• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5684 -
  • ۱۴۰۲ يکشنبه ۱ بهمن

محمد مخبر در نوزدهمين اجلاس سران كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد برای ايجاد يك نظم نوين صلح محور پیشنهاد داد

امنيت براي همه نا امني براي هيچكس

معاون اول رييس‌جمهور كه به منظور شركت در نوزدهمين اجلاس سران كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد به اوگاندا سفر كرده است، ديروز با استقبال «كريس بانوي مونسي» وزير فناوري اطلاعات اين كشور وارد كامپالا شد. دكتر مخبر پيش از عزيمت در جمع خبرنگاران، سخنراني در اجلاس سران جنبش عدم تعهد و تشريح ديدگاه‌هاي جمهوري اسلامي ايران در خصوص موضوعات مختلف به ويژه جنايات جنگي رژيم صهيونيستي در غزه را ازجمله اهداف اصلي اين سفر عنوان كرد و با اشاره به اهميت برگزاري اين اجلاس و گردهمايي سران كشورهاي در حال توسعه به‌ويژه بعد از تحولات غزه و يورش بي‌سابقه رژيم غاصب صهيونيستي به اين منطقه تصريح كرد: انتظار جمهوري اسلامي ايران و بسياري از كشورهاي اسلامي و مستقل از خروجي اين نشست هماهنگي و همگرايي بيشتر براي توقف جنگ و فشار بر رژيم صهيونيستي براي پايان‌ بخشيدن به سياست نسل‌كشي و جنايت عليه بشريت در غزه است.
وي همچنين ملاقات و رايزني‌هاي متعدد با سران و مقامات ارشد كشورهاي در حال توسعه در حاشيه اين اجلاس و تلاش در جهت كنترل اوضاع منطقه، رايزني در جهت تعميق مناسبات دو يا چند جانبه با كشورهاي عضو، بررسي چگونگي استفاده از ظرفيت‌هاي فرامنطقه‌اي بزرگ نظير جنبش عدم تعهد در همگرايي ميان كشورها و بهره‌مندي از آن براي كسب منافع مشترك را از ديگر محورهاي و برنامه‌هاي سفر خود به اوگاندا عنوان كرد و افزود: ما از همه فرصت‌هاي موجود براي معرفي ظرفيت‌هاي جمهوري اسلامي ايران در جهت توسعه همكاري‌هاي دو يا چندجانبه و همچنين تبيين مواضع كشور بهره خواهيم برد. مخبر با بيان اينكه عضويت در سازمان شانگهاي، گروه بريكس و امروز حضور در اجلاس عدم تعهد منبعث از رويكرد جمهوري اسلامي ايران در توجه به همگرايي و تقويت مولفه‌هاي دوستي است، تصريح كرد: چندجانبه‌گرايي، خلع سلاح، تروريسم، امنيت بين‌المللي، حق تعيين سرنوشت و استعمارزدايي و بررسي مسائل منطقه‌اي در كنار موضوع حقوق بشر و توسعه اجتماعي از جمله مهم‌ترين محورهاي قابل طرح در ميان سران عدم تعهد است.
محمد مخبر در نوزدهمين اجلاس سران كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد، ايجاد يك نظم نوين صلح محور با شعار «امنيت براي همه، ناامني براي هيچ كس» را ضروري دانست و ضمن رد يكجانبه‌گرايي جهان سلطه و تبيين مقاومت در برابر ظلم، از كشورهاي عضو خواست تا از پايان اشغال، بازگشت آوارگان و همه‌پرسي عمومي براي ايجاد صلحي پايدار و عادلانه در فلسطين حمايت كرده و كشتار مردم غزه توسط رژيم صهيونيستي را محكوم و متوقف كنند. مخبر همچنين در حاشيه اجلاس غيرمتعهدها با وزراي امور خارجه فيليپين و سودان همچنين معاون رييس‌جمهور ويتنام ديدار و گفت‌وگو كرد.
مخبر در سخنراني خود در اجلاس عدم تعهد اعلام كرد: ما معتقديم فعال‌تر كردن جنبش عدم تعهد در مجامع بين‌المللي به نفع جامعه جهاني است، زيرا هدف اصلي اين جنبش تلاش براي تحقق عدالت و گسترش حاكميت قانون به جاي حاكميت زور در نظام بين‌الملل است. وقوع ده‌ها جنگ خانمان‌سوز، سلطه نامبارك غرب بر مناطق مختلف دنيا در قالب استعمار نوين، غارت منابع مادي ملت‌ها، رواج تبعيض در روابط بين‌الملل و مانع تراشي در حل و فصل عادلانه مشكلات جامعه بين‌المللي از جمله مصاديق بارز بي‌عدالتي و ناكارآمدي اين نظام بين‌الملل محسوب مي‌شود. تلاش غرب براي سلطه سياسي، امنيتي، اقتصادي و فرهنگي بر ساير ملت‌ها، بسياري از ارزش‌هاي اخلاقي و بومي ما را در معرض تهديد قرار داده است. در صورت عدم انسجام لازم براي پشتيباني از اصول مندرج در منشور عدم تعهد، هر روز بر دامنه نفوذ و چيرگي فرهنگ غرب و نابودي ارزش‌هاي بومي و ملي افزوده خواهد شد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
تیتر خبرها
دوگانگي نگاه اصولگرایان به حجاب در انتخابات اُفت ميانگين نمرات دانش‌آموزان آیا باز هم مقصر دولت‌هاي پيشين است؟ سخنانش از بداخلاقي سياسي و روحيه پرخاشگري ايشان است 5 مستشار نظامي‌جمهوري اسلامي ايران شهيد شدند نقطه پايان بر 7 ماه پرحاشيه بخش خصوصي؟ تداوم يك شكست فاحش صداي تپش قلب ايران اُفت كيفيت آموزش يارگيري و ايجاد اجماع عليه تروريسم بين المللي اسراييل توافق بر مساله مشترك راهكار برون‌رفت از مشكلات زدن زير ميز كورش كبير تيپ، پيپ و گناه روزنامه‌نگار از شكاف رابطه‌ها تا معضلات اجتماعي اگر منزوي زنده بود... سال بد، سال مرگ سال خون داریوش در سينماي عياري، خانواده همه ‌چيز است امنيت براي همه نا امني براي هيچكس مسووليت و بي‌مسووليتي فرزندآوري اولياي دم براي قاتلي‌كه شوهران خود را كشت تقاضاي قصاص دارند تداوم يك شكست فاحش صداي تپش قلب ايران توافق بر مساله مشترك راهكار برون‌رفت از مشكلات يارگيري و ايجاد اجماع عليه تروريسم بين المللي اسراييل
کارتون
کارتون