• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5477 -
  • ۱۴۰۲ يکشنبه ۱۷ ارديبهشت

«اعتماد» از درگيري طايفه‌اي در خوزستان كه تاكنون منجر به كشته شدن چهار نفر و مجروح شدن بيش از پنج نفر شده، گزارش مي‌دهد

تراژدي خونين دشت آزادگان

گروه  حادثه

توضيح «اعتماد»: «در اين گزارش به علت مشكلاتي كه براي دو طايفه رخ داده است بنا به دلايلي مشخصات افراد مصاحبه‌شونده و نام دو طايفه قيد نخواهد شد.»

درگيري‌هاي طايفه‌اي در استان خوزستان از ديرباز رواج داشته است. اكثر اين درگيري‌ها به خاطر «مزاحمت‌هاي ناموسي، چراندن گوسفندان يك طايفه در زمين‌هاي آن يكي طايفه، اختلاف بر سر زمين‌هاي كشاورزي و...» رخ مي‌دهد و منجر به خون و خونريزي مي‌شود.
حدود دو هفته است كه دو طايفه در شهرستان «دشت آزادگان»؛ مركز شهر سوسنگرد در استان خوزستان، با هم درگير هستند. در اين درگيري تاكنون سه نفر كشته و چندين نفر نيز مجروح شدند. يكي از شيخ‌هاي طايفه در مورد اين درگيري به «اعتماد» مي‌گويد: «درگيري به خاطر رابطه يك زن ۵۰ ساله با يك مرد ۲۸ ساله رخ داده است.» اين درحالي است كه «جواد مراونه»، فرمانده انتظامي دشت آزادگان در مورد اين خبر واكنش نشان داد، اما علت درگيري را اعلام نكرد و گفت: «در پي وقوع يك فقره درگيري مسلحانه طايفه‌اي در شهرستان دشت‌ آزادگان كه منجر به قتل دو نفر و مجروح شدن دو نفر ديگر شد، موضوع به صورت ويژه در دستوركار ماموران پليس اين فرماندهي قرار گرفت. ماموران ۱۴ نفر از عاملان تيراندازي را شناسايي و با هماهنگي مقام قضايي در چندين عمليات منسجم آنها را در مخفيگاه‌شان دستگير كردند. 
در بازرسي از مخفيگاه متهمان چهار قبضه سلاح شكاري كشف و چهار دستگاه موتوسيكلت توقيف شد. متهمان نيز پس از تشكيل پرونده به مراجع قضايي معرفي شدند.» به گفته يك منبع آگاه؛ اين درگيري طايفه‌اي به خاطر فرار يك زن و مرد رخ داده است. تا به حال چهار نفر در اين درگيري‌ها كشته و چندين نفر هم مصدوم شدند. بعد از اين ماجرا و به فاصله دو، سه روز يك درگيري ناموسي ديگر هم اتفاق افتاده كه تعداد كشته‌هاي اين درگيري هم پنج، شش نفر اعلام شده است.
همچنين روابط عمومي نظام صنفي كشاورزي و منابع طبيعي دشت آزادگان در بيانيه‌اي از نيروي انتظامي، ريش‌سفيدان و شيوخ قبيله درخواست كرد كه جهت برداشت محصولات كشاورزي به درگيري‌ها خاتمه دهند و بر همين اساس اعلام كرد: «با توجه به اختلاف و درگيري بين دو طايفه در شهرستان دشت آزادگان كه منجر به كشته شدن تعدادي از جوانان شده از بزرگان و افرادي كه مي‌توانند در اين درگيري وساطت كنند، مي‌خواهيم هر چه زودتر به درگيري خاتمه تا ضمن جلوگيري از تلف شدن محصول به دليل تاخير در برداشت از سوءاستفاده‌هاي احتمالي افراد مغرض و انتساب آن به عشيره مقابل اقدام مساعد را انجام دهند.»

عطوه كه به پايان رسيد، درگيري‌ها شروع شد
يكي از بزرگان طايفه درباره اين درگيري كه از دو هفته پيش شروع شده به «اعتماد» مي‌گويد: «اين درگيري به دليل مزاحمت‌هاي ناموسي رخ داده است. ماجرا هم اين بوده كه زني به همراه مردي جوان‌تر از خودش فرار مي‌كند. هر دو آنها ازدواج كرده بودند و بچه هم داشتند. خانه پدري اين زن در شهرستان سوسنگرد است و اين خانم در راه سوسنگرد با اين جوان آشنا مي‌شود. مدت‌ها با هم در ارتباط بودند تا اينكه برادر شوهر اين زن متوجه پيام‌هاي فردي ناشناس به گوشي اين خانم مي‌شود و قضيه را به شوهر و خانواده اين زن اطلاع مي‌دهد. خانواده‌ها براي تقاضاي عطوه (درخواست زمان جهت برطرف كردن درگيري‌ها) اقدام مي‌كنند، اما خانواده پسر كه دخترشان با او در ارتباط بوده، بي‌اعتنا به موضوع و زمان تعيين شده اقدامي نمي‌كند. وقتي زمان‌شان به پايان مي‌رسد، خانواده و طايفه اين زن به سمت روستاي طايفه مردي كه با او در رابطه بوده با اسلحه حمله مي‌كنند. اينجا طوايف معتقدند؛ مردي كه باعث شده زن فرار كند مقصر است و بايد ديه يا پولي پرداخت كند كه اين موضوع حل شود تا خوني ريخته نشود، اما هيچ كدام از اين كارها صورت نگرفت و تا به حال چهار نفر در اين درگيري‌هاي طايفه‌اي كشته شدند. ما از اقوام دور يكي از اين طوايف در اهواز هستيم. دو شب پيش به سمت خانه‌هاي ما شليك كردند. فعلا ما زنان را به منطقه ديگري فرستاديم تا در امان باشند. همين چند روز پيش وقتي براي كاري به بانك رفته بودم، متوجه شدم يك ماشين دنبال من است و شروع كرد به سمت من تيراندازي. من هم با عجله از كوچه و خيابان‌هاي فرعي فرار كردم.» 

اميدواريم دستگاه قضا  براي خاتمه درگيري‌ها اقدام كند
يكي از شيوخ قبيله نيز در مورد اين حادثه به «اعتماد» مي‌گويد: «درگيري به خاطر رابطه يك زن ۵۰ ساله با يك مرد ۲۸ ساله رخ داده است. خانه‌هاي اين دو نفر بيش از 100 كيلومتر با هم فاصله دارد، ولي چون خانه پدري اين زن سوسنگرد است در يك قهوه‌خانه با اين مرد جوان آشنا مي‌شود. صاحب قهوه‌خانه خود همين مرد است. وقتي با هم آشنا مي‌شوند، تصميم مي‌گيرند كه با هم زندگي كنند. حتي يكي، دو هفته اين زن در خانه‌اي كه اين پسر برايش اجاره كرده بود، زندگي مي‌كرد تا اينكه شوهر و خانواده اين زن به آگاهي مي‌روند و شكايتي تنظيم مي‌كنند. آگاهي هم از طريق سيم‌كارت و پيگيري‌هاي تماس‌هاي اين دو نفر ردشان را مي‌زند و زن را پيدا مي‌كند. هر دو نفر فعلا بازداشت هستند، اما درگيري‌هاي طايفه‌اي ادامه دارد و بيش از سه نفر تا به حال كشته شدند. هيچ سازماني هم به اين درگيري‌ها اهميت نمي‌دهد. فرمانده سابق سوسنگرد شخصي بود كه طوايف از او حساب مي‌بردند و جرات نمي‌كردند با اسلحه به سمت كسي شليك كنند.  درگيري‌هاي طايفه‌اي هم افزايش پيدا كرده است.» او در ادامه توضيح مي‌دهد: «بارها به تهران آمدم. در تهران اگر زن و مرد با هم ارتباط داشته باشند بين دو خانواده درگيري رخ نمي‌دهد. اينجا از اين اتفاقات كمتر است، ولي چون آشكار مي‌شود برخي فكر مي‌كنند اين مسائل زيادتر است. اميدواريم دستگاه قضا هر چه سريع‌تر براي خاتمه اين درگيري اقدام كند.»

افزايش سلاح گرم  منجر به درگيري‌هاي طايفه‌اي مي‌شود
يكي از فعالان اجتماعي اهواز درباره علت درگيري‌هاي طايفه‌اي در خوزستان به «اعتماد» مي‌گويد: «درگيري‌هاي طايفه‌اي در خوزستان علت‌هاي زيادي دارد. يكي از اين عوامل، بيكاري جوانان است. همچنين گسترش حاشيه‌نشيني و بي‌عدالتي اجتماعي يكي ديگر از اين عوامل است. توجه نداشتن به حاشيه‌نشيني در دولت‌هاي متعاقب موجب عدم فرهنگ‌سازي مي‌شود. در خوزستان به علت جنگ و طرح‌هاي ملي،  عدم توجه به روستاها و بيكاري اكثريت ساكنان حاشيه‌هاي آن، شهرها فاقد امكانات خدماتي رفاهي، فرهنگي، آموزشي و بهداشتي هستند. وقتي آموزش‌هاي لازم براي فرهنگ‌سازي صورت نمي‌گيرد، جوانان دچار تناقض‌هاي فرهنگي مي‌شوند و نابهنجاري‌هاي اجتماعي زياد مي‌شود و مصرف مواد مخدر نيز مزيد بر علت است. يكي ديگر از عوامل درگيري‌هاي طايفه‌اي افزايش سلاح گرم در استان خوزستان است، آن‌هم به دليل اينكه خوزستان در مجاورت كشور عراق قرار دارد و 
به راحتي سلاح گرم وارد خوزستان مي‌شود.»  به گفته اين فعال اجتماعي؛ نبود موسسه فرهنگي و قانوني براي حل مشكلات مردم و ضعف قانون باعث مي‌شود فرد در نظام قبيله‌اي اقدام به احقاق حقوق خود كند و اين موضوع نيز هرج و مرج ايجاد مي‌كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون