• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱ خرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5477 -
  • ۱۴۰۲ يکشنبه ۱۷ ارديبهشت

برنامه جديد وزارت راه و شهرسازي در حوزه مسكن:

شروع به كار گشت شناسايي خانه‌هاي خالي در تهران و پرديس

مشاور مسكن وزير راه و شهرسازي از آغاز فعاليت گشت‌هاي شناسايي خانه‌هاي خالي در تهران و پرديس خبر داد. سيد جواد سادات، مشاور وزير راه و شهرسازي در حوزه مسكن در خصوص برنامه‌هاي ساماندهي بازار مسكن و جلساتي كه با موضوع تنظيم بازار مسكن در دولت برگزار شد، توضيح داد: براي امسال با توجه به محدوديت‌هايي كه براي مردم ايجاد شده است در خصوص املاك مسكوني بسته اجرايي را تعريف كرده كه در تلاش هستيم اثربخشي مناسبي بر بازار اجاره واحدهاي مسكوني داشته باشد. محور نخست اين بسته، سرعت‌بخشي به كشف خانه‌هاي خالي بر پايه قانون ماليات بر خانه‌هاي خالي است كه در اين باره به زودي گشت‌هاي مشترك شهرداري و سازمان امور مالياتي براي شناسايي ميداني خانه‌هاي خالي در مناطق مختلف شهري كه خانه‌هاي خالي در آن مناطق هستند برقرار خواهد شد كه اين امر از امروز در تهران و شهرهاي اقماري شهر تهران از جمله پرديس شروع خواهد شد.
به گزارش وزارت راه و شهرسازي، مشاور مسكن وزير راه و شهرسازي ادامه داد: براساس داده‌هاي دستگاه‌هاي مختلف تعداد فراواني از خانه‌هاي خالي شناسايي شده‌اند كه پيشنهاد مي‌دهيم تا ۱۵ روز آتي مالكان در كلان‌شهرها به ويژه شهر تهران نسبت به عرضه اين واحدها به بازار مسكن اقدام نمايند.سادات توضيح داد: از طريق شناسايي به كمك سامانه‌ها و با مراجعه به خانه‌هاي خالي برگه تشخيص مالياتي براي مالكان اين واحدها صادر مي‌نمايند.
مشاور مسكن وزير راه و شهرسازي در خصوص اطلاعات خانه‌هاي خالي اعلام كرد: وزارت راه و شهرسازي در گام نخست از سامانه‌هايي كه در اختيار داشته و همچنين اطلاعاتي كه از سامانه‌هاي ساير دستگاه‌ها اخذ كرده بزرگ مالكاني كه داراي خانه‌هاي خالي هستند از جمله بانك‌ها و ساير نهادهاي دولتي را شناسايي كرده و سازمان امورمالياتي براي تعدادي از آنها برگه تشخيص ارايه كرده است و تعدادي از آنها نيز تعيين تكليف شده است.سادات ادامه داد: مهم‌ترين ملاك وزارت راه و شهرسازي براي خالي نبودن خانه‌هاي خالي پركردن اطلاعات در سامانه ملي املاك و اسكان است.وي تصريح كرد: شهروندان اطلاعات خود را در سامانه ملي املاك و اسكان ثبت نمايند.مشاور وزير راه و شهرسازي در بخش ديگري از برنامه‌ريزي‌هاي انجام‌شده به ساماندهي بنگاه‌هاي مشاوران املاك اشاره كرد و افزود: در اين زمينه برخورد با بنگاه‌هاي املاك غيرمجاز و بررسي تخلفات پرتكرار در بنگاه‌هاي املاك مجاز مد نظر قرار خواهد گرفت. بر اساس برنامه‌ريزي‌هاي انجام‌شده اتاق اصناف و اتحاديه مشاوران ملاك، شناسايي بنگاه‌هاي املاك غيرمجاز را از امروز از شهرهاي جديد همچون پرديس شدت مي‌بخشند و به مرور تعداد اين گشت‌ها افزايش خواهد يافت.به گفته وي، در ابتدا دو شهر جديد پرديس، پرند و در گام بعدي شهر جديد هشتگرد از نظر شناسايي خانه‌هاي خالي مورد بازديد گشت‌ها قرار خواهند گرفت و در كلان‌شهرها نيز در ابتدا تهران و سپس ساير كلان‌شهرها، گشت‌هاي شناسايي خانه‌هاي خالي فعال خواهند شد.مشاور مسكن وزير راه و شهرسازي گفت: در اين گشت‌ها، نمايندگان اصناف و سازمان امور مالياتي حضور دارند تا تخلفات را بررسي و اعلام نظر كنند.


بنگاه‌هاي املاك فاقد مجوز سريعا نسبت به اخذ مجوز اقدام كنند
وي مهم‌ترين تخلفات احتمالي بنگاه‌هاي معاملات املاك را نداشتن مجوز و همچنين عدم ارايه كد رهگيري برشمرد و افزود: بر اساس ماده ۱۸ قانون جهش توليد مسكن، بنگاه‌هاي مشاور املاك و موجران و مالكان مكلف به دريافت كد رهگيري از سامانه ثبت معاملات املاك و مستغلات هستند. بنابراين معاملات خريد و فروش و اجاره بايد داراي كد رهگيري باشند و اين موضوع الزام قانوني دارد. عدم دريافت كد رهگيري توسط مشاوران املاك مصداق تخلف از قانون نظام صنفي عرضه خارج از شبكه است.از جمله تخلفات بنگاه‌هاي مشاوران املاك، اجاره توكن‌هاي متصل به سامانه ثبت معاملات املاك و مستغلات است كه بر اساس قانون اجاره توكن اين سامانه به غير از صاحب جواز تخلف محسوب مي‌شود و اين موضوع حتما مورد پيگيري قرار مي‌گيرد.مشاور وزير راه و شهرسازي ادامه داد: رعايت سقف قيمتي افزايش حداكثر ۲۵ درصد تا پايان تيرماه دوام خواهد داشت. سال گذشته سران قوا ابلاغيه‌اي در خصوص رعايت افزايش سقف اجاره‌بها حداكثر تا ۲۵ درصد داشتند و ما انتظار داشتيم تا مشاوران املاك به هرچه بيشتر رعايت شدن اين امر كمك نمايند.سادات توضيح داد: يكي از تخلفات رايج در بنگاه‌هاي معاملات املاك اخذ حق الزحمه است كه ميزان آن شفاف و تعيين شده است كه مشاوران املاك ملزم به رعايت ميزان تعيين شده بوده و هستند.
مشاور مسكن وزير راه و شهرسازي گفت: بنگاه‌هاي معاملات املاك غيرمجاز را يكي از دلايل افزايش غير واقعي و سوداگرانه قيمت مسكن مي‌دانيم و عزم خود را جزم كرده‌ايم تا با كمك ساير نهادها در شناسايي بنگاه‌هاي غيرمجاز و ساماندهي بنگاه‌هاي مشاور املاك مجاز بتوانيم كمكي به بازار اجاره امسال كنيم.


سكوهاي ارايه آگهي معاملات مسكن ساماندهي مي‌شود
وي از ساماندهي سكوهاي ارايه آگهي معاملات مسكن نيز خبر داد و گفت: با همكاري سكوهاي ارايه آگهي در تلاش هستيم سازوكاري را تدوين كنيم تا از انتشار آگهي‌هاي غيرواقعي توسط آگهي‌دهندگان غيرواقعي جلوگيري كنيم. مهم‌ترين اثري كه اين موضوع دارد ارايه آگهي بااصالت براي مردم و شفافيت براي متقاضيان است.


تشكيل پويش «صاحبخانه خوب و بنگاه معاملات امين»
سادات ادامه داد: پويش‌هاي «صاحبخانه خوب و بنگاه معاملات امين» در سال جاري راه‌اندازي و معرفي مي‌شود كه در آينده نزديك جزييات بيشتري در اين باره خواهيم گفت.وي توضيح داد: با توجه به خلأ‌هاي قانوني در بازار اجاره، طرح دو فوريتي كنترل و ساماندهي اجاره‌بهاي املاك مسكوني و لايحه ماليات بر معاملات مكرر با همكاري وزارت راه و شهرسازي و كميسيون عمران مجلس تدوين شده كه اميدوار هستيم اين بسته در هفته جاري در مجلس بررسي و به تصويب نهايي برسد.يادآوري مي‌شود در سومين نشست كارگروه تنظيم بازار مسكن تسريع در راه‌اندازي متروي پرند و كاهش زمان سرفاصله زمان حركت متروی هشتگرد در همكاري با شهرداري تهران و كمك به تسهيل ناوگان حمل و نقل عمومي در مسير تهران- پرديس نيز مورد تاكيد قرار گرفت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون