• ۱۴۰۳ جمعه ۲۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5491 -
  • ۱۴۰۲ چهارشنبه ۳ خرداد

روايت مريم طلايي از حضور و درخشش در قديمي‌ترين رالي دنيا در گفت‌وگو با «اعتماد»:

باور نمی‌کردند یک زن ایرانی موتورسواری کند

من در گروه سنگين سواران آقا بودم و از همه‌شان هم جلو زدم!

علي ولي‌اللهي

تقريبا يك ماه پيش مريم طلايي بازيگر و قهرمان موتورسواري زنان ايران در گفت‌وگو با روزنامه اعتماد گفت به عنوان نخستين ايراني براي حضور در قديمي‌ترين رالي جهان در اتريش دعوت شده است. اين مسابقه چند روز پيش برگزار شد و اتفاقا بانوي موتورسوار ايراني توانست با درخشش توجه همه رسانه‌ها و چهره‌هاي شاخص جهاني اين ورزش را به خود جلب كند به‌طوري كه در پايان مسابقات او به عنوان برترين ورزشكار حاضر در رقابت معرفي شد . 

مريم طلايي در رابطه با حضورش در اين رقابت در گفت‌وگو با خبرنگار روزنامه اعتماد اظهار داشت: «رقابت خيلي عالي بود. به خاطر اينكه همه آنهايي كه آنجا حضور داشتند خيلي سورپرايز شدند. اصلا باورشان نمي‌شد كه من آنجا هستم. وقتي كلمه ايران را مي‌شنيدند و مي‌فهميدند من از ايران در مسابقات شركت كردم مدام مي‌پرسيدند و در شوك بودند كه آيا واقعا چنين اتفاقي افتاده؟ نگاه مي‌كردند ببينند ما چند نفريم بعد مي‌پرسيدند شما موتور مي‌راني؟ و من مي‌گفتم بله! موتور مي‌رانم.» 
طلايي با بيان اينكه آنها باور نمي‌كردند زنان ايراني موتور برانند، گفت: «اصلا و به هيچ عنوان چنين چيزي باورشان نمي‌شد. چون هميشه اين مساله در ايران كنترل شده. من 5 تا سريال بازي كردم و در آن موتورسواري كردم و هر 5 تا سانسور شد. سريال‌هايي بود كه من قرارداد داشتم و طرحش هم تاييد ارشاد داشته ولي بعد از فيلمبرداري و ساخته شدن مورد مميزي واقع شدند. وقتي در كشور خود ما ماجرا به اين شكل است شما ببينيد ديد خارجي‌ها به اين مساله چگونه است. خيلي براي‌شان جالب بود. بسيار حمايت كردند. باورتان نمي‌شود حتي چند نفر آمدند دست مرا بوسيدند. يعني اين‌قدر مهم بود براي‌شان. هم گروه برگزاركنندگان هم ساير شركت‌كنندگان خيلي استقبال كردند.» او افزود: «رالي بسيار جالبي بود در كنار هم. دوستان ديگري هم كه از قديم مي‌شناختم ديدم. خلاصه خيلي فضاي خوبي بود و اميدوارم استارت بزرگي باشد براي آينده موتورسواري زنان. هر چند هنوز مميزي هست و...»
موتورسوار كشورمان در پاسخ به اين سوال كه مسابقات در چند بخش برگزار شد، توضيح داد: «از سال 1912 موتور در اين مسابقات حضور داشته. اينها يعني اروپايي‌ها خيلي به موتور مخصوصا موتورهاي كلاسيك مثل خودروهاي كلاسيك ما، اهميت مي‌دهند و براي‌شان ارزشمند است. موتورهايي از سال‌هاي خيلي گذشته ولي سرپا در اين مسابقات شركت كردند. از اين موتورها بودند تا موتورهاي مدل 2023.» او در رابطه با اينكه خودش با چه موتوري رقابت كرد، گفت: «من آنجا بايد موتور اجاره مي‌كردم. جديدترين موتور به من افتاد: يك بي‌ام‌و 750 سي‌سي.»
مريم طلايي در ادامه به مسير جالب مسابقه و سختي‌هاي راه به خاطر بارش شديد باران اشاره كرد و گفت: «مسير همان تي‌تي بود. مسيري كه در 100 سال گذشته ميزبان مسابقه بوده. يكي از سختي‌هاي مسير هواي اتريش بود. يعني نصف روز اول آفتابي بود و بقيه روزها باران بسيار شديد. خب همين باعث شد مسير براي موتورهاي كمي قديمي‌تر سخت شود. دو، سه تا سانحه خيلي بد هم داشتيم كه كار موتورسوار را به بيمارستان و جراحي كشاند. خيلي‌ها روز دوم انصراف دادند. 7 تا گروه بين 10 تا 20 نفر بودند. كلا 120 تا شركت‌كننده بود. ولي كار به جايي رسيد كه دو تا گروه بيشتر مسابقه را به اتمام نرساندند و من تنها زني بودم كه مسابقه را به اتمام رساندم.» طلايي تصريح كرد: «كلا 5 تا خانم شركت‌كننده بودند از كشورهاي مختلف كه 4 نفرشان كنار كشيدند. در گروه ما كه گروه سنگين‌سواران بود من تنها زن گروه بودم كه به پايان رسيدم.»
در مصاحبه قبلي با خانم طلايي حسابي در مورد ماجراجو بودن ايشان گپ زده بوديم. اين‌بار سوال كرديم همين خوي ماجراجويي شما باعث شد با وجود خطرآفرين بودن مسير ادامه دهيد؟ «راندن در باران و آن هم باران‌هاي اروپايي خيلي كار سختي است. چالش بدي است. ريسك بالايي دارد. ولي من به خاطر اينكه 4 ماه تمام در آفريقا و در باران رانده بودم به همين دليل يك مقدار ته دلم قرص بود كه مي‌توانم و با خودم گفتم برو كه رفتيم. در غير اين صورت شايد مي‌گفتم نه و با خودم فكر مي‌كردم موتور هم اجاره‌اي است و ولش كن و ارزش ندارد.»
مريم طلايي در ادامه گفت: «من نماينده انجمن وسايل نقليه تاريخي ايران بودم. به عنوان رييس بخش زنان كانون جهانگردي در آنجا حضور داشتم. نماينده فيوا از ايران در آنجا. تمام رايدرهاي آنجا عضو فيوا بودند. كساني كه سال‌هاي سال است كه عضو هستند.» 
بانوي موتورسوار ايراني در ادامه به موفقيتي كه در اين رقابت كسب كرده بود پرداخت و توضيح داد: «مسابقه رالي فيوا برنده يك و دو و سه ندارد. نفرات برتر دارد. مثلا در اين برنامه يك آقاي مسن از پرتغال با موتورش يك مسير سه روزه را طي كرده بود و در مسابقه حضور داشت، چون مسير سختي را طي كرده بود تا به رالي برسد و در رالي هم حضور پيدا كرده بود خيلي مورد تشويق قرار گرفت. يكي هم من كه از روز اول مورد توجه بودم و اصلا هر شب مي‌رفتم روي استيج و صحبت مي‌كردم براي ديگران. از تجاربم مي‌گفتم و اينكه چطور يك زن با شهامت دارد در ايران موتورسواری مي‌كند، چطور اين ورزش را جلو مي‌برد و چطور به دنيا معرفي مي‌كند. هم اين مساله براي آنها خيلي جذاب بود هم اينكه پا به پاي آقايان در گروه سنگين‌سواران با آن شرايط جوي رالي را ادامه دادم و از همه جلوتر هم بودم. اين براي آنها خيلي جالب بود. تصور نمي‌كردند ما اين‌قدر قوي باشيم و اين‌قدر تجربه ايمن راندن را بلد باشيم. اين مسابقه شبيه موتورسواري معمولي يا دوچرخه‌سواري نيست. هدف اين مسابقه اين است كه يك راننده چطور مي‌تواند از پس خودش بربيايد. مساله ادونچر بودن است.» طلايي افزود: «اين روزها خيلي با موتور راه مي‌افتند در جاده و مي‌گويند ما ادونچريست هستيم. ولي هيچ كدام تجربه سفر بين‌المللي را ندارند. اين خيلي مهم است. اينكه قواعد را بدانند و مسائل ايمني را بشناسند و من خيلي دلم مي‌خواهد اين فرهنگ در ايران آموزش داده شود. با توجه به اينكه صنعت توريسم موتور در حال افزايش است.» 
مريم طلايي در پايان در پاسخ به اين سوال كه آيا حضورش بازتاب رسانه‌اي در خارج از كشور هم داشت يا خير، گفت: «بله. دو، سه تا تلويزيون آلماني با من مصاحبه كردند. چند تا خبرگزاري داخلي آنجا بودند كه پوشش دادند. خبرگزاري‌هاي ايراني خارج از كشور هم بودند. فكر مي‌كنم بيشتر از 50 تا خبرگزاري اخبار مربوطه را پوشش دادند. مدام هم برايم مي‌فرستند. دو تا چيز براي‌شان خيلي مهم بود. يكي اينكه يك زن از ايران در مسابقات حاضر شده و يكي هم بحث موتور. يكي هم اينكه خيلي با ظرافت به اين مساله نگاه مي‌كردند و مي‌دانستند چه محدوديت‌هايي وجود دارد.» 

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون