• ۱۴۰۳ شنبه ۲۶ خرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5626 -
  • ۱۴۰۲ يکشنبه ۲۱ آبان

آغاز پایانی خونبار و فرجامی غم انگیز

پر خسارت و پر تلفات و بسيار غم‌انگيز و فاجعه‌بار. حوادث اخير خاصه در بخش‌هاي تكه‌پاره فلسطيني‌نشين نشان داد تا چه ميزان چنگ و دندان قساوت و بي‌رحمي و وحشي‌گري حريف تيز است و يله و بي‌مهار و افسارگسيخته و تا چه ميزان براي صهيونيست‌هاي مهاجم و حاكمان غربي‌شان ارزش انسان براي‌شان لقلقه زبان است و تا چه ميزان انسان در برابر سلاح‌ها و جنگ‌هاي مدرن آسيب‌پذير است و تا چه ميزان كم بها و تا چه ميزان بي‌معنا.
 راه‌حل و تدبير چيست؟ چه مي‌توان كرد؟ يهوديان نبوي بدانندكه خويشاوندترين به آنها فلسطينيان هستند نه جماعتي صهيونيست نژادپرست برده و مزدور نظام‌هاي سلطه غربي كه كارنامه رفتارشان عليه يهوديان سياه است و پر خون و خونبار. اينان آمده‌اند روي آوار و اجساد ميراث مشترك نبوي شما و فلسطينيان براي حاميان و حاكمان‌شان، موزه بنياد نهند و براي حاميان و براي حاكمان غربي‌شان موزه‌داري كنند و پايان خونبار و فرجام غم‌انگيز ميراثي را اعلام كنند كه از هولوكاست جنگ جهاني دوم غم انگيزتر است. آن يك نسل‌كشي يك قوم بود و اين يك هولوكاست يك سنّت و ميراث ارجمند هزاران ساله! ميراثي كه اينك فلسطينيان پرچمش را بر شانه گرفته‌اند و صليبش را بر دوش كه به موزه تاريخ سپرده نشود. يهوديان آزاده جهان دست در دست فلسطينيان و شانه به شانه خويشاوند هم‌سرزمين و هم‌تبار فلسطيني‌شان بكوشند سرزمين خود را از غاصبان و حاكمان غربي آزاد كنند و كشور و ملت واحد خود را زير پرچم سنّت و ميراث ارجمند نبوي به اهتزاز درآورند و از نوبنياد نهند. زير پرچم سنّت و ميراث ارجمند و مشترك. زير پرچم تاريخ و فرهنگي مشترك. بدانند؛ صليبيون ديروز كه پس از هر شكست از مسلمانان فاتح يك شرط توافق‌شان با مسلمانان فاتح اين بود كه به يهوديان اجازه سكونت در سرزمين مقدس را ندهند اينك با چهره‌اي مدرن و خدا‌نابارور آمده‌اند خون و آوار بر سر صاحبان و ساكنان سرزمين مقدس بريزند و روي آوار و استخوان‌هاي درهم شكسته شما و ميراث ارجمند شما موزه بنياد نهند و به تشييع و توزيع ميراثي بروند كه پرچمش را اينك نزديك‌ترين خويشاوندان و هم‌تباران شما بر كف گرفته‌اند؛ پرچمي كه در وصف پرچم‌داران راستينش قرآن فرمود: «يا بنِي إِسْراييل اذْكُرُوا نِعْمتِي التِي أنْعمْتُ عليْكُمْ وأنِّي فضلْتُكُمْ علی الْعالمِين»(1)
 مهاجران مهاجم و آدمخوار صهيونيست مزدور و كارگزار قدرت‌هاي سلطه در قاره غربي، در رأس‌شان حاكمان نژادپرست و روان‌پريش ايالات متحده وقتي شما را در كنار خويشاوندان هم تاريخ و هم‌تبار فلسطيني ببينند ديگر نمي‌توانند به نام شما و در ذيل دفاع از كشور و سرزمين و سنّت و ميراث نبوي و تاريخ مشترك و ديرينه و ديرپاي شما خون بريزند و آتش بيفروزند. اينچنين برائت از صهيونيست‌هاي مهاجر و مهاجم و مزدور حاكمان نژادپرست و افزون‌خواه غربي را به عقب‌نشيني واخواهيد داشت و ارمغان گرانبهايش صلح پايدار ميان شما و فلسطينيان خواهد بود.
 كوتاه سخن آنكه تمدني كه به مدرن و ارزش‌هاي مدرنيته‌اش مي‌شناسيم و خاستگاهش توفان تحولاتي بوده است كه طي سده‌هاي اخير در منطقه‌هاي غربي تاريخ، فرهنگ، جامعه و جهان بشري ما بپا خاسته و اتفاق افتاده است و شتابان به ديگر قاره‌ها و جعرافياي تاريخ و فرهنگ جامعه و جهان بشري ما در مقياسي سياره‌اي و انسان‌شمول تسري يافته است هم جهاني هم تاريخي و تاريخمدار هم از خلاق‌ويرانگرترين همه تمدن‌هاست كه از سر مي‌گذرانيم. تمدني كه جمعيت‌هاي ميلياردي سياره زمين همه بر خوان دستاوردها و باده‌هاي نو به نو علوم و فناوري‌هاي مدرنش نشسته‌اند و جام و كام برمي‌گيرند.
 چونان هر تمدن ديگري زماني كه انرژي متراكم نهفته و انباشته شده در درونش به‌طور كامل تخليه بشود و گدازه‌هاي نهان در درونش تخليه شود و پايان پذيرد؛ روي تل‌هاي عظيمي از خاكسترهاي آتش‌فشاني‌اش دفن شده و روي گدازه‌هاي سرد و خاموشش دور و دوران ديگري در تاريخ افق گشوده و افتتاح خواهد شد. سُنبه خلاقيت‌ها وكنش‌ها و خيزش‌ها و جوشش‌هاي خلاق تمدن‌ها به هر ميزان پر زور و پر قوّت‌تر، دست و دامن انسان براي ويران كردن ويرانگري گشوده‌تر و گسترده‌تر. تمدن روزگار نوين هم از خلاق‌ترين هم از ويرانگرترين همه تمدن‌هايي است كه در تاريخ از سر گذرانده‌ايم. تمدني به غايت عصيانگر و ويرانگر و پر انرژي و خلاق. متأسفانه اينك خاورميانه نبوي از كانون‌هاي تخليه انرژي‌هاي آتشناك تمدني‌است چونان هر تمدن ديگري روزي پايان خواهد گرفت و روي آوارهاي ساختارها و مواريث فروريخته‌اش دور تاريخ ديگري افتتاح خواهد شد. اينك در آستانه و آغاز پاياني خونبار و فرجامي غم‌انگيز ايستاده ايم! مردماني كه در سرزمين نبوي كنعان و اسراييل و فلسطين زندگي مي‌كنند اعم از يهودي و مسيحي و مسلمان اعم از خداباور و خداناباور از هر تيره و تبار قومي؛ كنار هم زيستن در صلح و امنيت، حق مسلّم آنهاست.  در اين راه دشوار و مسير ناهموار و همين گاه‌هاي پر پرتگاه اميد و ايمان و شكيبايي را نبايد از كف داد و از خِرد و هنر هوشمندي و تدبير مي‌بايد مدد جست و راه را به سوي و به هدف تحقق و دررسيدن روزي خجسته و خوش در ذيل پرچمي واحد در كشوري واحد، براي پيروان همه اديان و مذاهب و براي همه مردمي كه هزاره‌ها در ذيل ميراثي مشترك و تاريخ و فرهنگي مشترك كنار هم زيسته‌اند،  هموار كرد.
 حُسن ختام سخن آنكه ميراث نبوي، ميراث آب و خاك نيست. هر جا پرچم اين ميراث در اهتزاز، آنجا خانه و سرزمين مشترك ما  است.
استاد  دانشگاه  تهران
پاورقي
1- «ای بنی اسرائيل، نعمتی را كه بر شما ارزانی داشتم و شما را بر جهانيان برتری دادم به ياد بياوريد.» (آیه 47 سوره بقره).

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون