• ۱۴۰۳ دوشنبه ۲۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5500 -
  • ۱۴۰۲ سه شنبه ۱۶ خرداد

ابتكار هنرمند آذربايجاني

فرش‌هايي كه 10 هزار دلار فروش مي‌روند

يك هنرمند آذربايجاني با به‌كارگيري روشي مبتكرانه آثار هنري را با استفاده از فرش و طرح‌هاي انتزاعي خلق مي‌كند كه در نگاه اول واقعيت را به چالش مي‌كشند.
به گزارش ايسنا، فائق احمد هنرمند معاصر آذربايجاني است كه با آثار هنري‌اش فرش‌هاي سنتي آذربايجان را با الگوهاي پرپيچ و خم مدرن تركيب كرده است.
قاليچه‌هاي فائق احمد همچون تابلوهاي نقاشي روي ديوار نصب مي‌شوند و اغلب در بخش انتهايي شبيه فرشي به نظر مي‌رسند كه ذوب شده و گويي جرياني از چندين رنگ روي زمين جاري است.
يك روز وقتي فائق احمد هفت ساله بود، والدينش او را در اتاق خوابش گذاشتند تا روي قاليچه بازي كند؛ ميراث خانوادگي كه متعلق به مادربزرگ مادرش بود. احمد در حال تماشاي نقش و نگارهاي روي فرش بود. كل طرح به نظر او هزارتو بود. سپس ايده‌اي به ذهن او رسيد. فائق يك جفت قيچي بزرگ آورد و حاشيه را بريد. وقتي شروع كرد، ادامه ندادن به اين كار سخت بود. او فرش را به تكه‌هاي بيشتري تقسيم كرد و طرحي را يكجا بُريد و به جاي ديگري منتقل كرد. وقتي والدينش به او سر زدند، فرش به هيچ‌وجه شبيه قبل نبود.
حالا هنري كه احمد‌ با فرش خلق مي‌كند، در سراسر اروپا و امريكا طرفدار پيدا كرده است و هر كدام از آثار هنري او ده‌ها هزار دلار فروش مي‌رود. براي مثال «مايع» (۲۰۱۴) به مجموعه‌اي از رنگ‌هاي روان ختم مي‌شود و اثر هنري «بي‌ثبات» (۲۰۱۶) در نهايت به نوارهايي از يك فرش متفاوت تبديل مي‌شود.
علاقه احمد به شعر در عناوين آثار هنري او در سال ۲۰۲۱ منعكس شده است كه شامل نام‌هاي شمس تبريزي و نظامي گنجوي، شاعران پارسي‌ زبان قرن دوازدهم است.
بزرگ‌ترين و گران‌ترين فرشي كه «احمد» تا به امروز خلق كرده است، «ترديدها» (۲۰۲۱) نام دارد كه - با نقوش پيچيده يك فرش سنتي آذربايجاني شروع مي‌شود و به نظر مي‌رسد به جرياني پر پيچ و خم و سوررئال از رنگ شرابي، آبي، سبز كم‌رنگ و زرد تبديل مي‌شود كه گويي به سمت پايين روان شده‌اند و در نهايت رنگين‌كماني انتزاعي از رنگ‌ها را روي زمين ايجاد مي‌كند.
ماهيت سوررئال كار او را مي‌توان تا حدي به فناوري مورد استفاده او نسبت داد. احمد خلق هر فرش را با يك طراحي ديجيتال آغاز مي‌كند. او سپس طرح را روي يك كامپيوتر ترسيم و سپس آن را روي كاغذ مهندسي مخصوصي منتقل مي‌كند كه در آن هر گره در فرش محاسبه مي‌شود. سپس طرح‌ها را به كارگران نساجي و قالي‌سازان آذربايجاني مي‌دهد كه فرش را از نخ پشم يا ابريشم با رنگ‌هاي طبيعي مي‌بافند. فرآيند بافندگي دو تا چهار زن بسيار ماهر از دو و نيم تا شش ماه طول مي‌كشد.
«احمد» نماينده آذربايجان در بينال ونيز ۲۰۱۷ بود و آثار هنري او تاكنون در شهرهاي مختلف جهان همچون نيويورك، برلين، لندن، پاريس، دبي، رم، ونيز، واشنگتن دي‌سي و هنگ‌كنگ به نمايش گذاشته شده‌اند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون