• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3301 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۵ مرداد

صدا و سيما نشست كميسيون امنيت ملي را براي پخش، ضبط كرد

بحث هسته‌اي در «سناي» ايراني

احمد شوهاني: حضور تمام وقت دوربين صدا و سيما باعث شد تا نطق‌هاي انتقادي با حرارت بيشتري مطرح شوند

 

 

 

گروه سياسي| قطار برگزاري جلسات مشترك كميسيون امنيت ملي با اعضاي تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي به ريل جديدي رفت، آن هم بي‌هيچ مقدمه‌اي. جلسه ديروز مجلسي‌ها با عراقچي علني برگزار شد؛ جلوي دوربين‌هاي صدا و سيما. از علني بودن جلسه اما فقط خبرنگاران رسانه ملي سود بردند و خبرگزاري خانه ملت؛ تنها رسانه‌هاي حاضر در اين جلسه. جلسه‌اي كه گويا برخي منتقدان مذاكرات حضور در مقابل دوربين صدا و سيما را بهترين فرصت براي حمله به توافق وين دانسته بودند. جلسه چهارساعته ديروز كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي براي نخستين بار از اول تا آخر توسط گروه خبري صدا و سيما ثبت و ضبط شد. نيم‌ساعت اول جلسه به بازگويي دلواپسي‌هايي درباره سفر لوران فابيوس، وزير خارجه فرانسه به ايران و همين‌طور حاشيه‌هاي حضور هفته پيش قائم‌مقام صدراعظم آلمان به كشورمان گذشت؛ جايي كه منتقدان دولت اين سفرها را مغاير با شأن و منافع ملي ايران ارزيابي كردند. اينها حالا شايد به گزارش‌هايي داغ براي برنامه‌هاي آينده صدا و سيما تبديل شود؛ رسانه‌اي كه يك منبع آگاه حاضر در جلسه ديروز درباره علت حضور غيرمنتظره‌اش در اين جلسه به «اعتماد» گفت: «تا الان سابقه نداشت كه جلسات كميسيون به اين صورت پوشش خبري داده شود. چون معمولا موضوعاتي مطرح مي‌شود كه انتشار عمومي آن هزينه‌ساز است. اما در جلسه اخير خبرنگاران صدا و سيما مي‌گفتند چون رسانه‌هاي امريكايي جلسه سنا را به صورت كامل پوشش داده‌اند ما هم بايد بتوانيم چنين اقدامي را انجام دهيم.» بعد از نيم ساعت ابتدايي جلسه هم منتقدان مذاكرات حمله خود به تيم هسته‌اي را در سه محور «مسائل موشكي»، «همزماني اقدامات دو طرف» و «بازگشت‌پذيري تحريم‌ها» ادامه دادند. احمد شوهاني از اعضاي حامي مذاكرات در كميسيون امنيت ملي درباره حاشيه‌هاي جلسه ديروز به «اعتماد» گفت: «قسمت اول جلسه كه درباره سفر هيات‌هاي فرانسوي و آلماني به ايران بود با حمله‌هاي بسيار شديدي به دولت و وزارت خارجه آغاز شد.»

وي توضيح داد: « از چهره‌هاي شاخص منتقد دولت و خارج از كميسيون شخص خاصي به اين جلسه نيامده بود اما در طول آن چهار ساعت تريبون بيشتر در اختيار منتقدان مذاكرات بود و نمايندگاني چون آقاي كريمي قدوسي، كوثري، آقامحمدي، نقوي حسيني، آصفري و جوكار بيشترين و شديدترين انتقادات را مطرح كردند.» شوهاني همچنين درباره مقايسه سطح انتقادات اين جلسه با جلسات قبل هم توضيح داد: «حضور تمام وقت دوربين صدا و سيما باعث شده بود تا نطق‌هاي انتقادي با شدت و حرارت و شور بيشتري مطرح شوند و منتقدان سعي كنند زمان بيشتري تريبون را در اختيار بگيرند. حال آنكه به تمام موارد و محورهاي مورد انتقاد در روزهاي قبل به تفصيل پاسخ داده شده بود. يعني منتقدان هيچ موضوع جديدي براي انتقاد نداشتند و همچنان همان سوال‌هاي قبلي را در يك قالب تندتر و هجومي‌تر مطرح كردند. » وي همچنين درباره حضور تمام وقت صدا و سيما در اين جلسه هم گفت: «ما پيش از جلسه از اين موضوع خبر نداشتيم و براي ما هم جاي تعجب بود كه چرا يكباره براي نخستين بار و اين‌گونه بي‌خبر تصميم گرفته مي‌شود جلسه كميسيون علني برگزار شود».

 

آزمایش‌های موشکی ایران نقض توافق وین نیست

سيد عباس عراقچي هم در پاسخ به مسائل مطرح شده در جلسه كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس با تاكيد بر اينكه در روز توافق، اتحاديه اروپا و امريكا تعهدات‌شان را براي لغو يا تعليق يا توقيف تحريم‌ها انشا خواهند كرد گفت كه طبق مكانيسم پيچيده تدبير شده با مشورت و تاييد مقامات نظامي و امنيتي كشور براي بازرسي‌ها و دسترسي‌ها، مصالح نظامي و امنيتي به هيچ‌وجه تحت تاثير قرار نخواهد گرفت. در اين جلسه عراقچي با تمركز بر مباحث هسته‌اي و برجام به بعضي از مفاد برجام و تبعات آن اشاره و اظهار كرد: «در بررسي برجام و تبعات آن بايد به صورت كلان به قضيه نگاه كرد يعني بايد بررسي شود كه چه اتفاقي افتاد كه شش كشور قدرتمند جهان به اين اندازه راغب براي مذاكره و همكاري با يك كشور به ظاهر متوسط يعني ايران شدند. » وي ادامه داد: «بايد بررسي شود كه چه اتفاقي افتاد اين كشورها حاضر به دادن امتيازهاي گسترده به ايران شدند. پاسخ اين سوالات ساده است. ايران به يك قدرت مهم تبديل شده و كشوري با ثبات در منطقه‌اي بي‌ثبات است. ايران به لحاظ قدرت دفاعي همه را در به كارگيري راهكار نظامي عليه خود نااميد كرده است. » مذاكره‌كننده ارشد تيم هسته‌اي در مورد تحريم‌ها نيز گفت: «بعد از طي شدن مراحل قانوني برجام در كشورهاي ذيربط نوبت به روز انجام توافق مي‌رسد. در اين روز طرف‌ها اقدامات خود را انجام خواهند داد. البته بايد توجه داشت كه اقدامات دو طرف به لحاظ فني نمي‌تواند همزمان انجام شود مثلا اقداماتي كه ما بايد انجام دهيم به زمان زيادي نياز دارد اما لغو يا توقف يا تعليق تحريم‌ها را فورا مي‌شود انجام داد. حال سوال اين است كه چگونه مي‌توان اين دو اقدام را همزمان كرد.»

عراقچي توضيح داد: «در روز توافق، اتحاديه اروپا و امريكا تعهدات خود را براي لغو يا تعليق يا توقيف انشاء خواهند كرد. از سوي ديگر اجراي اين تعهد بعد از اجرايي شدن تعهدات ايران اتفاق مي‌افتد. اين فرمول توافقنامه وين براي متناظر بودن اقدامات طرفين است.» وي در مورد موضوع بازرسي‌ها و دسترسي گفت: «قرار بود ما هيچ بازرسي يا دسترسي غيرمتعارف را نپذيريم كه اكنون اين نيت حاصل شده است. مكانيسم پيچيده و البته مديريت شده‌اي براي بازرسي‌ها و دسترسي‌ها تدوين شده است كه به هيچ‌وجه مصالح نظامي و امنيتي جمهوري اسلامي ايران را تحت تاثير قرار نخواهد داد. اين مكانيزم با مشورت مقامات نظامي و امنيتي كشور انتخاب شده و آنها اين مكانيزم را تاييد كردند.» معاون وزير امور خارجه در ادامه اظهار كرد: «در مورد اصطلاح «نتيجه‌گيري گسترده‌تر» كه در بحث بازرسي آژانس آمده است بايد گفت منظور، جمع‌بندي كلي آژانس در خصوص فقدان فعاليت‌هاي هسته‌اي اعلام نشده از سوي ايران است. اين مهم در نهايت به «گواهي آژانس» درخصوص فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران مي‌انجامد. » عراقچي در مورد بازگشت‌پذيري تحريم‌ها طبق ماده 12 قطعنامه 2231 گفت: «در اين رابطه بايد چهار مرحله طي شود تا چنين اتفاقي رخ دهد كه مراحل آن به ترتيب تشكيل كميسيون مشترك، ‌اجلاس وزراي خارجه، اجلاس شوراي مشورتي و جلسه شوراي امنيت است. بنابراين با اين فرض كه اين مراحل طي شود بازگشت پذيري براي همه اعضا از جمله ايران اتفاق مي‌افتد. در صورت بازگشت تحريم‌ها ايران هم همكاري‌هاي خود را با آژانس قطع خواهد كرد و فعاليت‌هاي هسته‌اي را با سرعت بالا از سر خواهد گرفت.»

 

انعطاف‌پذيري آلمان در جريان مذاكرات هسته‌اي

به گزارش ايسنا، همچنين در اين جلسه تخت روانچي در ارايه گزارشي از سفر هيات تجاري و اقتصادي آلمان به كشورمان، اين هيات را بزرگ‌ترين هيات تجاري و اقتصادي آلمان در طي سال‌هاي اخير دانست و گفت كه اهداف اين سفر ارزيابي زمينه‌هاي همكاري اقتصادي و تجاري با ايران بوده است. به گفته وي در سيستم حكومتي آلمان وزير اقتصاد از جايگاه برجسته‌اي و حتي بالاتر از وزير امور خارجه قرار دارد كه علت آن جايگاه اقتصاد در كشور آلمان است. تخت روانچي آلمان را از شركاي سنتي و تجاري اقتصادي ايران عنوان و اظهار كرد: «آلمان در جريان مذاكرات هسته‌اي موضع انعطاف‌پذير و مناسبي نسبت به ايران داشته است.» معاون وزير خارجه تشكيل كميسيون اقتصادي مشترك، نشست اتاق بازرگاني دو كشور، رفع توقيف از تجهيزات خريداري شده صنعت نفت ايران و همكاري در صنعت خودرو را كه به تبع آن بازار خودرو ايران از انحصار فرانسه خارج مي‌شود به عنوان مهم‌ترين توافق رخ داده در جريان سفر هيات آلماني به كشورمان عنوان كرد. وي همچنين با بيان اينكه بعد از اين سفر احتمالا وزير خارجه اتحاديه اروپا، وزراي خارجه فرانسه و ايتاليا، رييس‌جمهور اتريش و... به ايران خواهند آمد تاكيد كرد كه هيچ كدام از اين ديدارها به معناي كم‌رنگ شدن روابط جمهوري اسلامي با دوستان و شركاي قديمي خود نخواهد بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون