• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5644 -
  • ۱۴۰۲ يکشنبه ۱۲ آذر

تحقيقات قضايي از پرسنل اورژانس بيمارستان كودكان مفيد ادامه دارد

علت مرگ نوزاد 6 ماهه را پزشكي قانوني اعلام مي‌كند

مركز رسانه قوه قضاييه از بازداشت ريیس اورژانس، ۲ سوپروایزر و یک سرپرستار بیمارستان مفيد خبر داد

گروه  اجتماعي

بررسي پرونده فوت النا؛ نوزاد 6 ماهه در اورژانس بيمارستان مفيد با بازداشت 4 نفر از كادر درمان بيمارستان وارد مرحله تازه‌اي شد. اين نوزاد 6 ماهه صبح پنجشنبه توسط والدينش به اورژانس بيمارستان مفيد منتقل شده بود و بنا بر ادعاي والدين بيمار، تيم درمان بيمارستان به دليل تجمع اعتراضي بابت مطالبات صنفي، حاضر به پذيرش بيمار نبوده‌اند و اقدامات ديرهنگام، مرگ فرزندشان را رقم زده است.  شامگاه پنجشنبه، خبرگزاري ركنا به نقل از محمدمهدي براعه، بازپرس ويژه قتل از شعبه 3 دادسراي امور جنايي تهران نوشت: «تحقيقات نشان مي‌دهد در پي اعتراض پرسنل بيمارستان مفيد به حقوق‌شان آنها صبح پنجشنبه 9 آذر ماه دست از كار كشيده بودند كه خانواده دختر 6 ماهه‌اي را براي درمان بيماري‌اش به اورژانس رساندند و متاسفانه پرسنل اين بيمارستان از پذيرش امتناع كردند، اما بعد از دو ساعت از زمان حضور اين خانواده پذيرش اين كودك 6 ماهه انجام شد ولي ديگر براي اقدامات پزشكي دير شده بود و كودك به كام مرگ فرو رفت.» 
خبرگزاري ركنا همچنين از زبان شهاب؛ پدر اين كودك نوشت: «دو روز قبل از اين اتفاق، دخترم دچار بي‌قراري‌هاي مداومي شده بود. به يكي از دكترهاي معتمد مراجعه كرديم و او هم داروي مختصري تجويز كرد، پس از مصرف دارو متوجه شديم اين بي‌قراري‌هاي النا تمام شدني نيست، النا تا صبح روز حادثه نتوانست يك دقيقه راحت بخوابد. صبح همان روز براي رفتن به سر كار بيدار شدم كه ديدم النا همچنان بي‌قراري مي‌كند با همسرم تصميم گرفتيم تا او را به بيمارستان ببريم و يكي از دوستانم بيمارستان مفيد را به ما معرفي كرد و گفت تخصص اين بيمارستان كودكان است، ما هم ساعت 7 و نيم صبح جلوي در بيمارستان رسيديم. از همسرم خواستم تا زماني كه من جاي پارك براي ماشينم پيدا مي‌كنم به پذيرش برود و النا را بستري كند. من هم بعد از چند دقيقه برگشتم و ديدم او به همراه دخترم النا هنوز روبه‌روي در بيمارستان منتظر مانده است! از او پرسيدم چرا به داخل نرفتيد؟ گفت اينجا اعتراض شده و كاركنان بيمارستان به دليل عقب افتادن حقوق‌شان دست از كار كشيده‌اند! به همين دليل هيچ ‌كدام از مسوولان اورژانس دخترمان را پذيرش نمي‌كنند! من هم با حالتي متعجب و عصباني به سراغ پرسنل اورژانس رفتم و از آنها خواستم به دخترم النا رسيدگي كنند و بارها به آنها گفتم حال دخترم خوب نيست، اما هيچ‌كدام‌شان اهميتي ندادند تا وقتي كه خانمم از فريادهاي زيادي كه براي كمك خواستن زده بود ضعف كرد روي زمين افتاد، يك خانمي كه كنار نشسته بود سريع دخترم را گرفت و براي او تنفس مصنوعي گذاشت و من هم شروع به فرياد زدن و كمك خواستن كردم. در همين لحظه دو نفر از دكترهايي كه داخل حياط بيمارستان در حال اعتراض بودند متوجه ما شدند به اورژانس آمدند و النا را از من گرفتند، دستگاه اكسيژن را به او وصل كردند اما خودم با چشمان خودم ديدم دخترم نفسش به شماره افتاده و در بغل خودم جان داد و هيچ كاري از دست كسي بر نيامد. از زمان ورود ما به بيمارستان تا لحظه مرگ بچه‌ام فقط دو ساعت گذشت و همين دو ساعت، نبود پزشك و كادر درمان جان دخترم را گرفت و باعث مرگ او شد. جسد دخترم النا براي بررسي علت اصلي مرگ به پزشكي قانوني انتقال داده شده و ما نيز از كادر درمان بيمارستان كودكان مفيد شكايت كرده‌ايم.»
طبق اعلام مركز رسانه قوه قضاييه، بعد از انجام تحقيق‌هاي قضايي اوليه و تشكيل پرونده، رييس اورژانس، دو سوپروايزر و يك سرپرستار بيمارستان بازداشت شدند و تحقيقات در مورد اين پرونده ادامه دارد. اما در روزهاي بعد، مسوولاني درباره اين واقعه اظهارنظر كردند از جمله اينكه يك منبع آگاه از نظام سلامت، در گفت‌وگو با «اعتماد» حضور همزمان پزشكان و پرستاران در يك تجمع صنفي را رد كرد و گفت: «پزشك و پرستار حتي اگر در يك بيمارستان و مركز درماني شاغل باشند، مطالبات مختلفي دارند چون نوع پرداخت و دريافتي‌هاي‌شان متفاوت است و بنابراين، امكان ندارد كه در يك لحظه، كل تيم درماني بيمارستان دست از كار كشيده باشند. علاوه بر اين، اورژانس هميشه وضعيتي متفاوت با بقيه بخش‌هاي بيمارستان دارد و حتي اگر فرض كنيم كه پزشكان و پرستاران در يك اعتراض واحد دست از كار كشيده باشند، ممكن نيست كه اورژانس بيمارستان هم به ‌طور كامل از وجود تيم درماني شامل پزشك و پرستار و متخصص طب اورژانس و حتي بهيار خالي شده باشد.»
محمد شريفي مقدم، دبيركل خانه پرستار هم به «اعتماد» گفت: «اين نوزاد 6 ماهه با بدحالي به اورژانس بيمارستان مفيد منتقل شده و در حدي بدحال بوده كه حتي ساير مراكز درماني حاضر به پذيرش او نشده‌اند. اين نوزاد به محض ورود به اورژانس بيمارستان به اتاق احياي قلبي و ريوي CPR منتقل شده و زير دستگاه اكسيژن قرار گرفته و اقدامات احيا براي او آغاز شده اما به دليل اينكه بيمار، دچار بيماري زمينه‌اي پيشرونده بوده و با حال عمومي بد هم به بيمارستان رسيده متاسفانه اقدامات بي‌فايده بوده است.»
شريفي مقدم تاكيد كرد: «پرستاران بيمارستان مفيد صبح روز پنجشنبه يك تجمع صنفي داشتند اما در اورژانس بيمارستان غير از اين نوزاد 6 ماهه، نوزادان و كودكان ديگري هم بستري و تحت مراقبت و اقدامات درماني بودند كه اين خدمات توسط پرستاران حاضر در اورژانس انجام مي‌شد و بنابراين، همزمان با تجمع صنفي پرستاران، تيم درماني در اورژانس حاضر بوده است. به هر صورت، پزشكي قانوني بعد از كالبدشكافي نتيجه قطعي فوت را اعلام مي‌كند.»
وزارت بهداشت هم نسبت به اين واقعه واكنش نشان داد و عليرضا رحيم‌نيا، مديركل بازرسي و پاسخگويي به شكايات وزارت بهداشت در توضيح ابعاد ديگري از اين واقعه گفت: «نوزاد در بازه زماني كمتر از يك ساعت پس از مراجعه به بيمارستان مفيد فوت كرده است، اين نوزاد دچار خونريزي ريوي شده كه در نوزادان كشنده است. البته شماري از كاركنان بيمارستان در محوطه تجمع كرده بودند اما كادر اورژانس در اين تجمع نبودند و در حال رسيدگي به كودكان در بخش اورژانس بودند.» طبق گفته رحيم‌نيا، وزارت بهداشت به ‌طور ويژه به پرونده مرگ اين نوزاد ۶ماهه رسيدگي مي‌كند و ويديو‌هاي ضبط شده بيمارستان هم در حال بررسي است. رحيم‌نيا تاكيد كرد در صورتي كه قصوري رخ داده باشد از تعليق موقت تا اخراج و معرفي به مراجع قضايي در انتظار مقصران خواهد بود. 
همچنين شمس‌الله نوري‌پور، رييس بيمارستان مفيد كودكان تهران هم گفت: «اين نوزاد شب قبل از مراجعه به بيمارستان كودكان مفيد، به دليل استفراغ و بي‌قراري به يك مركز درماني سرپايي مراجعه داشته و دارو‌هاي ضدتهوع دريافت كرده و تحت درمان سرپايي قرار گرفته. ساعت 7 و 25 دقيقه صبح (پنجشنبه) به اورژانس بيمارستان كودكان مفيد مراجعه مي‌كند و ۳۰ دقيقه بعد ويزيت مي‌شود، در ابتدا سطح ترياژ نوزاد ۴ بوده و وضعيت وخيمي نداشته و وضعيت او در حد بيماران سرپايي بوده. ۳۰ دقيقه بعد از بستري اقدامات درماني انجام شده و نوزاد حين دريافت بخور تنفسي به دليل تندي تنفس، دچار خونريزي ريوي شده و بعد ايست قلبي كرده، با وجود اينكه ۳۰ دقيقه احياي قلبي ريوي انجام شده، اما نوزاد جان خود را از دست داده است. خونريزي ريوي كه در كودكان كشنده است، مي‌تواند در فصول سرد سال بر اثر آنفلوآنزاي شديد رخ دهد. علت مرگ را پزشكي قانوني اعلام خواهد كرد و كادر درمان بيمارستان مفيد براي توضيح درباره اقدامات صورت‌گرفته احضار شدند و ضابطان قضايي در حال بررسي پرونده بيمار هستند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها