• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5564 -
  • ۱۴۰۲ پنج شنبه ۲ شهريور

گفت‌وگو با سرمربي تيم ملي بسكتبال زنان ايران

زنان ایرانی مهارت و قدرت دارند

روزبه  دلاور

تيم ملي بسكتبال زنان كشورمان با شكست ميلي‌متري برابر اندونزي به مقام‌ نايب قهرماني كاپ آسيا رسيد و از رسيدن به دسته اول باز ماند. با اين حال، كسب اين نتيجه هم براي بسكتبال زنان كشورمان يك نتيجه بسيار خوب تلقي مي‌شود و مي‌توانيم اميدوار باشيم با سرمايه‌گذاري درست و برنامه‌ريزي ميان‌مدت تا دو سال آينده به دسته اول آسيا برسيم. اما بدون ترديد يكي از دلايل موفقيت دختران ما خانم «الني كاپوجياني»، مربي خوشفكر يوناني در راس هرم كادرفني است. مربي كه فقط در مدت سه ماه تاثيرات مثبت خودش را گذاشت و با تزريق خودباوري به بازيكنان تيم و يكپارچگي كه بين بچه‌ها ايجاد كرد يك تيم يكدست و با روحيه از پيش برنده را روانه مسابقات كرد.

خانم كاپوجياني قراردادش به پايان رسيده و با توجه به نتايج درخشاني كه گرفته انتظار مي‌رود فدراسيون بسكتبال هر چه سريع‌تر قرارداد جديدي با او امضا كند تا همه با هم خيلي زود كار را براي دو سال ديگر آغاز كنند. سرمربي يوناني تيم ملي بسكتبال قبل از ترك ايران گفت‌وگوي اختصاصي با خبرنگار «اعتماد» داشت و پاسخگوي چند سوال بود كه ‌در ادامه مي‌خوانيد.

 

چند وقت است كه در ايران هستيد، آيا از زندگي در ايران خوشحال هستيد؟

من ۱۵ ماه مه وارد ايران شدم. يعني كمتر از سه ماه است كه در ايران زندگي مي‌كنم، چون بايد مسافرت مي‌كرديم.

از انتخابي كه كرديد، راضي هستيد؟ يعني آمدن به ايران؟

از تصميمي كه گرفتم واقعا خوشحالم. از زندگي در ايران راضي هستم. همه به من كمك مي‌كنند كه اينجا احساس راحتي كنم. مهمان‌نوازي شما ايراني‌ها واقعا شگفت‌انگيز است و فقط مي‌توانم در مورد ايراني‌ها تعريف كنم. تهران را هم خيلي دوست دارم با اينكه ترافيك زيادي دارد. البته ترافيك در شهرهاي بزرگ بخشي از زندگي است!

در زماني كه تمرين يا مسابقه نباشد چطور زمان خود را سپري مي‌كنيد؟ در خانه مي‌مانيد؟

معمولا ما در روز تمرين‌هاي‌مان زياد است، چون هر روز دو نوبت تمرين داريم. مثلا صبح‌ها تمرين فيتنس و شوتينگ داريم و عصرها تمرين بسكتبال. بعضي روزها به تيم استراحت مي‌دهيم. همان‌طور كه به شما گفتم اينجا همه به من كمك مي‌كنند تا زندگي راحت‌تري داشته باشم.با هم مي‌رويم بيرون، رستوران مي‌رويم و حضور در مركز خريدهاي بزرگ را تجربه و از آنها خريد مي‌كنيم. اوقات استراحت مناسبي داريم كه من با اين مساله مشكلي ندارم. در واقع من آمدم به اينجا كه كارم را انجام بدهم و اولويت من كار و بعد استراحت است كه براي تمرين بعدي آماده و شاداب باشم. فقط بعضي وقت‌ها احساس تنهايي مي‌كردم ولي همان‌طور كه گفتم همه كمك مي‌كنند كه زندگي راحت‌تري داشته باشم.‌

براي بعضي از بازيكنان و مربيان خارجي به دليل بعضي از قوانين زندگي در ايران دشوار بوده‌ و بعد از ترك كشور در اين باره اظهارات منفي هم داشتند، اما خوشحاليم كه به شما بد‌ نگذشته!

در مورد سوال‌تان كه كرديد: آيا من در اينجا مشكلي دارم يا نه بايد به شما بگويم ايران با كشور من متفاوت است. ايران قوانين خودش را دارد ولي من از تمام قوانين قبل از اينكه پيشنهاد همكاري را قبول كنم، خبر داشتم و مي‌دانستم كجا دارم مي‌‌آيم و بايد به قوانينش احترام بگذارم وگرنه من اين پيشنهاد همكاري را نبايد قبول مي‌كردم. من سعي مي‌كنم از قوانين پيروي كنم و يقين دارم تا الان اين كار را انجام دادم. من واقعا در ايران مشكلي ندارم. مثلا در يونان با تيم خودم مشكلات متفاوتي را تجربه كردم. همان‌طور كه مي‌دانيد وقتي مربي تيم باشيد، هر روز يك موردي است كه بايد حلش كنيد. راه‌حلي براي اينكه موقعيت را اصلاح كند كه اين موضوعات كاملا بديهي و خيلي نرمال است و در تيم‌ها ديده مي‌شود. در مجموع من هيچ مشكلي ندارم.

بسيار خب! از كار كردن با بچه‌هاي بسكتبال ايران بگوييد. از نظر شما دختران ايراني در بسكتبال استعداد خوبي دارند؟

من چندين بازي را از زماني كه اينجا آمدم، تماشا كردم كه اين بازي‌ها متعلق به ليگ‌هاي پايين‌تر بودند. همين‌طور چندين بازي را كه از آكادمي‌هاي مختلف بودند از طريق شبكه‌هاي اجتماعي نگاه كردم. بازي‌هاي زيادي در رابطه با مسابقات سه به سه ديدم. مي‌توانم اذعان كنم دخترهاي ايراني خيلي با استعداد هستند. اين مهم است كه دخترهاي ايراني بسكتبال را عاشقانه دوست دارند و دوست دارند كه با تلاش زياد در اين رشته موفق باشند. موضوعي كه هست بايد اينها از لحظه اول خيلي خوب آموزش ببينند. دخترها بازي مي‌كنند. قواعد بازي را خوب ياد مي‌گيرند. ولي بايد ياد بگيرند چگونه در بازي با تمام قواعدش مشاركت كنند. بايد اولويت‌هاي بازي را ياد بگيرند و به آنها احترام بگذارند و در اجتماع‌شان از اين طريق وارد بشوند؛ در زمين بازي، رختكن يا خارج از زمين. نتيجه‌گيري من اين است كه دخترهاي با استعداد ايراني در زمينه بسكتبال زياد داريم فقط بايد آموزش ببينند.

تيم ملي ما در تايلند با بدشانسي در فينال باخت و از صعود به دسته A باز ماند. سطح بازي‌ها چطور بود؟

ما يك اجراي عالي از تيم ملي ايران داشتيم كه در رقابت‌ها مقام دوم را كسب و با اختلاف يك امتياز در ثانيه‌هاي آخر بازي را واگذار كردند. سطح بازي‌هاي آسيايي در جام آسيا خوب است و مي‌توانم اين‌طوري به شما جواب بدهم كه دخترهاي ما به لحاظ فيزيكي در آمادگي كامل بودند، چون در تورنمنت ويليام جونز شركت داشتند و آماده شده بودند. در اين تورنمنت تمام تيم‌ها شركت داشتند. در آنجا بازيكن‌هايي با مهارت و سرعت بالا شركت داشتند. شركت در آن تورنمنت به ما كمك كرد تا شرايط بهتري داشته باشيم. البته بايد بگويم دخترهاي ما زمان بيشتري براي شرايط برابر داشتند. همان‌طور كه شما هم مي‌توانيد تشخيص بدهيد، آنها برابر با تيم‌ها بازي كردند. اجراي برابري با همه داشتند و بايد بگويم معجزه از خودشان نشان دادند. ولي در بعضي مواقع اتفاقات طبق دلايلي متفاوت پيش مي‌رود‌. شايد تيم ما به قدر كافي آمادگي نداشتند و به زمان بيشتري نياز داشتند تا در فينال بازي بهتري داشته باشند و برنده شوند. آنها هيچ تجربه‌اي در رابطه با اين سطح بازي‌ها نداشتند به خصوص بازي فينال. آنها به زمان بيشتري براي پيشرفت نياز دارند تا خودشان را بالا بكشند و در سطح بالاتر قرار بگيرند. اين موضوع خيلي مهم است كه پيشرفت كنند و در مسير پيشرفت قرار بگيرند. نه اينكه الان پيشرفت كنند و در آينده از كيفيت‌شان كاسته شود.

زمان زيادي نبود كه ‌هدايت تيم ملي را برعهده گرفتيد. شرايط براي كسب موفقيت مهيا بود؟

ما با توجه به زماني كه داشتيم خيلي خوب براي اين دوره از مسابقات آماده شديم. اعتقاد دارم تيم من و بازيكنانم يك نمايش عالي و يك كار عالي در اين زمان كوتاه به نمايش گذاشتند. مي‌توانم با شجاعت بگويم اگر ما زمان بيشتري به‌طور مثال سه ماه بيشتر داشتيم دخترهاي ما با آمادگي بهتر و بيشتري در مسابقات شركت مي‌كردند و نمايش بهتري در بازي مي‌داشتند. آنها مي‌توانستند بهتر بازي را اجرا كنند، احساس نزديكي و شناخت بيشتري با اين سطح بازي داشته باشند. ولي در همين زمان كوتاه كار خارق‌العاده‌اي انجام دادند. من اصلا نمي‌توانستم چيزهاي بيشتري از دخترهايم درخواست كنم. آنها هميشه دوبرابر توان‌شان 200درصد را در اين راه گذاشتند. آنها تلاش سرسختانه‌اي داشتند و من به آنها افتخار مي‌كنم همين‌طور من به تيم كاري خودم افتخار مي‌كنم كه در اين راه با من همراه بودند.

نايب قهرماني در سطح آسيا يك افتخار بزرگ براي دختران بسكتباليست ما بود. فكر مي‌كنيد اين آغاز راه موفقيت است؟

همان‌طور كه قبلا گفتم، تيم ملي ايران در اين دوره تاريخ‌ساز بودند حتي با اينكه به مقام اول دست پيدا نكردند. به عقيده من اين پايه براي راهنمايي ما در خصوص چگونگي ادامه راه در آينده است. موفقيت به نظر من يعني به دست آوردن آن و نگهداري از آن براي بيشتر موفق شدن، بيشتر و بيشتر تلاش كردن. بنابراين تصميم‌گيري در اختيار من نيست. البته اعتقاد دارم، فدراسيون اولين قدم را برداشته و حمايت‌هاي زيادي از تيم ملي بانوان انجام داده و مطمئنم به حمايت‌هايش ادامه خواهد داد. اين تصميم با فدراسيون است كه چطوري برنامه‌ريزي كند و برنامه‌ريزي‌ها را پيش ببرد.

بهترين خاطره شما از ايران؟

در زمان برگشت به خانه؟! مي‌توانم بگويم در آن زمان من از ايران خاطرات بسيار خوبي به همراه مي‌برم. اولا همان‌طور كه گفتم من ايراني‌ها و مهمان‌نوازي آنها را دوست دارم. من خيلي راحت به تيمم و گروه فني توانستم وصل بشوم و خيلي راحت توانستيم مثل خانواده شويم. بهترين خاطره من اين نيست كه مقام دوم را كسب كرديم، بلكه بهترين خاطره من تاثيرگذاري بود كه داشتم. با شجاعت مي‌توانم بگويم من براي دخترهاي جوان‌مان الهام‌بخش بودم تا يك مقدار متفاوت فكر كنند، به خودشان باور داشته باشند و به خودشان اعتماد داشته باشند و ورژن بهتر خودشان را نشان بدهند. بعضي وقت‌ها خودشان نمي‌دانستند اين توانايي‌ها را دارند و مي‌توانند بجنگند براي تمام اهدافي كه دارند. من اين حس را از آنها گرفتم و اين بهترين خاطره در كل زندگي‌ام است!

قرارداد شما تمام شده است. دوست داريد مدت بيشتري در ايران بمانيد و ادامه دهيد؟

قرارداد من ۲۰ ماه آگوست تمام شد. البته كه تمايل زيادي براي ادامه همكاري دارم، چون بازي دخترانم را دوست دارم و همين‌طور همكارانم. من هنوز عطش براي پرفورم بهتر دارم و درونم براي اين هدف كاملا آمادگي دارد و دوست دارم براي سال‌هاي زيادي مربيگري كنم.

بزرگ‌ترين چالش شما در دوران مربيگري؟

مي‌دانيد چالش اصلي من در مربيگري در واقع آموزش بسكتبال نيست، بلكه چالش اصلي من اين است كه در بعضي مواقع بايد تفكر بازيكن را عوض كنم. البته من در مورد بازيكنان ايراني صحبت نمي‌كنم. تمام بازيكن‌ها عقايد و اصولي دارند. بعضي وقت‌ها نقاط قوت خودشان را نمي‌شناسند. اين چالش بزرگي است كه وظيفه دارم اين موضوع را براي بازيكن باز كنم و چالش دوم من اين است كه تيمي را بگيرم و آماده كنم و به آنها نشان بدهم كه واقعيت‌شان چگونه است و در راهي قرارشان بدهم كه ورژن عالي خودشان را نشان بدهند، تقويت‌شان كنم و به آنها موقعيت‌هاي بيشتري در بازي‌ها بدهم و به بازيكنان احساس راحتي بيشتري بدهم.

در پايان چه صحبتي با دختران ايراني داريد؟

همان‌طور كه گفتم من خاطرات خيلي خوبي از ايران دارم و نظرات خيلي خوبي درباره مردم ايران دارم . خيلي مهربان هستند و مهمان‌نوازي خارق‌العاده‌اي دارند. در رابطه با خانم‌هاي ايراني مثل تمام زنان ديگر دنيا معتقدم مهارت و قدرت دارند و مي‌توانند به دنبال اهداف‌شان باشند. من به تمام دخترهاي جوان و حتي سنين بالاتر مي‌گويم، هيچ ‌وقت از دنبال كردن اهداف‌تان دست برنداريد. هيچ ‌وقت از جنگيدن براي به دست آوردن روياهاي‌تان و موقعيت‌هايي كه دوست داريد، دست برنداريد. راه‌هاي زيادي براي دست يافتن به روياهاي‌مان وجود دارد. بايد هوشمندانه براي دستيابي پيش برويم و هيچ ‌وقت نايستيم و خسته نشويم و از رسيدن به اهداف‌مان سر باز نزنيم براي اينكه راه براي به دست آوردن موفقيت و هدف اصلا آسان نيست، اين راه سخت است. بعضي وقت‌ها زمين مي‌خوريم ولي بايد به هدف‌مان فكر كنيم و قوي‌تر بلند شويم و دوباره بجنگيم، اين شيوه‌اي است كه من به همه توصيه مي‌كنم و البته در زندگي شخصي هم همين‌گونه هستم. خدا را شكر در اينجا هستم در ايران و فردا همراه خانواده‌ام در يونان هستم و من از موقعيتي كه دارم خيلي خوشحالم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون