• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5478 -
  • ۱۴۰۲ دوشنبه ۱۸ ارديبهشت

پاسخ سازمان برنامه و بودجه كشور به گزارش روزنامه اعتماد با عنوان «وعده‌هايي كه عملي نشد»

تعرفه خدمات پرستاري با پيشنهاد شوراي عالي بيمه سلامت به تصويب هيات وزيران رسيده است

گروه اجتماعی| به دنبال انتشارگزارشي با عنوان «وعده‌هايي كه عملي نشد»  در تاریخ 27 فروردین امسال سازمان برنامه و بودجه كشور پاسخی برای روزنامه اعتماد  فرستاد  که در ادامه می خوانید:
« ابهامات و مشكلات در خصوص بازتوزيع كارانه پرستاري به چگونگي سازوكار بازتوزيع مندرج در دستورالعمل ياد شده مربوط مي‌شود كه جزو وظايف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي بوده و موضوع مي‌بايست از طريق آن دستگاه مورد پيگيري قرار گيرد.
در پاسخ به گزارش روزنامه اعتماد با عنوان «وعده‌هايي كه عملي نشد» در تاريخ 27/01/1402 (موضوع مصاحبه با دبيركل خانه پرستار)  موارد ذيل  را به آگاهي مي‌رساند: 
1- قانون تعرفه‌گذاري خدمات پرستاري و تعديل كارانه‌هاي پرستاري در سال 1386 به تصويب مجلس شوراي اسلامي رسيده است. همان‌گونه كه در ماده‌ واحده مذكور آمده است بر اساس بند (15) ماده (1) قانون تشكيلات و وظايف، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي موظف شد تا استاندارد بسته‌هاي خدمات تشخيصي‏ درماني كادر پرستاري را تعيين و با هماهنگي وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي در چارچوب سرانه مصوب، تعرفه سالانه فوق را پيشنهاد كند تا پس از تأييد شوراي عالي بيمه سلامت به تصويب هيات وزيران برسد. طي تبصره (2) ماده ‌واحده نيز مقرر شد آيين‌نامه اجرايي مربوطه، حداكثر شش ماه پس از تصويب قانون با همكاري وزارتخانه‌هاي ياد شده و سازمان نظام پرستاري تهيه شده و پس از تأييد شوراي عالي بيمه سلامت، به تصويب هيات وزيران برسد. ليكن تدوين آيين‌نامه و اجراي قانون مذكور تا سال 1400 متوقف مانده بود. در سال 1400 آيين‌نامه اجرايي ياد شده تهيه و در جلسه مورخ 09‏/05‏/1400 هيات وزيران، تصويب و ابلاغ شد.
2- همان‌گونه كه در متن قانون تصريح شده و سازوكار آن نيز در ماده (4) آيين‌نامه اجرايي ذكر شده، تعرفه خدمات پرستاري در چارچوب سرانه مصوب، هر ساله بر اساس بند (الف) ماده (9) قانون احكام دايمي برنامه‌هاي توسعه كشور توسط شوراي عالي بيمه سلامت تعيين شده و به تصويب هيات محترم وزيران مي‌رسد؛ بنابراين در قالب سرانه مصوب، در سال‌هاي 1401 و 1402 تعرفه‌گذاري خدمات كادر پرستاري در قالب تعيين ارزش‌هاي نسبي خدمات و جزو ريالي آن توسط شوراي عالي بيمه سلامت، تعيين شده و به تصويب هيات وزيران رسيده است. شايان ذكر است در مقابل تعيين تعرفه، پرداختي كادر پرستاري مي‌بايست در چارچوب كارانه و در ازاي ميزان كاركرد ماهيانه صورت پذيرد.
3- گزارش فوق نحوه بازتوزيع منابع حاصل از تعرفه‌گذاري خدمات و پرداخت كارانه را مدنظر قرار داده است. در اين راستا مطابق مفاد ماده (5) آيين‌نامه، همه مراكز درماني مكلف شده‌اند پس از ابلاغ تعرفه سالانه همانند ساير خدمات، كارانه كادر پرستاري را بر اساس تعرفه‌هاي مصوب محاسبه و پرداخت كنند. همچنين دستورالعمل نحوه توزيع در بخش دولتي دانشگاهي توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي ابلاغ مي‌شود؛ لذا ابهامات و مشكلات در خصوص بازتوزيع كارانه به چگونگي سازوكار بازتوزيع مندرج در دستورالعمل ياد شده مربوط مي‌شود كه جزو وظايف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي بوده و موضوع مي‌بايست از طريق آن دستگاه مورد پيگيري قرار گيرد. »

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون