• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5487 -
  • ۱۴۰۲ شنبه ۳۰ ارديبهشت

وزارت امور اقتصادي و دارايي:

دولت برنامه‌اي براي گراني نان ندارد

وزارت امور اقتصادي و دارايي اعلام كرد كه دولت در سال جاري برنامه‌اي براي افزايش قيمت نان و آرد خبازي ندارد. در عين حال مقرر است اقتصاد واحدهاي نانوايي با اتكا به ابزارهاي غيرقيمتي تقويت شود.
توضيحات وزارت اقتصاد در مورد عدم افزايش قيمت نان به شرح زير است:
۱- يارانه آرد و نان در قانون بودجه ۱۴۰۲ با حدود ۳۴ هزار ميليارد تومان افزايش نسبت به قانون بودجه ۱۴۰۱ به ۱۰۴ هزار ميليارد تومان رسيده است و دولت در سال جاري برنامه‌اي براي افزايش قيمت نان و آرد خبازي ندارد.
۲- اساسا نرخ خريد تضميني گندم ارتباطي به قيمت آرد تحويلي به نانوايان و قيمت نان مردم ندارد و افزايش قيمت خريد تضميني گندم الزاما به معناي افزايش قيمت آرد تحويلي به نانوايان و قيمت نان نيست. چه بسا كه در ساليان گذشته نيز قيمت آرد تحويلي به نانوايان و قيمت نان براي مردم فارغ و مستقل از تحولات نرخ خريد تضميني گندم بوده است و اين‌گونه نبوده كه افزايش قيمت خريد تضميني گندم از كشاورزان منجر به افزايش قيمت آرد خبازي و قيمت نان شود؛ چراكه يارانه دولتي براي هر يك از حلقه‌هاي گندم، آرد و نان مستقل از يكديگر و براساس ملاحظات هر حوزه تعريف و تعيين مي‌شود.
۳- دولت از ارديبهشت ماه سال گذشته با هدف جبران هزينه واحدهاي نانوايي اقدام به پرداخت كمك هزينه كرده است؛ به اين صورت كه هر واحد نانوايي معادل ۱۵درصد از فروش ثبت شده روي كارت‌خوان‌هاي هوشمند را به عنوان كمك هزينه از دولت دريافت مي‌كند كه اين درصد از ۱۷ بهمن ماه سال گذشته به ۳۰درصد افزايش يافت.
به اين ترتيب بخشي از هزينه‌هاي سربار واحدهاي نانوايي توسط دولت جبران شده است.
۴- براي سال جاري نيز در كنار يارانه‌اي كه براي آرد و نان اختصاص يافته، مقرر است اقتصاد واحدهاي نانوايي با اتكا به ابزارهاي غيرقيمتي تقويت گردد و نياز نباشد كه جهت بهبود اقتصاد واحدهاي نانوايي، الزاما قيمت نان با افزايش مواجه شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون