• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3290 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۲۱ تير

متهم پرونده كهريزك خبر داد

درخواست روح‌الاميني براي احضار سردار احمدي‌مقدم، رادان و عليپور به دادگاه

دفاعيات سعيد مرتضوي در مورد پرونده كهريزك پايان يافت و احتمالا تا دو جلسه ديگر راي صادر مي‌شود

رضوانه رضايي‌پور / «دادگاه خياباني» مرتضوي همچنان پابرجاست. بعد از پايان هر جلسه، در خيابان داور حضور مي‌يابد و از جلساتي مي‌گويد كه با مهر «غيرعلني بودن»، خبرنگاران را تا ساعت‌ها پشت درهاي دادگاه كيفري استان به انتظار نگه‌مي‌دارد. مردي كه خود سال‌ها در جايگاه قاضي در شعب كيفري دادگاه‌ها، چكش عدالت را بر ميز قضاوت مي‌كوبيد، جزيياتي از روند رسيدگي به پرونده خود بيان مي‌كند كه حتي با برگزاري علني دادگاه نيز نمي‌توان سخناني از آن را تا اعلام حكم نهايي به زبان آورد. پنجمين جلسه دادگاه رسيدگي به اتهامات سعيد مرتضوي هم برگزار شد.

جلسه‌اي كه نخستين خروجي خبرگزاري‌هاي كشور از زبان متهم پرونده اعلام شد. متهم پرونده كهريزك كه براي دفاعيات از خود در اين پرونده لايحه‌اي 51 صفحه‌اي را تقديم دادگاه كرد، اين‌بار غيرعلني بودن دادگاه را تنها بر محتويات لايحه دفاعيه خود حاكم مي‌داند. مرتضوي بدون ذكر كلمه‌اي از متن لايحه خود از درخواست‌هاي شاكي پرونده خبر مي‌دهد. از سخنان روح‌الاميني در دادگاه مي‌گويد و از ليستي كه نام سه تن از مقامات نظامي را در خود جاي داده است. سردار احمدي مقدم، سردار رادان و سردار عليپور از مقامات انتظامي سابق هستند كه اكنون احضار آنان بسته به نظر قاضي پرونده است. متهم پرونده كهريزك در پايان جلسه ديروز دادگاه گفت: يكي از تقاضاهاي آقاي روح‌الاميني مبني بر احضار احمدي‌مقدم به عنوان فرمانده سابق نيروي انتظامي به دادگاه بود، همچنين وي اصرار داشت كه سردار رادان و سردار عليپور از مسوولان سابق نيروي انتظامي و پليس امنيت هم به دادگاه احضار شوند. مرتضوي كه در دادگاهي حضور يافته بود كه با اجراي قانون آيين دادرسي كيفري جديد سه قاضي را در جايگاه مي‌ديد از پرونده تامين اجتماعي هم گفت. پرونده‌اي كه دو سالي را در راهروهاي مجلس و دادگاه‌ها سپري كرد تا روي ميز قاضي كشكولي قرار گيرد، هرچند بارها نتوانست از تيغ انتقادات به دور باشد و در مواردي حتي بسياري از نمايندگان دخيل در تحقيق و تفحص را وادار به اعتراض و پيگيري‌ها از سوي رييس دستگاه قضا مي‌كرد، باز هم در پروسه قضايي باقي ماند. اين خبر در صحبت‌هاي مرتضوي از جلسه غيرعلني روز گذشته به بيرون درز كرد. آنجا كه مديرعامل سابق تامين اجتماعي دليل تجديد جلسه دادگاه در سومين روز از مردادماه امسال را عدم ارسال استعلاماتي مي‌داند كه شعبه كيفري دادگاه از سازمان تامين اجتماعي تقاضا كرده بود. استعلاماتي كه قاضي كشكولي در هفته‌هاي گذشته خبر درخواست آن را اعلام كرده بود، هنوز به دادگاه نرسيده است. اما اين امر هرگز دليلي بر تجديد جلسه رسيدگي به پرونده تامين اجتماعي نبود. آنجا كه وكيل سازمان تامين اجتماعي از آماده بودن اين استعلامات خبر مي‌دهد كه تا چند روز ديگر به دادگاه ارسال مي‌شود و دليل ادامه رسيدگي به پرونده را در ششمين جلسه دادگاه، طولاني شدن دفاعيات متهم مي‌داند. به گزارش فارس، سعيد مرتضوي، مديرعامل سابق سازمان تامين اجتماعي پس از خروج از دادگاه با حضور در جمع خبرنگاران اظهار كرد: پنجمين جلسه رسيدگي به شكايات جديد آقاي روح‌الاميني و شكايات سازمان تامين اجتماعي در شعبه 9 دادگاه كيفري يك برگزار شد. وي افزود: قانون جديد آيين دادرسي كيفري الان لازم‌الاجرا شده و چهار جلسه گذشته در شعبه 79 بود. وي ادامه داد: در اين جلسه ابتدا وكيل سازمان تامين اجتماعي توضيحات خود را بيان كرد و دادگاه به لحاظ اينكه استعلامي از وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي كرده بود و همچنين استعلامي كه از سازمان تامين اجتماعي انجام داده بود و اين دو سازمان از ارايه پاسخ كامل استنكاف كرده بودند، دادگاه از وكيل سازمان تامين اجتماعي در رابطه با اين استعلامات توضيح خواست. مرتضوي تصريح كرد: وكيل سازمان تامين اجتماعي توضيح داد كه پيگيري‌هايش منجر به نتيجه نشده و پاسخي براي جواب استعلام ارايه نكرده‌اند و تقاضاي مهلت هم نكردند تا در يكي، دو هفته آينده با مراجعه به وزارت تعاون و سازمان تامين اجتماعي پيگيري كند و جواب استعلام‌ها را ارايه دهد. مديرعامل سابق سازمان تامين اجتماعي تاكيد كرد: بنابراين پرونده شكايات سازمان تامين اجتماعي به دليل عدم وصول پاسخ و جواب استعلام دادگاه ناتمام ماند.

وي در خصوص شكايات روح‌الاميني گفت: من دفاعيات خود را در 51 صفحه به صورت لايحه تقديم دادگاه كردم. مرتضوي افزود: آقاي روح‌الاميني پس از پايان دفاعيات من از دادگاه تقاضاهايي داشت كه قرار شد تا جلسه بعدي دادگاه اين تقاضاها را بررسي كرده و ببيند كه كدام يك از آنها قابل اجراست. وي با اشاره به تقاضاهاي روح‌الاميني گفت: يكي از تقاضاهاي آقاي روح‌الاميني مبني بر احضار احمدي‌مقدم به عنوان فرمانده سابق نيروي انتظامي به دادگاه بود تا وي توضيحاتي را ارايه كند و روح‌الاميني هم سوالاتي را از وي بپرسد همچنين آقاي روح‌الاميني اصرار داشتند كه سردار رادان و سردار عليپور از مسوولان سابق نيروي انتظامي و پليس امنيت هم به دادگاه احضار شوند تا به سوالات روح‌الاميني در حضور دادگاه پاسخ دهند.

وي ادامه داد: همچنين روح‌الاميني خواسته تا والدين آقاي پوراندرجاني كه پزشك كهريزك و نيروي انتظامي بوده به دادگاه احضار شود، البته بايد گفت كه ما با اين درخواست مخالفتي نداريم اما دادگاه تصميم مي‌گيرد كه درخواست روح‌الاميني را اجابت كند يا خير. مرتضوي ادامه داد: در واقع اگر دادگاه درخواست روح‌الاميني را اجابت كند رسيدگي به اين پرونده مقداري طول مي‌كشد اما اگر دادگاه ببيند كه تقاضاي روح‌الاميني بيهوده است قاعدتا يك جلسه ديگر دادگاه تمام مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها