• ۱۴۰۳ يکشنبه ۲۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5491 -
  • ۱۴۰۲ چهارشنبه ۳ خرداد

معاون رييس‌جمهوري: در مساله جمعيت ديگر نمي‌توان با اتكا به نرخ سال ۹۵ برنامه‌ريزي كرد

فرهنگ؛ عمده علت تغييرات جمعيتي

گروه اجتماعي

«بخشي از علت تغييرات جمعيتي، عوامل اقتصادي است اما عمده‌اي از علت تغييرات، فرهنگي است و شايد ساختن فرهنگ به اين سادگي‌ها نباشد»؛ اين بخش برجسته سخنان ديروز معاون امور زنان و خانواده رييس‌جمهوري در مراسم رونمايي از اطلس جمعيت است اما اين اطلس جمعيا دقيقا چيست و چه نسبتي با برنامه‌ريزي‌ها براي جواني و افزايش جمعيت ايران دارد؟ 

توضيحات انسيه خزعلي در اين مراسم تا اندازه‌اي به اين پرسش‌ها پاسخ مي‌دهد. او در اين باره گفت: عواملي كه در استان‌ها باعث كاهش جمعيت شده است بايد مورد توجه قرار گيرد. بنا داريم در اين راستا برنامه‌ريزي جامع براي استان‌هاي مختلف با پشتيباني دولت و مجلس داشته باشيم تا بودجه پشتيبان را داشته باشد. او با بيان اينكه اميدواريم بتوانيم سال آينده رونمايي خوبي از برش زن و خانواده اطلس داشته باشيم، افزود: در مساله جمعيت ديگر نمي‌توان با اتكا به نرخ سال ۹۵ برنامه‌ريزي كرد. آنقدر اين سير جمعيت نزولي بوده و شاهد كاهش درصدهايي از جمعيت بوده‌ايم كه بايد به روز و به ساعت اينها را بررسي كنيم. خزعلي ادامه داد: البته بايد به صورت سرزميني و محيطي علت‌ها را تحليل كنيم، چراكه بخشي از علت تغييرات جمعيتي، عوامل اقتصادي است اما عمده‌اي از علت تغييرات جمعيتي، فرهنگي است و شايد ساختن فرهنگ به اين سادگي‌ها نباشد. معاون امور زنان و خانواده رييس‌جمهوري، با تاكيد بر اهميت ارايه آمارها با توجه به جنسيت خطاب به مسوولان مركز آمار و سازمان نقشه‌برداري افزود: كاش مي‌شد در بخش كيفي جمعيت بيشتر كار مي‌شد. شاخص‌هايي را احصا كرده‌ايم كه دراختيار شما قرار مي‌دهيم. خواهش دارم با تفكيك جنسيتي زن و مرد، برنامه‌ريزي شود و به جنسيت توجه كنيم. براساس توضيحات پايگاه اطلاع‌رسانيي معاونت زنان رياست‌جمهوري، در بخش ديگر اين نشست جواد حسين‌زاده، رييس مركز آمار ايران هم درباره برنامه‌هاي تازه براي جمعيت ايران گفت: اين اطلس از همكاري مشترك دو دستگاه يعني سازمان نقشه‌برداري و مركز آمار حاصل شده است. اخيرا كميته آمار بخشي زنان و خانواده با رياست خانم خزعلي در كشور ايجاد شده و به خوبي اين كميته فعاليت مي‌كند. او با اشاره به تاكيد معاون امور زنان به اهميت احصای آمارها به تفكيك جنسيت، افزود: اميدواريم با حمايت‌هايي كه مي‌شود بتوانيم آمارهاي جنسيتي را به عنوان مكمل آمارهاي كشور، پيگيري كنيم. ما در مرحله نهايي‌سازي چهارمين برنامه ملي توسعه آمار با رويكرد مدل‌سازي هستيم و يكي از موضوعاتي كه در اين برنامه تاكيد شده اين است كه دستگاه‌ها و به ويژه مركز آمار، آمارها را به تفكيك جنسيت قرار بدهند. به گفته حسين‌زاده، اطلس ياد شده داراي مكملي به نام «نرم‌افزار پارس» است. ويژگي‌ نرم‌افزار پارس اين است كه اطلاعات سرشماري‌ها در كوچك‌ترين حد جغرافيايي كه بلوك و آبادي است را ترسيم كرده و امكان افزايش لايه‌هاي اطلاعاتي را تقويت مي‌كند. در بخش ديگري از اين مراسم علي جاويدانه، رييس سازمان نقشه‌برداري كشور، اظهار كرد: اطلاعات اطلس جمعيت با توجه به آمارهاي سرشماري مركز آمار در قالب نقشه‌هاي موضوعي و نقشه - نمودار تهيه شده است كه مي‌تواند به تصميم‌سازان در اين حوزه كمك كند. او افزود: نكته حائز اهميت در كيفيت داده‌هايي كه در اين اطلس‌ها استفاده شده است، چه داده‌هاي توصيفي و چه داده‌هايي كه در سطح مكاني هستند آن است كه در سطح كلان و هيات دولت توجه ويژه به اينها شود. جاويدانه همچنين تصريح كرد: يكي از وظايف سازمان نقشه‌برداري كشور تهيه اطلس‌هاي ملي است كه يكي از اين اطلس‌ها در موضوع جمعيت بوده است.
درباره همين موضوع جمعيت ديروز خبرگزاري‌هاي رسمي از راه‌اندازي مجمع «خيران جمعيت» و شناسايي ۲۰۰۰ گروه مردم‌نهاد فعال حوزه افزايش جمعيت خبر دادند. در اين باره مديرعامل بنياد ۱۵ خرداد ستاد اجرايي فرمان حضرت امام از راه‌اندازي مجمع خيران جمعيت در راستاي استفاده از ظرفيت‌هاي مردمي با هدف افزايش جمعيت كشور طي سال جاري خبر داد و گفت: تاكنون بالغ بر ۲۰۰۰ گروه مردم نهاد شناسايي شده‌اند. حميدرضا عليان‌زادگان كه با ايسنا سخن مي‌گفت، با اشاره به حمايت از شبكه ملي تسهيلگران جمعيت و مجمع خيران جمعيت اظهار كرد: برخي فعاليت‌هايي كه در زمينه جواني جمعيت توسط بنياد 15 خرداد انجام مي‌شود در مقياس فراگير نيست و به‌ طور قطع هرقدر هم كه به اين منابع محدود، منبعي تزريق كنيم، نمي‌توان اين كارها را در مقياس ملي انجام داد. او ادامه داد: براي گسترش فعاليت‌ها لازم است منابع خيران و ساير شركا نيز به ميدان بيايند؛ براي بهره‌گيري از ظرفيت‌ها، يكي از ابزارها شبكه‌سازي و ايجاد هم‌افزايي در بين كنشگران اين عرصه است. مديرعامل بنياد ۱۵ خرداد ستاد اجرايي فرمان حضرت امام با اشاره به اقدامات بنياد براي راه‌اندازي مجمع خيران جمعيت يادآور شد: بررسي‌هاي اوليه براي شناسايي‌ سازمان‌هاي مردم‌نهاد و كنشگران حوزه جمعيت در حال انجام است، به‌طوري‌كه تاكنون بالغ بر ۲۰۰۰ گروه مردم نهاد شناسايي شده‌اند كه اين افراد چه از نظر اجرا و چه از نظر جمع‌آوري كمك‌هاي مردمي مي‌توانند در راستاي تبليغ و ترويج فرزندآوري با بنياد همكاري كنند. عليان‌زادگان تاكيد كرد: زماني كه منابع دولتي و قانوني و منابع مردمي كنار هم قرار مي‌گيرند فضاي هم‌افزايي ايجاد مي‌شود كه مي‌توان در راستاي جواني جمعيت ايران كار ملي انجام داد. در همين راستا مديرعامل بنياد ۱۵ خرداد ستاد اجرايي فرمان حضرت امام اعلام كرد كه راه‌اندازي مجمع خيران جمعيت امسال عملياتي خواهد شد و مي‌توان نتايج آن را از سال‌هاي آينده در بهبود شاخص‌هاي مدنظر در جواني جمعيت ايران پيش‌بيني كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون