• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5484 -
  • ۱۴۰۲ دوشنبه ۲۵ ارديبهشت

رسانه‌ها از حضور پرشور راي‌دهندگان خبر دادند

انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه به دور دوم کشیده ‌می‌شود

گروه جهان 

روز يكشنبه 14 ماه مه ساعت 5 بعدازظهر به وقت محلي بود كه درهاي حوزه‌هاي راي‌گيري در سراسر تركيه بسته شد تا ترك‌ها با راي دادن در يكي از مهم‌ترين انتخابات در تاريخ 100 ساله اين كشور، نتيجه سيزدهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوري و بيست و هشتمين دوره انتخابات پارلماني را رقم بزنند. اين ماراتن انتخاباتي به رفراندومي براي اعلام موافقت يا مخالفت با ادامه حضور رجب طيب اردوغان در راس هرم سياسي قدرت در تركيه تبديل شد. رقابتي كه نتيجه آن علاوه بر تاثيرگذاري بر سياست داخلي تركيه مي‌تواند بر رابطه اين كشور با شرق و غرب هم تاثيرگذار باشد. 

گزارش‌هاي ميداني رسانه‌ها از تركيه در روز راي‌گيري حاكي از اين بود كه مردم حضور گسترده‌اي در اين انتخابات داشته‌اند. به عنوان نمونه خبرنگار راي اليوم گزارش داد كه چند ساعت مانده به پايان زمان راي‌گيري مراكز راي‌گيري شاهد حضور گسترده مردم اين كشور بودند. 
‏با آغاز شمارش آرا، خبرگزاری رویترز از قول منابعی در حزب حاکم عدالت و توسعه به رهبری رجب طیب اردوغان و حزب جمهوری خلق ترکیه به رهبری کمال قلیچدار اوغلو گزارش داد که بر اساس نتایج هیچ‌کدام از این دو نامزد از ۵۰ درصد آرای لازم برای پیروزی کامل در انتخابات عبور نخواهند کرد.  در صورتی که انتخابات ریاست جمهوری به دور دوم کشیده شود، تاریخ برگزاری آن دو هفته دیگر خواهد بود.
در اين دور از انتخابات 60 ميليون و 697 هزار و 843 واجد شرايط در تركيه حضور داشتند كه 4 ميليون و 904 هزار و 672 راي اولي بودند. با كناره‌گيري محرم اينجه از حزب مملكت، رجب طيب اردوغان نامزد ائتلاف «جمهور»، كمال قليچداراوغلو كانديداي ائتلاف «ملت» و سنان اوغان به عنوان نامزد ائتلاف «آتا» در اين انتخابات به رقابت پرداختند. همچنين 24 حزب و 151 نامزد مستقل براي كسب كرسي در پارلمان تركيه در اين انتخابات شركت كردند.
كمال قليچداراوغلو، نامزد انتخابات رياست‌جمهوري تركيه در واپسين ساعات راي‌گيري در توييتي از مردم خواست كه حوزه‌هاي راي‌گيري را ترك نكنند. او در اين توييت نوشت: «تا زماني كه آخرين گزارش صندوق راي امضا شده تحويل داده نشود، هرگز صندوق‌هاي راي را ترك نكنيد. تجلي كامل و صحيح اراده مردم به عزم شما بستگي دارد. خواهيد ديد كه خستگي شما  ارزشش را  خواهد داشت.»
به گزارش رويترز، قليچداراوغلو، يك كارمند سابق دولتي 74 ساله، وعده اصلاحات عمده اقتصادي را در صورت پيروزي داده است. او مي‌گويد كه به دنبال بازگرداندن كشور به سيستم حكومتداري پارلماني، از سيستم اجرايي رياست‌جمهوري اردوغان كه در همه‌پرسي در سال 2017 به تصويب رسيد، خواهد بود. او همچنين قول داده است كه استقلال قوه قضاييه را بازگرداند، مساله‌اي كه منتقدان مي‌گويند اردوغان براي سركوب مخالفان از آن استفاده كرده است. اگر ترك‌ها با آراي خود اردوغان را بركنار كنند، عمدتا به اين دليل است كه شاهد كاهش رفاه، برابري و توانايي اقتصادي خود براي برآورده كردن نيازهاي اساسي بودند، تورم تركيه در اكتبر 2022 به بالاي 85درصد رسيد و ارزش لير سقوط كرد.
روزهاي پاياني كمپين‌هاي انتخاباتي با اتهام دخالت خارجي همراه بود. قليچداراوغلو ادعا كرد كه حزب او شواهد ملموسي مبني بر مسووليت روسيه در انتشار محتواي آنلاين «عميق جعلي» دارد كه مسكو آن را رد كرد. اردوغان مخالفان را به همكاري با جو بايدن، رييس‌جمهور امريكا براي سرنگوني او متهم كرد. اين درحالي است كه سخنگوي وزارت خارجه امريكا مي‌گويد واشنگتن در انتخابات تركيه از هيچ نامزدي حمايت و جانبداري نمي‌كند.

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون