• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5639 -
  • ۱۴۰۲ دوشنبه ۶ آذر

رييس‌كل بانك مركزي اعلام کرد

مجوز به 2 بانك دولتي براي پرداخت وام 300ميليوني قرض‌الحسنه

گوجه‌فرنگي همچنان در بازار كم و گران است. برخي گزارش‌ها حاكي از آن است كه اين محصول در بازار به قيمت ۵۰ هزار تا ۷۰ هزار تومان به فروش مي‌رود. رييس اتحاديه بارفروشان تهران در مورد علت ادامه‌دار شدن كاهش عرضه گوجه‌فرنگي در بازار گفت: با آغاز فصل بارش، ما هر سال حدود يك ماه در تامين و عرضه محصول گوجه‌فرنگي با چالش مواجه مي‌شويم، اما متاسفانه چون الگوي كشت اصلاح نمي‌شود هر سال اين مشكل تكرار مي‌شود. مصطفي دارايي‌نژاد ادامه داد: سال گذشته همين موقع، برعكس امسال، شاهد افزايش عرضه گوجه بوديم و صداي كشاورزان درآمده بود و آنها با ضرر هر كيلو گوجه را ۳ تا ۴ هزار تومان مي‌فروختند، اما امسال مشكل به نحوي ديگر بروز كرده و در كنار بارندگي، صادرات سبب كمبود گوجه در بازار داخل شده است.
اين مقام صنفي افزود: در حال‌ حاضر صادرات گوجه به پاكستان، عراق و حتي افغانستان و روسيه انجام مي‌شود كه در اين ميان تقاضا از سمت عراق بسيار بالاست. گوجه گلخانه‌اي هم به امارات و كويت صادر مي‌شود.
دارايي‌نژاد در پاسخ به اينكه بازار گوجه‌فرنگي چه زماني متعادل مي‌شود، گفت: ما از كشاورزان تقاضا كرده‌ايم كه ظرف ۱۰ تا ۱۵ روز آينده صادرات را كمتر كنند تا بازار داخلي تامين شود. آنها تا چند شب پيش موافق نبودند، چون صادرات برايشان با قيمت بهتري تمام مي‌شود و آنها محصول خود را براي صادرات كيلويي ۲۳ هزار تا ۲۵ هزار تومان سر زمين به فروش مي‌رسانند كه اين قيمت حتي تا ۲۷ هزار تومان هم مي‌رسد، اما ما از آنها تقاضا كرديم براي اينكه كمبود در بازار داخلي حس نشود نصف محصول خود را براي صادرات و نصف ديگر را براي بازار داخل به خصوص بازار تهران بگذارند.
رييس اتحاديه بارفروشان تهران با انتقاد از كاهش ورودي بار گوجه‌فرنگي به ميدان اصلي ميوه و تر‌بار پايتخت گفت: ميدان اصلي ميوه و تر‌بار تهران، مركز ارسال محصولات به كل كشور است اين در حالي است كه شب گذشته كل ميزان ورودي بار گوجه‌فرنگي ما حدود ۵۰۰ تن بوده است در صورتي كه براي يك ميدان ۳۰۰ هكتاري بايد روزانه ۲ تا ۳ هزار تن ورودي داشته باشيم به خاطر همين كمبود محصول گوجه بيشتر حس مي‌شود. دارايي‌نژاد افزود: وضعيت بازار گوجه‌فرنگي تا ۱۰ روز آينده همين است اما با اعلام موافقت كشاورزان براي عرضه محصول خود به بازار داخل و با توجه به اينكه از پانزدهم ماه جاري گوجه بوشهر، جلگه و چند منطقه ديگر برداشت مي‌شود پيش‌بيني مي‌شود مشكل برطرف شود. رييس اتحاديه بارفروشان تهران در مورد علت پايين بودن كيفيت گوجه‌هاي عرضه شده در بازار هم بيان كرد: ۵ درصد گوجه‌ها در حال ‌حاضر باران خورده نيست و خوب است و علت كاهش كيفيت گوجه‌ها همين است.

بازار گوجه فرنگی كي متعادل مي‌شود؟

رصد گزارش‌ها نشان مي‌دهد قيمت گوجه‌فرنگي در بازار ۵۰ هزار تا ۷۰ هزار تومان افزايش يافته است. دارايي‌نژاد در مورد علت نوسان قيمت گوجه‌فرنگي در بازار گفت: قيمت گوجه معمولي با بذر بروبيا يا (۸۳۲۰) در ميدان ميوه و تر‌بار ۲۰ هزار تا ۳۰ هزار تومان است اما گوجه گلخانه‌اي زير ۴۰ تا ۴۵ هزار تومان فروخته نمي‌شود به همين دليل اگر گوجه‌فرنگی گلخانه‌اي باشد در سطح شهر ممكن است بالاي ۵۰ هزار و بعضا تا ۶۰ هزار يا ۷۰ هزار تومان فروخته شود.
اين مقام صنفي اما پيش‌بيني كرد تا ۱۵ روز ديگر با افزايش عرضه، قيمت گوجه افت كند. دارايي‌نژاد افزود: همان طور كه گفته شد، با افزايش برداشت گوجه و موافقت كشاورزان براي تامين بازار داخل، پيش‌بيني مي‌شود قيمت‌ گوجه‌ فرنگي در روزهاي آينده كاهش پيدا كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون