• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5477 -
  • ۱۴۰۲ يکشنبه ۱۷ ارديبهشت

سازمان جهاني بهداشت اعلام كرد

پايان رسمي وضعيت اضطراري همه‌گيري كرونا در جهان

گروه اجتماعي: سازمان جهاني بهداشت پايان وضعيت اضطراري همه‌گيري كوويد 19 را اعلام كرد. 
روز جمعه (5 مه‌) شبكه خبري CNN در گزارشي نوشت كه اين اعلام، نتيجه پانزدهمين نشست كميته اضطراري مقررات بين‌المللي بهداشت WHO بوده كه روز پنجشنبه (4 مه‌) با حضور تدروس آدهانوم؛ دبيركل سازمان جهاني بهداشت برگزار شده و به دنبال برگزاري اين جلسه، آدهانوم موافقت خود را با خاتمه وضعيت اضطراري همه‌گيري كوويد 19 در جهان اعلام كرده است. 
به گزارش CNN، روز جمعه و پس از برگزاري اين نشست، آدهانوم در يك نشست مطبوعاتي در ژنو و در جمع خبرنگاراني كه به اين سازمان آمده بودند، اعلام كرد: «بيش از يك‌سال است كه همه‌گيري در يك روند نزولي بوده است. اين روند نزولي به بيشتر كشورها اين امكان را داده كه به زندگي پيش از همه‌گيري كوويد 19 بازگردند. به همين سبب كميته اضطراري روز پنجشنبه براي پانزدهمين بار تشكيل جلسه داد و به من توصيه كرد كه به وضعيت اضطراري بهداشت عمومي كه نگراني بين‌المللي ايجاد كرده، پايان دهم و من اين توصيه را پذيرفته‌ام.»
طبق گفته دبيركل سازمان جهاني بهداشت، اين كميته از سال گذشته به‌طور مستمر در حال بررسي دقيق داده‌ها از وضعيت همه‌گيري و ابتلا و مرگ كوويد 19 براي تعيين زمان مناسب اعلام پايان وضعيت اضطراري همه‌گيري بوده و طبق نتايج بررسي اين كميته بيش از 12 ماه است كه همه‌گيري كرونا در جهان روند نزولي داشته است. 
سازمان جهاني بهداشت، از ژانويه 2020 و حدود شش هفته قبل از معرفي كوويد 19 به عنوان يك بيماري همه‌گير، شيوع ويروس كرونا را يك وضعيت اضطراري براي بهداشت عمومي و عامل نگراني بين‌المللي اعلام كرد.
در وب‌سايت سازمان جهاني بهداشت، همچنان اين هشدار پررنگ است كه پايان وضعيت اضطراري همه‌گيري كوويد 19 به هيچ‌وجه به معناي مرگ ويروس كرونا نيست و اين ويروس همچنان در سراسر دنيا و با سويه‌ها و زيرسويه‌هاي تكامل يافته در حال گردش و همچنان يك تهديد بهداشتي جهاني است با اين تفاوت كه به دليل كاهش شدت همه‌گيري، از نگراني‌ها نسبت به ژانويه 2020 كاسته شده است. 
آدهانوم هم در نشست خبري خود اين تاكيد را داشت و گفت: «هنوز تهديدي براي سلامت عمومي وجود دارد و مي‌بينيم كه تكامل اين ويروس و آسيب‌پذيري‌هاي مستمر جوامع همچنان ادامه دارد و بنابراين، كاملا انتظار داريم كه اين ويروس به گردش خود ادامه دهد.»
آدهانوم تاكيد كرد كه در صورت افزايش قابل توجه تعداد مبتلايان و فوتي‌هاي كوويد 19، هر زمان كميته اضطراري جلسه جديدي برگزار كند، هيچ ترديدي براي بازگشت وضعيت اضطراري جهاني نخواهد داشت و گفت: «اين ويروس براي ماندن آمده و همچنان در حال تكامل است، اما مهم اين است كه خطر ظهور سويه‌هاي جديد ويروس كه به افزايش ابتلا و مرگ منجر مي‌شود، ماندگار خواهد بود.»
آدهانوم در ادامه صحبت‌هاي خود به آسيب‌هاي اجتماعي، سياسي و اقتصادي همه‌گيري كوويد 19 براي مردم جهان و دولت‌ها اشاره داشت و با تاكيد بر متاثر شدن همه جنبه‌هاي زندگي مردم جهان از اين همه‌گيري، به تحولات اقتصادي عظيم از جمله حذف حجم بسيار بالاي توليد ناخالص داخلي، اختلال در سفر و تجارت، تعطيلي مشاغل و بيكاري و شيوع فقر بين ميليون‌ها نفر از جمعيت جهان اشاره كرد و يادآور شد كه همين لحظه‌اي كه او در حال سخنراني است، هزاران نفر در سراسر جهان در بخش مراقبت‌هاي ويژه بيمارستان‌ها براي زنده ماندن مبارزه مي‌كنند و ميليون‌ها نفر با اثرات ناتوان‌كننده پس از بهبودي (كوويد طولاني) دست به گريبانند. 
آدهانوم ضمن تقدير از فداكاري تمام مراقبان سلامت و كادر درمان در سراسر جهان تاكيد كرد كه كوويد 19، همچنان زخم‌هاي عميقي بر جهان ما برجاي مي‌گذارد و اين زخم‌ها بايد به عنوان نشاني از قدرت ويروس‌هاي جديد با پيامدهاي ويرانگر به ياد بماند.  طبق گزارشي كه روز جمعه در وب‌سايت WHO منتشر شد، از 22 ژانويه 2020 تا سوم مه‌2023 بيش از 765 ميليون و 222 هزار نفر از جمعيت جهان به كوويد 19 مبتلا شده‌اند كه از مجموع مبتلايان، بيش از 6 ميليون و 900 هزار نفر فوت كرده‌اند. 
طبق اين گزارش، ايالات متحده امريكا با بيش از 103 ميليون مبتلا در اولين رديف جدول ابتلاي كوويد 19 ايستاده و از هر 6 مورد مرگ كوويد 19، يك نفر در ايالات متحده فوت كرده است. طبق گزارش سازمان جهاني بهداشت، در ماه مه‌2023 موارد ابتلاي جديد و مرگ كوويد 19 در جهان به كمترين ميزان خود در سه سال گذشته رسيده اما ميلياردها نفر هنوز واكسينه نشده‌اند. طبق گزارش اين سازمان، تا 30 آوريل 2023، بيش از 13 ميليارد و 344 ميليون دوز واكسن كوويد 19 در جهان تزريق شده و بيش از 5 ميليارد نفر به‌طور كامل واكسينه شده و حداقل دو دوز واكسن كوويد 19 را دريافت كرده‌اند در حالي كه بيش از 5 ميليارد و 540 ميليون نفر از جمعيت جهان فقط يك دوز واكسن زده‌اند. 
طبق گزارش وب‌سايت WORLDMETERS كه آمار وقايع حياتي اقتصادي و اجتماعي جهان را اعلام مي‌كند، تا ظهر ديروز (6 مه‌2023) ايران بابت تعداد كل مبتلايان در رديف 18 جدول و بابت انجام تست براي شناسايي مبتلاي جديد در رديف 22 جدول بوده در حالي كه ايالات متحده امريكا، هند، فرانسه، آلمان، برزيل، ژاپن، كره جنوبي، ايتاليا، انگليس، روسيه، تركيه، اسپانيا، ويتنام، استراليا، تايوان، آرژانتين و هلند، ديروز 17 كشور اول در جدول جهاني ابتلاي كوويد بودند. لازم به توضيح است كه جايگاه كشورها بابت تعداد مبتلايان، در طول سه سال گذشته ثابت نبوده چون موج‌هاي متعدد همه‌گيري و سويه‌ها و زيرسويه‌هاي جديد شرايط متفاوتي در همه‌گيري رقم زد و بنابراين جايگاه كشورها در موج فعلي كوويد 19 صرفا براي شرايط اكنوني قابل استناد است در حالي كه معلوم نيست زيرسويه بعدي ويروس از چه نوع خواهد بود و كدام مناطق جهان را و با چه شدتي درگير خواهد كرد. 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون