• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5591 -
  • ۱۴۰۲ يکشنبه ۹ مهر

نشست صدراعظم آلمان با سران كشورهاي آسياي ميانه برگزار شد

چشم اروپا به كريدور مياني

صدراعظم آلمان و سران كشورهاي قزاقستان، قرقيزستان، تاجيكستان، تركمنستان و ازبكستان براي توسعه كريدور مياني با هدف اتصال اروپا به آسياي ميانه و گسترش روابط اقتصادي توافق كردند.
به گزارش آي‌اي، آلمان و كشورهاي اين منطقه اولين نشست خود با موضوع توسعه مسير كريدور مياني كه آسياي ميانه را به اروپا متصل مي‌كند را روز جمعه ۳۰ سپتامبر (۷ مهر ماه) در برلين برگزار كردند. همكاري در زمينه‌هاي اقتصاد، انرژي و منابع طبيعي اصلي‌ترين بخش‌هاي اين گفت‌وگوها بود.
سران كشورها پس از پايان اين ديدار اعلام كردند با ايجاد «مشاركت استراتژيك منطقه‌اي بين آلمان و آسياي ميانه» موافقت كرده و متعهد شدند براي تقويت بيشتر روابط اقتصادي گام بردارند.
آنها همچنين حمايت خود را از ابتكارات توسعه مسير كريدور مياني كه هدف آن اتصال منطقه آسياي ميانه با اروپا از طريق قفقاز، درياي سياه و تركيه است، اعلام كردند.
آلمان، قزاقستان، قرقيزستان، تاجيكستان، تركمنستان و ازبكستان در بيانيه مشتركي كه پس از اين نشست منتشر شد، گفتند: سران هر ۶ كشور همكاري خود به توسعه كريدور مياني و جذب منابع مالي براي پروژه‌هاي زيرساختي تحت ابتكار «دروازه جهاني» را تاييد كرده‌اند.
اين كشورها از گزارش نهايي بانك اروپايي براي بازسازي و توسعه (EBRD) كه كريدور مياني ترانس كاسپين را به عنوان يك شبكه حمل و نقل پايدار معرفي مي‌كند، استقبال و بر هدف خود براي تقويت امنيت انرژي، توسعه مسيرهاي تامين انرژي جايگزين، بهبود ارتباطات حمل و نقل و ترانزيت و حركت به سمت اقتصاد سازگار با آب و هوا و محيط‌زيست تاكيد كردند.
«قاسم جومارت توكايف» رييس‌جمهور قزاقستان، «صدير جپاروف» رييس‌جمهور قرقيزستان، «امامعلي رحمان» رييس‌جمهور تاجيكستان، «شوكت ميرضيايف» رييس‌جمهور ازبكستان و «قربانقلي بردي محمداف» رييس‌جمهور تركمنستان در اين نشست حضور داشتند. دومين نشست صدراعظم آلمان و سران آسياي ميانه سال آينده در منطقه برگزار مي‌شود.
گفتني است مسير حمل و نقل بين‌المللي ترانس كاسپين موسوم به كريدور مياني از جنوب شرق آسيا و چين آغاز مي‌شود و از قزاقستان، ازبكستان، قرقيزستان، تاجيكستان، تركمنستان، درياي خزر، جمهوري آذربايجان، گرجستان مي‌گذرد و پس از عبور از بيشتر كشورهاي اروپايي به آلمان و درياهاي غرب اروپا مي‌رسد. به عقيده كارشناسان، باتوجه به حمله روسيه به اوكراين، تحريم‌هاي اعمال شده و در نتيجه انسداد مسير حمل و نقل از طريق روسيه، كريدور مياني اهميت فزاينده‌اي پيدا مي‌كند. با اين حال، با وجود برنامه‌هاي توسعه فعلي و سرمايه‌گذاري‌هاي جاه‌طلبانه، كريدور مياني حتي در ميان‌مدت و بلندمدت نمي‌تواند به‌طور كامل جايگزين حمل‌ونقل زميني از طريق روسيه شود، با اين وجود، سرمايه‌گذاري‌ها براي تقويت رقابت و تنوع بخشيدن به مسيرهاي حمل و نقل مفيد و ضروري هستند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون