• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3290 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۲۱ تير

محسن رضايي:

امريكا نمي‌گذارد كار تمام شود

 

 

گروه سياسي| دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان اينكه همه قدرت‌هاي بين‌المللي موافق توافق ايران و گروه 1+5 هستند، گفت: مذاكرات با 1+5 به نتيجه رسيده است اما امريكا نمي‌گذارد كار تمام شود و به دنبال امتيازگيري بيشتري است. محسن رضايي با تاكيد بر اينكه امريكا راهي جز مذاكره با ايران را ندارد، سنگ‌اندازي‌هاي مقامات آن كشور را به‌گونه‌اي دانست كه حتي اروپايي‌هاي متحد با امريكا را نيز از اين رفتار گلايه‌مند كرده است. وي درخصوص لزوم تاييد هر توافقي در شوراي عالي امنيت ملي يا مجلس شوراي اسلامي نيز گفت: اين مسائل مربوط به دولت است و مجمع تشخيص مصلحت در اين مورد ورود پيدا نخواهد كرد. به گزارش ايرنا، گزيده سخنان محسن رضايي در پايان جلسه مجمع تشخيص مصلحت نظام در جمع خبرنگاران در ادامه مي‌آيد:

امريكا راهي جز مذاكره با ايران ندارد و حمله نظامي يا تشديد تحريم‌ها به بن‌بست رسيده و حتي اوباما نيز به اين موضوع اعتراف كرده است.

مذاكره تنها راه امريكا است و سنگ‌اندازي آنها باعث شده اروپايي‌ها كه متحد امريكا هستند نيز از اين رفتار آنها گله‌مند شوند، هر چند آن را علني نمي‌كنند اما اعتقاد دارند اين زياده‌خواهي‌ها باعث ضرر و موجب مي‌شود كه آنها در خاورميانه با مشكل مواجه شوند.

همه قدرت‌هاي بين‌المللي موافق توافق هستند و حتي شاهد مخالفت روسيه و چين با زياده‌خواهي‌هاي امريكا بوديم.

درباره لزوم تاييد هر توافقي در شوراي‌عالي امنيت ملي و مجلس شوراي اسلامي بايد بگويم اين مسائل مربوط به دولت است و مجمع تشخيص مصلحت نظام به آن ورود نمي‌كند اما مرتب گزارش‌ها از ميز مذاكره تا شوراي‌عالي امنيت ملي و رهبر معظم انقلاب رد و بدل مي‌شود.

اوباما ظرفيت سياسي معيني دارد و اين پرونده بسيار سنگين‌تر از توان تصميم‌گيري وي است و بعيد به نظر مي‌رسد كه رييس‌جمهوري امريكا همه اين پرونده را حل و فصل كند. قطعنامه‌هاي سنگين عليه ايران در زمان اوباما صادر شد و او در تلاش است سنگي را كه در چاه انداخته در‌آورد.

يكي از مسائل مهم در سياست كلان نظام ابلاغ سياست‌هاي كلي برنامه ششم است كه در ماه‌هاي آينده از طريق دولت به مجلس ابلاغ مي‌شود و بودجه سال 95 نيز بر اين اساس تنظيم شده و مورد تصويب قرار مي‌گيرد؛ بنابراين مي‌توان سياست‌هاي كلي برنامه ششم را گام مهمي در توسعه كشور دانست.

يكي از بندهاي مهم سياست‌هاي كلي برنامه ششم توسعه مساله رشد اقتصادي هشت‌درصدي است كه برخي سوال مي‌كنند چگونه با وجود تحريم‌ها و پايين آمدن قيمت نفت چنين چيزي امكان‌پذير است كه بايد در جواب آنها گفت ما در رشد اقتصادي منابع ملي را در نظر مي‌گيريم و صرفا به منابع دولتي بسنده نمي‌كنيم. از اين رو دسترسي به اين رشد اقتصادي در طول پنج سال برنامه امكان‌پذير است و ما همه ظرفيت‌ها اعم از دولتي، خصوصي، منابع طبيعي و موقعيت ژئوپلتيك را در نظر مي‌گيريم.

دستيابي به رتبه علمي و فناوري يكي از جزييات برنامه ششم توسعه است. دستيابي به اين جايگاه در طول پنج سال برنامه امكان‌پذير است.

رهبر معظم انقلاب بر لزوم نظارت بر اجراي برنامه ششم توسعه تاكيد كرده‌اند و آيين‌نامه نظارتي مجمع نيز تصويب شده است و از اين رو شايد برنامه ششم نخستين برنامه‌اي است كه نظرات بر آن لحاظ مي‌شود.

ضمن تشكر از دولت، سازمان مديريت و برنامه‌ريزي كشور و وزارتخانه‌ها براي همكاري با مجمع تشخيص مصلحت نظام در تهيه سياست‌هاي برنامه ششم توسعه، از 110 سياستي كه خدمت رهبر معظم انقلاب پيشنهاد داديم ايشان با اصلاح آن را در 80 بند ابلاغ كردند.

كلي محيط زيست مورد بررسي قرار گرفت كه تا بند 10 آن پيش رفتيم، يعني شش بند آن تصويب شد و در جلسه آينده سياست‌هاي كلي محيط زيست تمام مي‌شود و ما آنها را براي مقام معظم رهبري ارسال مي‌كنيم تا در برنامه ششم مورد ملاحظه قرار گيرد. برخي از حاميان محيط‌زيست انتقاد مي‌كردند كه چرا در برنامه ششم سياست‌هايي براي حمايت از محيط زيست نيست. دليل آن اين است كه ما در حال بررسي اين سياست‌ها هستيم و پس از بررسي به دولت و مجلس ابلاغ مي‌شود و در برنامه‌هاي ششم و هفتم مورد ملاحظه قرار مي‌گيرد.

ما در سياست داخلي، سياست‌هاي كلي انتخابات را داريم كه بسياري از موارد داخلي لحاظ شده است؛ مسائلي نظير حضور در احزاب در انتخابات، جايگاه آنها، شفافيت انتخابات و... مفصل مورد بحث قرار گرفته‌اند و در برنامه ششم نيز مورد لحاظ قرار گرفته‌اند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها