• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5538 -
  • ۱۴۰۲ شنبه ۳۱ تير

سينماگران براي درگذشت ايرج تقي‌پور چه نوشتند؟

روم به گلشن رضوان كه مرغ آن چمنم

سينماي ايران مردي مهربان، خوشفكر، تهيه‌كننده‌اي فرهيخته و پژوهشگري دانا را از دست داد، ايرج تقي‌پور در ۶۵سالگي بر اثر ايست قلبي درگذشت‌. خبري كه روز پنجشنبه جامعه سينماي ايران را متاثر كرد. سينماگري بي‌حاشيه و بي‌آزار كه همه بر نجابت و خوبي و صبوري او تاكيد داشتند. در همين راستا هنرمندان زيادي براي درگذشت او نوشتند.

حجت‌الله ايوبي، رييس اسبق سازمان سينمايي و رييس مركز مطالعات امريكاي شمالي و اروپا در دانشگاه تهران در صفحه شخصي خود نوشت: «همه اهالي فرهنگ در سوگ اين مرد فرهيخته و خستگي‌ناپذير نشسته‌اند، اما گروه هنر و تجربه پدري مهربان و عمود خيمه‌اش را از دست داد. راه‌اندازي گروه هنر و تجربه را مرهون او هستيم، در تهيه پيش‌نويس اساسنامه و حتي انتخاب نام نقش اول را داشت، حضور پيوسته و انرژي‌بخشش در اين سال‌ها پشتوانه بزرگ اين گروه بود. نگاهي ژرف و باوري عميق به خلاقيت‌هاي جوانان داشت.»

اميرحسين علم‌الهدي با اشاره به مدت 8 سال فعاليت ايرج تقي‌پور در گروه سينمايي هنر و تجربه در رثاي او نوشت: «اين مرد طي 8 سال براي من شده بود يك انگيزه براي كار و تلاش، يك جلسه غيبت نكرد در اين سال‌ها و تمام فيلم‌ها را با دقايق كامل مي‌ديد و نظر مي‌داد.كوتاه نمي‌آمد از چارچوب‌هاي نظري‌اش و اما جايي اگر نمي‌توانست اقناع كند، اقناع مي‌شد.زنده‌ياد ايرج تقي‌پور براي من طي اين 8 سال يك همراه نبود، يك پشتيبان بود.»

عليرضا تابش، مديرعامل اسبق بنياد سينماي فارابي و مشاور معاون ميراث‌فرهنگي در سوگ ايرج تقي‌پور نوشت: «اوست باقي، ايرج تقي‌پور روحش از قفس تن آزاد شد و در برابر درد و رنج سال‌هاي پيش، بسيار صبوري كرد، متوكل بود و به همه ما درس زندگي مي‌داد. ايرج تقي‌پور نازنين با عروجش مصداق اين بيت از غزل حافظ شد؛

چنين قفس نه سزاي چو من خوش الحانيست

روم به گلشن رضوان كه مرغ آن چمنم

او يكي از سينماگران دلسوز، انديشه‌ورز و دغدغه‌مند بود، هم در مقام مدير و مشاور و هم در مقام تهيه‌كننده. در سال‌هاي اخير يار و همراه ما در بنياد سينمايي فارابي و جشنواره بين‌المللي كودكان و نوجوانان، جشنواره جهاني فيلم فجر، شوراي فيلمنامه فيلم اولي‌ها و شوراي بين‌الملل سينما بود.

اين مصيبت را به همسر ارجمند و فرزندان عزيزش و برادران فرهيخته او، تسليت مي‌گويم و براي همه بازماندگان صبر و اجر و سلامتي آرزو دارم.»

همچنين كمال تبريزي در پي درگذشت ايرج تقي‌پور در ايسنا نوشت: «هوالباقي خبر رفتنش ناگهاني و اندوهناك و باورنكردني بود!

ايرج براي من فقط يك دوست و همكار نبود، او مجموعه‌اي از دانش و مطالعات در همه علوم به ويژه سينما بود.

من ايرج تقي‌پور را با همه مهرباني و رفاقتش، بزرگوارانه و همواره مثل يك دايره‌المعارف در دسترس داشتم، او كاشف فروتن علوم سينمايي و هميشه از اين بابت مرجع و راهنماي من بود.

متاسفانه سينما يكي از بهترين دانشمندان خود را ازدست داد!

روحش شاد و قرين رحمت الهي.

كمال تبريزي»

اصغر فرهادي، كارگردان و تهيه‌كننده هم به درگذشت ايرج تقي‌پور در فضاي مجازي واكنش نشان داد و نوشت: «دوست بسيار عزيز و تهيه‌كننده فيلم‌هاي «رقص در غبار» و «شهر زيبا»، ايرج تقي‌پور نازنين، جهان را ترك كرد.

از او هر چه به ياد دارم دانايي و بزرگي است.»

كانون كارگردانان سينماي ايران هم براي درگذشت اين تهيه‌كننده پيام تسليت صادر كرد.

در پيام كانون كارگردانان سينماي ايران آمده: «در ميان انبوه خبرهاي ناگوار تير ماه، سينماي ايران مردي پرتلاش و تهيه‌كننده‌اي فرهيخته كه همواره در فكر اعتلاي سينماي فرهنگي و اجتماعي اين سرزمين بود را از دست داد.

كانون كارگردانان سينماي ايران درگذشت ايرج تقي‌پور را به خانواده محترم ايشان و جامعه سينمايي ايران تسليت مي‌گويد.»

محمد خزاعي، رييس سازمان سينمايي طي پيامي خطاب به خانواده آن مرحوم و جامعه سينمايي درگذشت اين سينماگر فرهيخته را تسليت گفت.

خزاعي نوشت: «مرحوم ايرج تقي‌پور از سينماگران صاحب‌نظر و باسواد و تحصيلكرده بود و نقش و تاثيرگذاري وي در سينماي معاصر به ويژه در زمينه آموزش سينما غيرقابل انكار است.

او در كنار تهيه‌كنندگي و توليد فيلم صاحب شأن و صبغه تدريس، آموزش و پژوهشگري در اين حوزه بود و خدمات ارزنده اين سينماگر در زمينه توسعه امور لابراتوار و پژوهش سينما ستودني است.درگذشت اين هنرمند و سينماگر نجيب و شريف را به خانواده آن مرحوم و به جامعه سينمايي و هنري كشور تسليت مي‌گويم.»

ايرج تقي‌پور كه بود؟

ايرج تقي‌پور، تهيه‌كننده سينماي ايران متولد ۵ مهر ۱۳۳۷ در تهران است. او فعاليت هنري خود را از سال ۱۳۴۹ آغاز كرد.

وي فارغ‌التحصيل رشته فيزيك از دانشگاه صنعتي شريف است. در سال ۱۳۵۸ واحد عكاسي دفتر مركزي جهادسازندگي را تاسيس كرده و از سال ۱۳۵۹ در آرشيو فيلم صداوسيماي جمهوري اسلامي ايران مشغول كار شد. ايرج تقي‌پور همچنين در واحد تامين و توزيع بنياد سينمايي فارابي و مسوول سفارشات گرافيك اين واحد و سرپرست لابراتوار فيلم اداره كل توليد فيلم و عكس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي مسووليت اجرايي داشته است. تقي‌پور در انجمن سينماي جوان و چند دانشكده تدريس عكاسي نيز كرده است.

مرحوم تقي‌پور سابقه تهيه‌كنندگي فيلم‌هايي همچون شوخي، آخر بازي، رقص در غبار، شهر زيبا، نگين، مواجهه، صندلي خالي و سريال‌هاي تلويزيوني چون چراغ جادو و ۱۰۱ راه براي ذله كردن پدر مادرها را در كارنامه دارد. اين هنرمند فقيد جوايز و افتخارات گوناگوني را كسب كرده بود كه ازجمله آنها مي‌توان به برنده جايزه بهترين فيلم از چهل و هشتمين دوره جشنواره فيلم آسيا پاسيفيك و برنده جايزه ويژه هيات داوران بهترين فيلم از بيست و يكمين جشنواره فيلم فجر اشاره كرد.

مراسم تشييع پيكر ايرج تقي‌پور، تهيه‌كننده و پژوهشگر سينما امروز شنبه ۳۱ تير ماه برگزار مي‌شود.

مراسم خاكسپاري ساعت ۱۰ صبح امروز شنبه در قطعه هنرمندان بهشت‌زهرا(س) برگزار مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون