• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5478 -
  • ۱۴۰۲ دوشنبه ۱۸ ارديبهشت

اخبار رسمي

الزام همه دستگاه‌ها به همكاري با شوراي نگهبان  در رابطه با انتخابات

با تصويب نمايندگان مجلس شوراي اسلامي، كليه سازمان‌ها و نهادها، حسب درخواست شوراي نگهبان موظفند در كليه امور مرتبط با انتخابات مانند بررسي صلاحيت‌ها و صحت انتخابات، همكاري كرده و در هر مورد اسناد و مدارك متقن را در اختيار شوراي نگهبان قرار دهند.
به گزارش ايسنا، نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در جريان جلسه علني نوبت دوم ديروز مجلس، گزارش كميسيون امور داخلي كشور و شوراها در خصوص طرح اصلاح موادي از قانون انتخابات مجلس شوراي اسلامي را بررسي كرده و ماده ۳۱ اين طرح را به تصويب رساندند. 
بر اساس ماده ۳۱ اين طرح؛ يك ماده به شرح زير به عنوان ماده ۵۲ مكرر ۲ به قانون الحاق مي‌شود: 
ماده ۵۲ مكرر ۲- شوراي نگهبان در بررسي فرآيند صلاحيت داوطلبان يا اعتراض آنها مي‌تواند در صورت تشخيص راسا يا از طريق هيات مركزي نظارت يا استان اقدامات لازم مندرج در ماده (۵۲) را انجام دهد. نظر شوراي نگهبان قطعي است. تنها داوطلباني كه صلاحيت‌ آنها تاييد شده ‌است، مي‌توانند به عنوان نامزد خود را در معرض انتخاب‌شدن براي نمايندگي قرار دهند.
تبصره ۱- حق دانستن دلايل و شنيدن دفاعيات و توضيحات داوطلب در مراحل بررسي صلاحيت در شوراي نگهبان تنها در صورتي است كه يكي از شرايط زير در مورد وي صدق كند: 
الف) داوطلب در مراحل قبل، پس از ابلاغ و اطلاع از حق دانستن دلايل و ارايه توضيحات و دفاعيات، درخواست كتبي خود مبني بر اعمال حق مذكور را ارايه داده ولي امكان استماع دفاعيات وي فراهم نشده است.
ب) با عذر موجه يا خارج از اراده خود از برخورداري از اين حق محروم بوده است.
پ) دلايل، مدارك يا مستندات جديدي در مراحل بعد كشف شده است كه در اين صورت تنها نسبت به همان دلايل جديد حق ارايه دليل و اخذ دفاعيات انجام مي‌شود.
تبصره ۲- كليه سازمان‌ها و نهادها، حسب درخواست شوراي نگهبان و مقام‌هاي مجاز از سوي شوراي نگهبان موظفند در كليه امور مرتبط با انتخابات مانند بررسي صلاحيت‌ها و صحت انتخابات، همكاري كرده و در هر مورد اسناد و مدارك متقن را در اختيار شوراي نگهبان قرار دهند. عدم پاسخ يا تاخير عمدي و غيرقابل جبران در پاسخ به درخواست‌ها و همكاري با شوراي نگهبان يا پاسخ خلاف واقع، موجب مجازات‌ انفصال موقت از خدمات دولتي از شش ماه تا يكسال، براي مقام يا شخصي است كه اين فعل يا ترك فعل به او مستند است. 
تبصره ۳- دستورالعمل اجرايي اين قانون مربوط به فرآيند بررسي صلاحيت داوطلبان (رسيدگي تشخيص صلاحيت) در هيات‌ نظارت استان، هيات مركزي نظارت و شوراي نگهبان به تصويب شوراي نگهبان مي‌رسد. 
تبصره ۴- شوراي نگهبان، هيات مركزي نظارت و هيات نظارت استان، در راستاي رسيدگي و بررسي دقيق و احراز شرايط لازم براي صلاحيت داوطلبان، امكانات لازم از جمله تامين و آموزش محققان يا كارشناسان را فراهم مي‌كند. 
تبصره ۵- مبتني بر اصل محرمانگي تعيين صلاحيت، اطلاعات و اسناد مربوط به بررسي صلاحيت داوطلبان، مشمول قانون مجازات انتشار و افشای اسناد محرمانه و سري دولتي مصوب 29/11/1353 است. در صورتي كه داوطلب پس از قطعي شدن عدم تاييد صلاحيت خود، درخواست انتشار عمومي دلايل عدم تاييد صلاحيت را داشته باشد، با درخواست كتبي او، مرجع تعيين صلاحيت، دلايل را به جز در مواردي كه از مصاديق اشاعه فحشا، هتك عفت عمومي، هتك حيثيت اشخاص ديگر يا جزو «د» بند (۲) قانون لزوم رسيدگي دقيق به شكايات داوطلبين رد صلاحيت شده در انتخابات مختلف مصوب 22/8/1378 باشد را منتشر مي‌كند.
تبصره ۶- داوطلب مي‌تواند در فرآيندهاي انتخابات نماينده قانوني خود را با ارايه مدرك رسمي معتبر حسب مورد معرفي كند. دلايل عدم تاييد يا عدم احراز فقط به داوطلب اعلام مي‌شود. 

 

برگزاري ‏جلسه بازپرسي توماج صالحي

وكيل مدافع توماج صالحي از برگزاري ‏جلسه بازپرسي پرونده ‎موكلش در دادسراي اصفهان در روز جاري خبر داد. امير رييسيان در توييتر نوشت: «‏جلسه بازپرسي پرونده ‎توماج صالحي در دادسراي اصفهان ديروز (يكشنبه) صبح برگزار شد. توماج از طريق ويديوكنفرانس در جلسه شركت داشت و با حضور وكلا به سوالات بازپرس پرونده پاسخ داد. اميدواريم با رفع شدن نقايص تحقيقات، پرونده هرچه سريع‌تر براي رسيدگي بدوي به دادگاه ارسال شود». به گزارش ايسنا، سيد محمد موسويان دادستان اصفهان ۸ آبان ماه ۱۴۰۱ اعلام كرد كه توماج صالحي خواننده رپ به اتهام فعاليت تبليغي عليه نظام، همكاري با دولت‌هاي متخاصم و تشكيل گروه‌ غيرقانوني به قصد برهم زدن امنيت كشور دستگير شد. جعفري رييس كل دادگستري استان اصفهان نيز ۶ آذرماه سال ۱۴۰۱ از صدور كيفرخواست توماج صالحي به اتهام افساد في‌الارض، فعاليت تبليغي عليه نظام، تشكيل و اداره دستجات غيرقانوني به قصد برهم زدن امنيت كشور، همكاري با دولت متخاصم عليه جمهوري اسلامي و نشر اكاذيب و تشويش اذهان عمومي از طريق فضاي مجازي و تحريك و ترغيب افراد به اعمال خشونت‌آميز خبر داد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون