست از پايين به بالا است. در هر حوزه انتخابيه تلاش مي‌كنند كه از تعدد كانديداها جلوگيري كنند و كانديداي واحدي را معرفي كنند. در صورتي كه داوري در آن حوزه به نتيجه نرسد به شوراي استان منتقل مي‌شود و در موارد نادري هم حكميت به مركز منتقل مي‌شود. تعيين مصاديق و انتخاب كانديدا در دو مرحله انجام مي‌شود. يك‌بار پيش از بررسي صلاحيت‌ها مصاديق را انتخاب مي‌كنيم و يك بار بعد از اعلام نتايج تعيين صلاحيت‌ها از طرف شوراي نگهبان مصاديق را انتخاب مي‌كنيم. در مرحله‌اي كه قبل از بررسي صلاحيت كانديداهاست فقط ثبت‌نام كانديداها مطرح است. در حوزه‌هاي انتخابيه و شوراها تصميم‌گيري مي‌شود كه حتما برخي از افراد ثبت‌نام كنند يا نكنند. طبيعي است كه بستن ليست واحد بعد از اعلام صلاحيت كانديداها امكان‌پذير مي‌شود. كانديداهايي كه از فيلتر شوراي نگهبان رد شدند به صورت يك ليست واحد اعلام مي‌شوند.

بنابراين گام تعيين مصاديق نزديك به انتخابات آغاز مي‌شود؟

بله.

خواسته اصلاح‌طلبان براي مجلس دهم چيست؟آيا هدف‌گذاري براي رسيدن به مجلسي مشابه مجلس ششم است يا مجلسي مشابه مجلس پنجم نيز مطلوب است؟

هدف اصلي در رقابت‌هاي انتخاباتي كسب اكثريت كرسي‌هاي نمايندگي مجلس است اما با توجه به شرايطي كه در آن هستيم و امكاناتي كه در اختيار داريم هدف كلي‌تري را دنبال مي‌كنيم. هدف كلي مجلسي كارآمد، معتدل و متشكل از نيروهاي مجرب اصلاح‌طلب است؛ مجلسي كه تخصص كافي داشته باشد و از نظر كارشناسي قوي باشد و در يك كلام مجلس كارآمدي باشد؛ مجلسي كه بتوانيم از آن انتظار داشته باشيم كه در كنار ساير قوا كشور را از بحراني كه در آن قرار گرفته خارج كرده و در وضعيتي مطلوب قرار دهد. اين خواسته و انگيزه همه اصلاح‌طلبان براي انتخابات مجلس دهم است.

اينكه هدف‌گذاري مجلسي مانند مجلس ششم باشد يا مجلس پنجم، با نحوه ردصلاحيت‌ها به‌طور دقيق‌تر تعيين مي‌شود؟ در واقع هدف به صورت جزيي‌تر نزديك به انتخابات و با توجه به شرايط تعيين مي‌شود؟

ما به دنبال اين هستيم كه بتوانيم نيروهاي اصلي اصلاح‌طلب را به انتخابات وارد كنيم اما اگر نيروهاي اصلي اصلاح‌طلب كمتر به ميدان آمدند و رغبت كمتري براي حضور نشان دادند بايد با واقعيت‌ها كنار بياييم. همچنين اگر نيروهاي اصلي ما اجازه حضور به عنوان كانديدا را در انتخابات پيدا نكردند باز هم بايد با واقعيت‌ها كنار بياييم و سطح توقعات‌مان را پايين بياوريم. هدف جزيي‌تر و دقيق‌تر با توجه به نحوه ردصلاحيت‌ها تعيين مي‌شود. به هر حال ما از همه ظرفيت‌ها و امكانات خود براي انتخابات مجلس استفاده مي‌كنيم.

اين سوء‌تفاهم براي برخي احزاب و گروه‌ها به وجود آمده است كه شوراي راهبردي براي انتخابات كار اجرايي انجام مي‌دهد. اين سوء تفاهم را چطور مي‌توان برطرف كرد؟

بستگي دارد كار اجرايي را چطور تعريف كنيم. اگر منظور اين است كه شوراي راهبردي براي انسجام بخشي به استان‌ها تلاش مي‌كند، درست است. شوراي راهبردي در موضع سياستگذاري و تعيين راهبردها و خط مشي‌ها براي اصلاح‌طلبان استان اقدام مي‌كند و اصلاح‌طلبان استان را به تشكيل شوراها دعوت مي‌كند. اين به معناي كار اجرايي نيست. اصلاح‌طلبان استان خود مجامع خود را تشكيل مي‌دهند و افراد را انتخاب مي‌كنند. برخي جاها ممكن است اختلافاتي بروز كند و به شوراي راهبردي بكشد. شوراي راهبردي براي رفع اختلافات ايفاي نقش مي‌كند. شوراي راهبردي در حوزه‌هاي انتخابيه مانند احزاب كه دفتر مي‌زنند و كانديداها را پشتيباني مي‌كنند عمل نمي‌كند. شوراي راهبردي نظارت بر كارها را انجام مي‌دهد، سياستگذاري مي‌كند و سعي مي‌كند تا شورا‌ها به موقع شكل بگيرند. اين شورا از طريق رابطين استان‌ها كه چهره‌هاي ملي استاني هستند كار را در استان‌ها پيگيري مي‌كنند. اين چهره‌هاي ملي استاني در مركز هستند و دسترسي به آنها آسان است. معمولا براي هر استان سه تا پنج نفر انتخاب شدند كه با استان‌ها و فعالان استاني ارتباط دارند و در جهت تكميل شوراها با آنها تعامل دارند. در تعيين رابطين با شوراي هماهنگي اصلاح‌طلبان نيز هماهنگ مي‌شود. آنها هم اگر نمايندگاني داشته باشند به رابطين اضافه مي‌كنند و تلاش مي‌كنند به صورت يكپارچه و هماهنگ با هم در استان‌ها بروند و آنها را با سازوكار اجماع آشنا و آنها را ترغيب كنند. رابطين از اصلاح‌طلبان استان براي تكميل مجامع و شوراها برنامه مي‌خواهند. اين نقشي است كه شوراي راهبردي دارد. اگر به زعم برخي اين نقش كار اجرايي است ما فكر مي‌كنيم كه اين طور نيست. نقش شوراي راهبردي ايجاد اتحاد و انسجام در بين اصلاح‌طلبان سراسر كشور است و كار اجرايي در استان‌ها انجام مي‌گيرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها