• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5490 -
  • ۱۴۰۲ سه شنبه ۲ خرداد

هشدار بانك مركزي درباره آگهي «كار اينترنتي در منزل با درآمد بالا و بدون هيچ تخصص»

يك مقام مسوول در بانك مركزي با اشاره به نقش منفي حساب‌هاي اجاره‌اي در نابساماني‌هاي بازار ارز گفت: افرادي كه هويت و حساب‌هاي خود را اجاره مي‌دهند، بار قضايي و حقوقي سنگيني بر دوش خود خواهند گذاشت. ممكن است براي شما هم اتفاق افتاده باشد كه با تيتر‌هايي همچون كار اينترنتي در منزل با درآمد بالا و بدون هيچ تخصصي روبه‌رو شده باشيد، لذا بهتر است بدانيد افرادي كه از اين تيتر استفاده مي‌كنند، طعمه‌هاي‌شان را از ميان افرادي كه به دنبال درآمد بالا كه اغلب سواد و تخصص كافي ندارند، انتخاب مي‌كنند. اين دسته از كلاهبرداران از شما مي‌خواهند يك حساب بانكي جديد ايجاد كرده و اطلاعات حساب خود را دراختيارشان قرار دهيد و شما نيز باتوجه‌ به اينكه موجودي حساب صفر است خيال مي‌كنيد كه هيچ خطري با انجام اين كار شما را تهديد نخواهد كرد.


نحوه سوءاستفاده از اجاره حساب‌هاي بانكي
جالب است بدانيد برخي قربانيان اين روش كلاهبرداري، پيش از افتادن در دام، عنوان «اجاره حساب بانكي» را شنيده و از جرم بودن انجام اين كار مطلع بوده‌اند. كارفرماي جعلي، هرگز به ‌صورت مستقيم به موضوع اشاره نكرده و همان‌طور كه گفتيم از عنوان‌هايي مثل «كار در منزل» استفاده مي‌كنند.باتوجه به آگاه شدن مردم نسبت به بسياري از روش‌هاي كلاهبرداري، ممكن است فرد از همان ابتدا سراغ اصل موضوع نرفته و نخست كار‌هايي ساده، با درآمد بالا، به شما بسپارد و سپس به‌ منظور جلب‌توجه، مبالغي را نيز براي‌تان واريز كند. البته اين پول نيز از طريق يك حساب بانكي اجاره‌اي ديگر واريز خواهد شد، چراكه كلاهبردار مايل به فاش‌ شدن هويت واقعي خود نيست.پولشويي، كاربرد اصلي حساب‌هاي اجاره‌اي است. اما منظور از اين كلمه چيست؟ پول حاصل از اعمال خلاف مثل قاچاق مواد مخدر، فعاليت‌هاي تروريستي، قاچاق كالا، حمله فيشينگ و ديگر روش‌هاي سرقت دارايي‌ها از اينترنت، كثيف است و مورد پيگرد قانوني قرار مي‌گيرد. نمي‌توان از اين پول به ‌طور عادي استفاده كرد، چراكه خيلي زود بلوكه خواهد شد. حال با شستن اين پول‌ها، كثيفي‌شان از بين خواهد رفت و مجددا مي‌توان آنها را خيلي عادي وارد چرخه اقتصادي كرد.به‌واسطه پولشويي، تبهكاران قادر خواهند بود از پولي كه به‌ صورت نامشروع به دست ‌آمده و تحت پيگرد قرار دارد، به ‌راحتي استفاده كنند. حال يكي از روش‌هاي كلاهبرداري سايبري و كسب پول كثيف، فيشينگ است. براي عده‌اي، حساب بانكي اجاره‌اي روشي براي فرار از ماليات يا حتي از ميان برداشتن رقباي خود است، اما در حال حاضر يكي از متداول‌ترين كاربردهايش، تميز كردن پول سرقتي حاصل از فيشينگ محسوب مي‌شود.


افراد نسبت به پيامد‌هاي حقوقي اجاره ‌دادن حساب خودآگاه نيستند
مهران محرميان، معاون فناوري‌هاي نوين بانك مركزي با بيان اينكه بسياري از مردم نسبت به پيامد‌هاي پديده حساب‌هاي اجاره‌اي بي‌اطلاع هستند، گفت: هويت‌هاي اجاره‌اي در اكثر مواقع يك اتفاق مشهود است. هويت‌ها و حساب‌هاي اجاره‌اي عمدتا در اقشار ضعيف جامعه به وجود مي‌آيند. همچنين اين افراد با اجاره هويت و حساب‌هاي خود مورد سوءاستفاده قرار مي‌گيرند. شناسايي اين موارد بار قضايي و حقوقي سنگيني بر دوش افرادي كه حساب‌هاي خود را اجاره مي‌دهند، خواهد گذاشت.وي افزود: با برخورد‌هايي كه در اين زمينه انجام مي‌گيرد اميدوار هستيم روزبه‌روز اين مساله كاهش يابد. در اين راستا پروژه تفكيك حساب‌هاي تجاري از غيرتجاري كه در چند روز گذشته افتتاح و رونمايي شد به كاهش مساله حساب‌هاي اجاره‌اي كمك شاياني خواهد كرد. البته فقط موضوع تفكيك حساب‌هاي تجاري از غيرتجاري به ‌تنهايي كافي نيست و اقدامات ديگري نيز بايد در كنار آن صورت گيرد.محرميان ادامه داد: اين جرايم عمدتا سازمان‌يافته هستند و به‌ صورت شبكه‌اي فعاليت مي‌كنند و بسياري از افرادي كه داخل اين شبكه هستند، خبر ندارند كه در يك شبكه غيرقانوني قرار گرفته‌اند. اطلاع‌رساني‌ها در اين زمينه كافي نبوده و فقط به پيامك‌هايي كه از سوي پليس فتا به مردم اطلاع‌رساني مي‌شود محدود شده است.


نقش حساب‌هاي اجاره‌اي در پرونده‌هاي قاچاق ارز
معاون فناوري‌هاي نوين بانك مركزي گفت: براي مردم هنوز اين موضوع عجيب نيست كه با فرد ديگري معامله انجام داده و پول آن را به شخص سومي بدهند. به‌ عبارت ‌ديگر كساني كه حساب‌هاي خود را اجاره مي‌دهند مورد سوءاستفاده قرار گرفته و از آنجايي ‌كه ارقام جابه‌جا شده در اين زمينه بسيار بالا هستند، درگير پرونده‌هاي فيشينگ، پولشويي و قاچاق ارز مي‌شوند.اگر كه فردي كارت خود را به فرد ديگري براي اجاره واگذار كند و وجهي را كه منشا آنها از اعمال مجرمانه بوده است را در حساب بانكي خود نگهداري يا اقدامي نسبت به نقل ‌و انتقال آنها انجام دهد، علاوه بر معاونت در جرم اصلي و تحمل مجازات مقرر براي آن جرم، به جرم پولشويي كه مجازات آن استرداد تمام وجوه تراكنش شده و سود بانكي مقرر و جزاي نقدي به ميزان يك‌چهارم مبلغ تراكنش شده است، محكوم مي‌شود.علاوه ‌بر آن براساس قانون مالياتي، اجاره‌دهندگان حساب را با مشكل بزرگي در زمينه پرداخت ماليات با رقم‌هاي نجومي روبه‌رو مي‌كند و همچنين براي اجاره‌دهندگان، پرونده‌هايي با عنوان پولشويي تشكيل مي‌شود و براي وثيقه بايد مبلغ كامل حساب و تراكنش‌هاي مالي انجام شده را وثيقه قرار دهند كه باتوجه ‌به رقم سنگين و توانايي مالي پايين افراد قرباني، زمينه‌ساز زندان براي اجاره‌دهندگان كارت‌ بانكي مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون