• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5478 -
  • ۱۴۰۲ دوشنبه ۱۸ ارديبهشت

سكوت مركز آمار شكست

تورم 1401 ركورد 10 ساله را شكست

مركز آمار ايران پس از دو ماه سرانجام داده‌هاي تورم را منتشر كرد. طبق اين داده‌ها، تورم پايان سال گذشته (1401) حداقل ركورد يك دهه را شكسته است. بررسي گروه‌هاي آماري نشان مي‌دهد در دو ماهه گذشته ميوه و گوشت ركوردداران رشد قيمت در سبد خانوارهاي كل كشور بوده‌اند.


رشد 4.7درصدي تورم در آخر سال 1401
طبق داده‌هاي مركز آمار، تورم ماهانه اسفند برابر با 4.7درصد در آخر سال گذشته به ثبت رسيده است. در بررسي‌هاي آماري مشاهده مي‌شود گوشت قرمز، ميوه و خشكبار و پوشاك و كفش بالاترين ركوردها را در اين ماه رقم زده‌اند. در همين خصوص تورم ماهانه «گوشت قرمز» برابر با 18.3درصد بوده و «ميوه و خشكبار» با ثبت تورم 12.8درصد رده دوم را داشته است.  در ادامه تورم ماهانه ثبت شده در گروه «پوشاك و كفش» نيز در اين مقطع برابر با 7.5درصد، سومين رتبه را به ثبت رسانده است. اين روند اما در فروردين امسال، با افت در برخي گروه‌ها و رشد در برخي گروه‌هاي ديگر همراه بوده است.


ركوردزني ميوه و خشكبار در فروردين 1402
طبق داده‌هاي مركز آمار تورم ماهانه در فروردين برابر با 3.7درصد ثبت شده و حدودا يك واحد درصد از ماه قبل خود كمتر شده است. تفكيك آماري در اين ماه نشان مي‌دهد تورم ماهانه «ميوه و خشكبار» همچنان ركورددار رشد قيمت‌ها بوده است. براساس آمارهاي ثبت‌شده تورم ماهانه «ميوه و خشكبار» در فروردين 1402 برابر با 15.3درصد بوده و بالاترين رشد قيمت را رقم زده است. دومين ركورد نيز در اين مقطع مربوط به «حمل و نقل» بوده و معادل 8.6درصد به دست آمده است. بنابراين مشاهده مي‌شود در دو ماه پي‌درپي ميوه و خشكبار ركورددار گراني ماهانه بوده است. درنهايت مشاهده مي‌شود تورم سال 1401 بالاترين سطح 10 سال را در داده‌هاي مركز آمار رقم زده است. براساس داده‌هاي مركز آمار، تورم سالانه در 1401 برابر با 45.8درصد بوده و در بالاترين سطح 10 سال قرار گرفته است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون