• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5477 -
  • ۱۴۰۲ يکشنبه ۱۷ ارديبهشت

روحاني در ديدار جمعي از وزرا و معاونان رييس‌جمهور سابق:

همه ‌چيز براي احياي برجام آماده بود

روايت‌هاي حسن روحاني همچنان ادامه دارد. روايت‌هايي كه هرچند شايد ديگران هم از آن باخبر باشند و بارها در رسانه‌ها بازنشر شده باشد اما طرح دوباره آن از سوي فردي كه 8سال در رفيع‌ترين جايگاه اجرايي كشور نشسته است، معاني متفاوتي مي‌تواند داشته باشد. رييس‌جمهور سابق ايران، در جلسه دوره‌اي خود با وزيران و معاونان رييس‌جمهور دولت‌هاي يازدهم و دوازدهم گفت: من اميدوار بودم كه مساله برجام در اسفند ۹۹ يا فروردين ۱۴۰۰ حل شود تا دولتي كه بر سر كار مي‌آيد، دچار اين مشكل بزرگ نباشد. براي احياي برجام همه‌چيز تمام شده و آماده بود. حتي موفق شديم از طرف‌هاي مذاكره امتياز خروج سپاه پاسداران از فهرست گروه‌هاي تروريستي و لغو تحريم دفتر رهبري و نهادهاي مربوط به ايشان را بگيريم. اما متاسفانه اين امكان فراهم نشد. روحاني در ابتداي صحبت‌هاي خود گفت: امروز شرايط اقتصادي مردم مناسب نيست و اكثريتي از جامعه، كاهش قدرت خريد خود را لمس مي‌كنند. وقتي تورم بالاتر از ۵۰ درصد است و افزايش حقوق حدود ۲۰ درصد، معلوم است كه قدرت خريد مردم پايين مي‌آيد و اين ميزان يارانه هم كفاف زندگي مردم را نمي‌دهد.

ميراث دولت روحاني براي دولت بعدي
رييس‌جمهور سابق كشورمان افزود: ما واكسن كرونا به اندازه كافي آماده كرديم و رقم بالايي را سفارش داديم. علاوه بر آن معادل ۴۰۰ همت اسكناس ارز در بانك مركزي در اختيار اين دولت گذاشتيم. طرح‌هاي ۹۵ تا ۹۸ درصد آماده افتتاح را براي دولت سيزدهم به جاي گذاشتيم. دولت تا دي‌ماه مي‌توانست همه اين طرح‌هاي‌ بزرگ را افتتاح كند. راه‌آهن زاهدان به خاش و چابهار به ايرانشهر آماده افتتاح بود. فاز اول طرح بسيار بزرگ خط لوله گوره- جاسك كه رهبري فرمودند استراتژيك‌ترين طرح است، عملياتي شد كه مي‌تواند ۳۰۰ هزار بشكه نفت صادر شود اما آن را تعطيل كردند و فاز ۳ هم دنبال نمي‌شود. بزرگ‌ترين طرح انتقال آب از خليج فارس به كوير اجرا شد و به سيرجان، اردكان و يزد رسيد ولي حالا دنبال نمي‌شود. در ۵ ماه آخر دولت دوازدهم ۶۸۸۵۵ طرح مهم را افتتاح كرديم به ارزش ۸۱۵۱۲۷ ميليارد تومان كه به غير از افتتاح طرح‌ها توسط وزرا و استانداران بود. سابقه ندارد كه در هفته‌هاي آخر يك دولت اين همه طرح مهم افتتاح شود. روحاني اظهار داشت: ما در آغاز كار دولت يازدهم شرايط بسيار سختي داشتيم اما در سايه اميد و اعتماد مردم و قبل از اينكه طرح‌هاي دولت آغاز شود، شرايط بهبود حاصل كرد. نرخ دلار در اواخر سال ۹۱ حدود ۳۹۰۰ تومان بود اما در بهمن و اسفند ۹۲ به ۲۷۰۰ تومان رسيد. پس از ۹ ماه تورم نقطه به نقطه از ۴۵ درصد به ۱۴ درصد رسيد، يعني ۳۱ واحد درصد كاهش پيدا كرد كه بي‌نظير بود. تورم خوراكي‌ها در ارديبهشت ۹۲ ماهانه ۶.۹ درصد بود و در ارديبهشت ۹۳ به ۱.۸ درصد رسيد. رييس‌جمهور سابق افزود: حالا با اينكه گفته مي‌شود حاكميت يكدست شده، انتظار مي‌رود مشكلات زيادي حل شود. البته بايد ديد منظور از حاكميت يكدست چيست و آيا مي‌تواند مفيد باشد؟ چون قوه قضاييه كه بايد بي‌طرف باشد، پس لابد منظور از حاكميت يكدست، دولت و مجلس است. ان‌شاءالله كه براي صداوسيما و ائمه جمعه و نيروهاي مسلح هم فرق نمي‌كند كه چه دولت يا مجلسي سر كار باشد. در اصل بايد ملت و حاكميت يكدست شوند نه قواي حاكميت. اگر ملت و حاكميت يكدست شدند، مشكلات حل مي‌شود. دولت قوي نمي‌تواند كاري كند، جامعه قوي مي‌تواند مشكلات را حل كند، آن‌هم با همراهي يكديگر. او با ابراز نگراني نسبت به بروز اختلافات در جامعه گفت: در اين ۴۴ سال همه تلاش‌ها بر اين بود كه فاصله‌ها كم و وحدت اجتماعي تقويت شود؛ وحدت بين اقشار مختلف مردم با هر مذهب و عقيده و سليقه‌اي. امروز اما مساله از شكاف اجتماعي گذشته و تبديل به تنازع اجتماعي شده است. نبايد گذاشت در جامعه دودستگي و چنددستگي ايجاد شود و يك جمعيت به جمعيتي ديگر يا صاحبان يك تفكر به تفكري ديگر متعرض شوند. حضرت اميرالمومنين(ع) در دوره حكومت، قصد داشت برخي انحرافات آشكار را اصلاح كند اما سكوت كرد چون نگران بود در جامعه و حتي در صفوف لشكريان خودش اختلاف ايجاد شود.

ضرورت پاسخ به مطالبات جوانان
روحاني با تاكيد بر اينكه بايد توجه كنيم جامعه عوض شده است، افزود: اكثريت قاطع جامعه، جواناني هستند كه در ۴۰ سال گذشته به دنيا آمده‌اند. اين نسل جديد و جوان، فرهنگ خود، زبان خود و خواسته‌هاي خود را دارد. دنياي اطراف خود را مي‌بيند و مقايسه مي‌كند. ما نمي‌توانيم با زبان تحكم با آنها سخن بگوييم. آنها براي مشاركت، بايد قانع شوند. بايد انگيزه پيدا كنند. بايد ببينند كه راي و نظر آنها مهم و محترم است. راه همراه كردن جوانان، دورباش و كورباش نيست. زبان تازيانه در اين عرصه كارساز نيست. جوانان بايد امكان تغيير را ببينند تا سرمايه كار و ابتكار خود را به ميدان بياورند. خطر بزرگ فرار مغزها تنها با ايجاد زمينه جذب و اميد به اثرگذاري، از سر كشور دور مي‌شود. ميدان را بايد براي جوانان باز كرد تا بمانند و بسازند. او تاكيد كرد: اميرالمومنين(ع) فرمود اگر به مردم ظلم شود و مردم از حاكميت فاصله بگيرند، اخْتلفتْ هُنالِك الْكلِمةُ، جامعه دچار اختلاف و پراكندگي مي‌شود، فريبكاري در دين آغاز و نشانه‌هاي تجاوز و ظلم پديدار مي‌شود. در آن شرايط خوبان خوار و خانه‌نشين و بدان و اشرار بر مردم حاكم مي‌شوند. بايد راه براي حضور و مشاركت آنها فراهم شود. اين مملكت به همه ايراني‌ها تعلق دارد؛ مگر مي‌شود يك جمع بگويد من به بقيه نياز ندارم. حاكميت بايد دستان خودش را به سمت پيران خردمند و باتجربه و جوانان انديشمند و پرابتكار دراز كند و از آنها راه‌حل را بخواهد. تنها راه اصلاح و خروج ما از مشكلات، رجوع به مردم و طلب ياري از آنهاست، جز اين راهي نيست.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون