• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3301 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۵ مرداد

خبر كوتاه

احتمال تلاش اصولگرايان براي رد صلاحيت اصلاح‌طلبان

دبيركل مجمع مدرسين و محققين حوزه علميه قم، با اشاره به انتخابات آينده مجلس از احتمال تلاش اصولگرايان براي رد صلاحيت اصلاح‌طلبان خبر داد. آيت‌الله سيدحسين موسوي تبريزي، در گفت‌وگو با ايلنا، با اشاره به اظهارنظر برخي افراد اصولگرا براي فشار به شوراي نگهبان در انتخابات آينده مجلس مبني بر اينكه «اصلاح‌طلبان خط قرمز شوراي نگهبان هستند»، گفت: معتقدم اين آقاياني كه اين مطالب را مطرح مي‌كنند، همه‌ اصولگرايان نيستند. وي افزود: افرادي كه چنين اظهاراتي را مطرح مي‌كنند، كساني هستند كه در ميدان آزاد انتخابات كه همه چهره‌ها از تمام گروه‌هاي مورد قبول نظام جمهوري اسلامي در آن باشند، از همين الان مأيوس و نااميد هستند. دبيركل مجمع مدرسين و محققين حوزه علميه قم، اضافه كرد: اين افراد، برگزيده شدن خودشان را تنها در ميداني مي‌بينند كه فقط خودشان در آن ميدان بازي كنند و بازيگر ديگري در آن نباشد؛ از اين جهت اينها اين فعاليت‌ها و اين اظهارنظرها را مي‌كنند. آيت‌الله موسوي تبريزي با ادعاي اينكه احتمال رايزني اصولگرايان در پشت پرده براي رد صلاحيت اصلاح‌طلبان دور از ذهن نيست، تصريح كرد: افرادي كه اين اظهارنظرها را مي‌كنند، پشت پرده هم ممكن است با برخي بتوانند لابي كنند، بروند و صحبت كنند و سعي كنند آنها را تحريك كنند؛ حالا برخي اعضاي شوراي نگهبان هم ممكن است هم عقيده اينها باشند يا نباشند، ما به اينها كار نداريم؛ اما آنچه مسلم است اين است كه آنها، تنها هراس‌شان اين است كه با وجود يك ميدان رقابت سالم بين گروه‌هاي مختلف، برنده آن ميدان نباشند، كه نيستند. وي خاطرنشان كرد: اين افراد از اين جهت تلاش مي‌كنند كه از راه غيرقانوني و غيرصحيح، خود را در انتخابات آينده و در جامعه تحميل كنند وگرنه مجتهدان عادل، هيچ‌وقت نمي‌گويند اصلاح‌طلبان خط قرمز ما هستند و عادل بودن خود را فداي مسائل سياسي و جناحي كنند؛ مگر به 14 ميليون نفري كه لااقل خود شوراي نگهبان اعلام كرده كه به نخست‌وزير دوران جنگ راي داده‌اند؛ مي‌توانند بگويند اينها هيچ كدام حق كانديدا شدن ندارند؟دبير سابق خانه احزاب كشور، تاكيد كرد: اين حرف‌ها، حرف‌هاي كساني است كه يا در جامعه موقعيتي نمي‌بينند و اين‌طور اظهارنظر مي‌كنند، يا اينكه فكرشان آنچنان كوتاه است كه نمي‌فهمند انتخابات يعني چه.

 

دلواپس پيروزي اصلاح‌طلبان هستند

عضو شوراي مركزي حزب كارگزاران خطاب به نمايندگان تندرو مجلس تاكيد كرد: اي‌كاش شما هم دراين سال‌ها به مردم خدمتي كرده بوديد كه امروز لازم نبود براي فرار از دلواپسي خود به شوراي نگهبان متوسل شويد. حسين مرعشي در گفت‌وگو با ايلنا، با اشاره به ادعاي اخير يك نماينده كنوني مجلس مبني بر اينكه احزاب و چهره‌هاي اصلاح‌طلب خط قرمز شوراي نگهبان هستند، عنوان كرد: از الان بايد به آنها گفت كه ديگر به فكر انتخابات مجلس دهم نباشند و بروند فكري به حال آينده خود كنند. وي با بيان اينكه برخي دلواپس پيروزي اصلاح‌طلبان هستند، افزود: ما بيشتر علاقه‌مند بوديم كه رقباي ما آنقدر به كشور و مردم خدمت مي‌كردند كه نياز نباشد با توسل به حذف رقبايشان در قدرت بمانند. اين فعال سياسي اصلاح‌طلب با تاكيد بر اينكه قطعا شوراي نگهبان كار خود را بدون توجه به اين مسائل انجام مي‌دهد، گفت: نگران انجام هيچ اقدام خلاف عرفي در رابطه با بررسي صلاحيت‌ها نيستيم. انتظار ما اين است كه شوراي نگهبان ضمن رعايت قانون به وظايف خود به خوبي عمل كند.

 

شوراي نگهبان به ياوه‌گويي‌‌ها توجه نكند

قائم مقام دبيركل حزب اعتماد ملي گفت: انتخابات آزمون الهي بزرگي براي مسوولان است تا بتوانند حق‌الناس را ادا كنند. منتجب‌نيا در گفت‌وگو با ايلنا، ضمن تاكيد بر حق‌الناس بودن راي مردم گفت: همان‌گونه حضرت امام خميني(ره) فرمودند، انتخابات همچون آزمايشي بزرگ و الهي براي مردم و مسوولان اعم از دستگاه‌هاي اجرايي و نظارتي است. راي مردم امانتي در دست مسوولان و به تعبير مقام معظم رهبري حق‌الناس است و هرگونه تخلف و تعرض در آن خيانتي بزرگ به ملت ايران است. اين فعال سياسي اصلاح‌طلب يادآور شد: دستگاه‌هاي اجرايي و در راس آن دولت به عنوان مجري قانون اساسي و انتخابات‌ها بايد كاملا امانتدار باشند و فارغ از اينكه چه كسي با چه گرايش سياسي‌ پيروز مي‌شود، بايد از آغاز اعلام موجوديت كانديداها تا مراحل پاياني شمارش آرا و اعلام نتايج بي‌طرفي خود را حفظ كنند و دستگاه‌هاي نظارتي و به‌طور اخص شوراي نگهبان و اعضاي آن نيز بايد بدون دخالت مستقيم و اعمال نظر و سلايق سياسي و شخصي‌شان در تاييد يا عدم تاييد صلاحيت كانديداها مقدمات برپايي انتخاباتي سالم را فراهم آورند. قائم مقام حزب اعتماد ملي با تاكيد بر لزوم اجراي مُرّ قانون، تصريح كرد: اعضاي شوراي نگهبان مراقب باشند به هيچ‌وجه تحت تاثير فضاسازي‌ها و فشارهاي گوناگون قرار نگيرند. قانون تا حد زيادي درخصوص نحوه تاييد صلاحيت كانديداها شفاف است و بنابر مصوبه مجمع تشخيص مصلحت نظام، منابع 4گانه‌اي كه شوراي نگهبان بايد براي تاييد صلاحيت كانديداها به آن رجوع كند، مشخص شده است. منتجب‌نيا در پايان ضمن تاكيد مجدد بر حق‌الناس بودن راي مردم، خاطرنشان كرد: خواسته ما از دستگاه‌هاي اجرايي و نظارتي اين است كه اعتنايي به اين ياوه‌گويي‌ها و سخنان بي‌اساس گروه‌ها و جريان‌هاي بي‌پشتوانه نكنند و تنها خود را موظف به اجرا و پياده‌كردن مْرِّ قانون بدانند.

 

جامعه روحانيت درباره انتخابات آينده مجلس وارد تعيين «مصاديق» نمي‌شود

قائم‌مقام جامعه روحانيت مبارز گفت: جامعه روحانيت در مورد انتخابات آينده مجلس وارد مصداق نمي‌شود. حجت‌الاسلام سيدرضا تقوي، قائم‌مقام جامعه روحانيت مبارز در گفت‌وگو با تسنيم، با تاكيد بر اينكه جامعه روحانيت در مورد انتخابات آينده مجلس وارد مصداق نمي‌شود، اظهار داشت: سياست جامعه روحانيت مبارز بر اين است كه براي انتخابات مجلس احزاب اصولگرا و نيروهاي متدين و ارزشي به تفاهم برسند. نقش جامعه روحانيت مبارز به تفاهم رساندن نيروهاي ارزشي و اصولگراست و آنها در مورد هر كانديدايي به تفاهم برسند، مورد قبول ما است و ما تفاهم و وحدت مي‌خواهيم. قائم‌مقام جامعه روحانيت مبارز درباره برنامه‌هاي اين تشكل در مورد انتخابات خبرگان رهبري، يادآور شد: جامعه روحانيت در مورد انتخابات خبرگان رهبري با جامعه مدرسين حوزه علميه قم همكاري دارد.

 

جوانگرايي در حزب نزديك به قاليباف

مرتضي طلايي، عضو شوراي شهر تهران و نايب‌رييس شوراي شهر پايتخت كه دبيركلي جمعيت پيشرفت و عدالت را برعهده داشت چهارشنبه 30 تير ماه از سمت خود در اين جمعيت كناره‌گيري كرد. به گزارش ايلنا، مرتضي طلايي كه خود ثبت جمعيت پيشرفت و عدالت در وزارت كشور را به انجام رسانده بود و در راه‌اندازي آن نقش بسزايي داشت در حالي از جمعيت پيشرفت و عدالت خداحافظي كرد كه تحليلگران سياسي بر اين عقيده‌اند افرادي كه براي شركت در انتخابات شوراي مركزي اين جمعيت در هفته گذشته انتخاب شده بودند؛ افرادي جوان و كم‌تجربه در حوزه سياسي به شمار مي‌آيند. طلايي كه خود دوره‌اي از افراد نزديك به محمدباقر قاليباف، شهردار تهران بود در مراسم خداحافظي از جمعيت پيشرفت وعدالت براي شهردار تهران آرزوي موفقيت كرد و گفت: ما به دليل آنكه شهردار تهران در مسير ولايت قرار داشت و همواره از اين مشي پيروي مي‌كرد از او حمايت مي‌كرديم و تا زماني هم كه قاليباف در اين مسير باشد؛ وظيفه خود مي‌دانيم از وي حمايت كنيم. براساس آنچه از قرائن موجود به دست مي‌آيد مرتضي طلايي به دليل بروز اختلافات جدي بين خود در مقطعي كه دبيركلي جمعيت پيشرفت و عدالت را برعهده داشته است با برخي اطرافيان و نزديكان قاليباف در جمعيت فعال نبوده و سرانجام پس از فراز و فرودهايي ترجيح داد تا عنان هدايت اين تشكل سياسي نزديك به قاليباف را به اطرافيان شهردار تهران واگذار كند. براساس مستندات موجود اختلافات جدي طلايي با برخي نزديكان شهردار تهران از زمان انتخابات رياست‌جمهوري در ارديبهشت 92 شروع شد و اين اختلافات در آن دوره به حدي رسيد كه طلايي به عنوان رييس ستاد انتخابات تهران قاليباف مستقل از ستاد مركزي انتخابات شهردار تهران عمل مي‌كرد كه اين خود حاكي از اختلاف در ديدگاه‌ها و روش‌هاي اجرايي نايب‌رييس شوراي شهر تهران با برخي اطرافيان قاليباف بود.

 

نبايد به توافق هسته‌اي جناحي نگاه شود

مجيد فراهاني، دبيركل حزب نداي ايرانيان ضمن تبريك توافق هسته‌اي گفت: دلواپسان بين‌المللي و در راس آنان صهيونيست‌ها و نتانياهو اين توافق هسته‌اي را اشتباه تاريخي خواندند و دولت‌هاي مرتجع عرب و به خصوص عربستان اظهار نگراني شديد از اين توافق كرده‌اند. به گزارش نداي ايرانيان، وي افزود: دلواپسان داخلي در ادامه نگراني‌هاي خود بدون در نظر گرفتن فجايع اقتصادي تحريم به دنبال ضايع كردن زحمات تيم هسته‌اي هستند. در حالي كه اين توافق يك پيروزي ملي است و نبايد جناحي به آن نگاه شود. اين توافق مستقيما با آينده و منافع و امنيت ملي ما در ارتباط است. فراهاني گفت: من معتقدم پيروز توافق هسته‌اي ملت ايران است. امروز رفاه عمومي و همدلي و وحدتي ناشي از حمايت از تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي در كشور مشهود است. اين پيروزي را ما نمي‌توانيم پيروزي جناح خاصي بدانيم. همه بايد تلاش كنيم اين پيروزي ملي را ارج بنهيم و در راه بالندگي ايران و پيشرفت پايدار از فرصت‌ها به نحو احسن در جهت منافع ملي سهيم باشيم. اگر ما اين پيروزي را ملي نبينيم خدمتي به توسعه و پيشرفت آينده كشور نكرده‌ايم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون