• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5488 -
  • ۱۴۰۲ يکشنبه ۳۱ ارديبهشت

خزعلي: كودك‌همسري در سال 1401 كاهش چشمگيري نسبت به سال قبل از آن داشته است

معاونت امور زنان پس از حدود 21 روز تماس و پيگيري درباره موضوع كودك‌همسري و رويكرد معاونت، در اقدامي عجيب پاسخ سوالات «اعتماد» را بدون آنكه از طريق تماس يا پيامك اطلاع دهند، در پيام‌رسان فيلترشده تلگرام به صورت لينك براي خبرنگار اعتماد ارسال كرد و شانس با ما يار بود كه در دقايق پاياني تاييد صفحه، لحظه‌اي فيلترشكن باز شد و توانستيم از ماجرا خبردار شويم. 

   همانطور كه در جريان هستيد طبق آماري كه در مركز آمار درج شده طي يك يا دو سال گذشته آمار كودك‌همسري ازدواج دختران زير 15 سال روند افزايشي داشته است. آيا معاونت رياست‌جمهوري در امور زنان و خانواده در اين باره اطلاعات و آمار دقيق‌تري دارد؟ 
 برخلاف ادعاي سايت‌هاي زرد ازدواج دختران زير 15سال در سال 1401 نسبت به سال قبل كاهش پيدا كرده است. طبق آمار اداره ثبت احوال تعداد ازدواج دختران زير 15 سال حدود 5 هزار و 169 ازدواج نسبت به 9 ماهه مشابه 1400 كاهش پيدا كرده كه اين كاهش حدود 20 درصد است.
اينكه به 9 ماه اول اشاره كرديم با اشاره به گزارش‌هايي است كه نسبت به 9 ماهه اول در سايت‌هاي معاند ذكر شده است و در كل سال اين تغيير و كاهش 12/3 درصد را نشان مي‌دهد.
معمولا 65 درصد ازدواج‌‌هاي كمتر از 15 سال در 14 سالگي و حدود 35 درصد در 13 سالگي است. بيشترين آمار ازدواج‌هاي زير 15 سال متعلق به استان‌هاي خراسان رضوي و سيستان‌وبلوچستان و كمترين آن متعلق به استان ايلام و سمنان است.


    معاونت زنان در اين مورد چه رويكردي دارد؟
رويكرد معاونت زنان همانطور كه بارها اعلام شده است مخالفت با نابالغ‌همسري است و معتقديم بلوغ در شكل‌هاي مختلف آن از جمله بلوغ جسمي، فكري و اقتصادي بايد محرز شود. لذا اين معاونت در مواضع مختلفي مخالفت خود را با ازدواج كساني كه به سن بلوغ و رشد نرسيده‌اند اعلام كرده است. البته بايد توجه داشت كه درصد چنين ازدواج‌هايي در ايران كم است و الان مشكل ايران بالا رفتن سن ازدواج 29 سال در مردان و 24 سال در زنان است كه همين امر موجب بالا رفتن سن فرزندآوري شده و به‌شدت جامعه ايراني را با چالش جمعيت رو به‌رو كرده است.


   چه برنامه‌اي براي كاهش كودك‌همسري در نظر گرفته شده است؟
ضمن اينكه قانون بايد ممانعت كند از ازدواج‌هايي كه در سنين قانوني و بلوغ نيست، معتقديم كه حتي در مواردي كه گواهي رشد گرفته مي‌شود بايد مشاورين خانواده تعيين شوند و به صورت مستمر و ماهانه مشاوره به زوجين كم‌سن داده شود و وضعيت زندگي آنها تحت كنترل و نظارت قرار بگيرد.
اصل مطلب نابالغ‌همسري كه در خرده‌فرهنگ‌هاي ايراني و اكثرا در محيط‌هاي قومي - قبيله‌اي رواج دارد نياز به كار فرهنگي دارد و تلاش معاونت اين بوده است كه در سفرهاي استاني و مناطق روستايي نسبت به اين امر و مذاكره با كساني كه در فرهنگ‌سازي اين مناطق تاثير دارند اقدام كند. بحمدالله حركت‌هاي خوبي در بين بانوان، ائمه جمعه و موثرين در فرهنگ براي اصلاح نگرش‌ها شروع شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون