• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5478 -
  • ۱۴۰۲ دوشنبه ۱۸ ارديبهشت

دكتر رضا خضردوست، مديرعامل مجموعه توسعه راهكارهاي هوشمند امين

لزوم توجه به بالا بردن سواد ديجيتال در نسل جديد

دكتر رضا خضردوست، مديرعامل مجموعه توسعه راهكارهاي هوشمند امين، در ابتداي سال جديد درباره لزوم بالا بردن سواد ديجيتال (Digital Literacy) در كودكان و نوجوانان نسل جديد اظهار داشت: « نسل جديد فرزندان ما در ايران، بيش از نسل‌هاي پيشين نيازمند توجه و برنامه‌ريزي جدي در زمينه آموزش و ارتقای سواد ديجيتال هستند. اين نسل جديد در تمام مراحل زندگي خود با دنياي ديجيتال و فضاي مجازي در ارتباط بوده و نياز دارند تا علم و فرهنگ حضور در اين فضا و استفاده از امكانات آن را به سرعت فراگيرند. »
وي در ادامه درباره چيستي سواد ديجيتال و اهميت پرداختن زودهنگام به آن، اضافه كرد:  امروزه كودكان و خردسالان حضور اينترنت و دنياي ديجيتال را در زندگي روزمره والدين خود مشاهده و احساس مي‌كنند. استفاده از خدمات آنلاين مختلف، انجام پرداخت‌ها و خريدها به صورت اينترنتي، برقراري تماس تصويري، اطلاع‌رساني و آموزش علوم جديد در فضاي وب تنها ابعاد ساده‌ و روزمره‌اي از زندگي ديجيتال انسان امروزي را تشكيل مي‌دهند.  اما سواد ديجيتال مبحثي بسيار گسترده و با اهميت‌تر از آن است كه تنها با درك شهودي قابل اكتساب باشد. فرزندان ما نياز دارند تا به صورت اصولي و تخصصي درباره دنياي ديجيتال و امكانات آن آموزش ديده و براي زندگي در آن آماده شوند و اين مهم بايد از ابتدايي‌ترين سال‌هاي زندگي ايشان در نظر گرفته شود. 


نقش ما در ارتقای سواد ديجيتال  كودكان چيست؟
خضردوست نقش خانواده، دولت و جامعه را در بهبود سواد ديجيتال كودكان اين‌گونه بيان كرد: « اولين محيط‌هايي كه كودكان در آنها قرار مي‌گيرند، خانواده و مدارس هستند و الگوبرداري‌هاي اوليه آنها نيز از والدين و معلمان خود است.  هرآنچه در سال‌هاي ابتدايي عمر در محوريت آموزش اين دو محيط قرار داشته باشد، مسير زندگي فرزندان را در سال‌هاي بعدي تعيين مي‌كند.  آموزش ابزارها و دانش‌هاي پايه‌اي نظير زبان، ورزش، علوم، هنر، رياضيات و موسيقي به كودكان در سنين پايين تأثير بيشتري خواهد داشت و امروزه دانش بنيادي ديگري به اين موارد اضافه شده است كه «سواد ديجيتال» نام دارد.»  وي افزود: «  اخيرا اقدامات مهمي از سوي دولت و وزارت آموزش و پرورش در راستاي آموزش سواد ديجيتال به كودكان انجام گرفته است. خوشبختانه والدين نيز نسبت به گذشته بسيار آگاهانه‌تر عمل كرده و نسبت به آموزش صحيح فرزندان خود حساس‌تر هستند.  در كنار اين دو عنصر قدرتمند، نقش جامعه را نيز نمي‌توان ناديده گرفت، همانطور كه مجموعه توسعه راهكارهاي هوشمند امين در چند سال‌ گذشته نسبت به فرهنگ‌سازي و طراحي و ارايه ابزارها و امكانات مدرني همچون تبلت‌هاي نارتب ونرم‌افزار مديريت والدين، حضور و فعاليت فرزندان را در فضاي ديجيتال تسهيل بخشيده و به والدين نيز در آموزش الگوي مصرف صحيح به فرزندان و نظارت بر حضور آنها در محيط آنلاين ياري رسانده است. در واقع مسووليت اشاعه سواد ديجيتال در بين فرزندان نسل جديد، بر دوش تمامي افراد جامعه از كسب و كارها و دولت گرفته تا آموزگاران و افراد خانواده قرار دارد و ما نيز همچنان در اين مسير گام برمي‌داريم. »


شكاف ديجيتال محصول  سواد ديجيتال ناقص
مديرعامل شركت توليدكننده تبلت‌هاي كودك نارتب علل ايجاد شكاف ديجيتال را مرتبط با سواد ديجيتال دانسته و اينگونه ادامه داد: « شكاف ديجيتال موضوع مهمي است كه در اثر فقدان يا نقصان سواد ديجيتال كامل و اصولي وهمچنين دسترسي به منابع و ابزارهاي ديجيتال بدون كسب مهارت‌هاي لازم براي رقم زدن تجربه‌اي امن و موفق در دنياي مجازي است. براساس تعريفي كه بيش از 30 سال پيش توسط پائول گيلستر (Paul Gilster) در كتاب سواد ديجيتال ارايه شده است، براي دستيابي فرزندان به سواد ديجيتالي كامل و كاربردي، بايد سه نوع آموزش اساسي به آنها انتقال داده شود.  اين سه آموزش شامل «نحوه استفاده از فناوري‌هاي دنياي ديجيتال»، «تشخيص محتواي ديجيتال مناسب از محتواي ديجيتال نامناسب» و «فرهنگ استفاده و الگوي مصرف صحيح فضاي ديجيتال» است. همه اين آموزش‌ها بايد به كودكان امروزي داده شود تا بتوانند تجربه موفقي از زندگي ديجيتال خود داشته و با اكتشاف در اين محيط جديد، در راستاي ارتقا فردي خود بكوشند. چه بسا هر كدام از اين آموزه‌ها به تنهايي مي‌تواند براي آنها مخرب و گمراه‌كننده نيز باشد.»


يادگيري سواد ديجيتال با ابزارهاي امن
خضردوست در انتها صحبت‌هاي خود درباره نقش مهم كسب و كارها و محصولات توليدي آنها در آموزش صحيح فرزندان توضيح داده و افزود: « تبلت‌هاي ايراني نارتب با امكان مديريت نحوه و زمان دسترسي فرزندان به برنامه‌ها، امكانات و محتواهاي موجود در آن، گامي بزرگ در زمينه آموزش سواد ديجيتال به كودكان برداشته و در مسير شكوفايي هرچه بيشتر پتانسيل‌هاي ملي و حركت موازي با رشد فناوري در جامعه جهاني، در كنار والدين و مدارس كشور ايستاده است. ما در مجموعه امين اميدواريم كه بتوانيم با توليد محصولات كاربردي و هدفمند، سواد فني، رسانه‌اي و اجتماعي فرزندان و خانواده‌ها را براي زندگي در جهان ديجيتالي امروز ارتقا دهيم. »

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون