• ۱۴۰۳ يکشنبه ۲۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5611 -
  • ۱۴۰۲ چهارشنبه ۳ آبان

مجراي اصلي اصلاحات

عباس عبدي

نمونه بعدي انفجاري بود كه روي شهر گرگان رخ داد و ظاهرا يك پهپاد از طرف موشك اصابت و قطعات آن روي شهر سقوط مي‌كند. تاكنون هيچ خبر معتبري كه از منابع مورد اعتماد باشد در اين زمينه منتشر نشده است و طبيعي است در اين برهوت خبري و تحليلي هر خبر و تحليل غيررسمي حتي اگر غير معقول باشد پذيرفته مي‌شود.
نمونه آخر كه جالب‌تر است حادثه‌اي است كه براي يك دختر خانم دانش‌آموز در مترو رخ داد و سياست محدوديت دسترسي خبري اجرا شد و خبرنگار اعزامي براي كسب خبر چند ساعت بازداشت شد. فيلم‌هاي حادثه و مصاحبه با پدر و مادر و دانش‌آموز از رسانه‌هاي رسمي منتشر شده است. خبرنگار يك رسانه دولتي گزارش تهيه كرده است ولي آنچه مغفول است، فقدان اعتماد جامعه به اين سياست رسانه‌اي و رسانه‌هاي رسمي است. اين كار نوعي آب در هاون كوبيدن است. تجربه‌اي كه در موارد گذشته از جمله سقوط هواپيماي اوكرايني هم تكرار شده بود. من هيچ قضاوتي درباره هيچ‌كدام از حادثه‌ها نمي‌كنم، در مورد دو حادثه قبلي هم داوري ندارم، ولي مردم كه نمي‌توانند منتظر اخبار رسمي باشند كه بعضا نادرستي آنها ثابت شده است. اگر واقعا اين دختر خانم به علت طبيعي دچار اين وضع شده، چرا امكان دسترسي خبرنگاران رسانه‌هاي اسم و رسم‌دار در تهيه خبر محدود مي‌شود؟ اين نقض غرض است، چون انتشار اين واقعيت از سوي رسانه‌هاي رسمي به معناي خبرسازي جريان اصلي رسانه‌هاي رسمي تلقي مي‌شود و مورد پذيرش مردم واقع نخواهد شد. همين محدوديت‌ها قرينه‌اي براي داوري مخاطبان است.
اين سياست رسانه‌اي به‌شدت ناپايدار و هزينه‌بر و زيان‌بار است. در درجه اول موجب تقويت جريان رسانه‌اي غير رسمي مي‌شود كه مي‌توانند راست و دروغ را با هم مخلوط كرده و به خورد مخاطب دهند. مسووليت اين وضع به دوش كساني است كه سياست رسانه‌اي محدودكننده را در پيش گرفته‌اند. زيان اصلي اين جريان تشديد ناكارآمدي‌هاي جاري در كشور است. اگر هر كس به خود حق دهد كه هر تصميمي را بگيرد و هر كاري را انجام دهد و هر هزينه‌اي را به جامعه تحميل كند ولي از طرف رسانه‌ها مورد سوال واقع نشود، پس به كارهاي خود ادامه خواهد داد.
اصلاح جامعه و ساختار سياسي ايران از مجراي اصلاح سياست و نظام رسانه‌اي آغاز خواهد شد. هيچ راه ديگري در ميان نيست. هر اراده‌اي كه معطوف به اين اصلاح شود بايد مورد حمايت قرار گيرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون