• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5685 -
  • ۱۴۰۲ دوشنبه ۲ بهمن

همزمان با افزايش تنش‌ها در سرزمين‌هاي اشغالي، محور مقاومت پايگاه امريكايي‌ها در عين‌الاسد را هدف حملات موشكي قرار داد

عراق؛ ميدان زورآزمايي تهران- واشنگتن؟

منابع عراقي از حمله جديد به محل استقرار نظاميان امريكايي در پايگاه عين‌الاسد واقع در استان الانبار خبر دادند.مقاومت اسلامي عراق با انتشار بيانيه‌اي اعلام كرد كه پايگاه اشغالگران امريكايي در عين‌الاسد را هدف حملات موشكي سنگيني قرار داده است. همزمان العربيه به نقل از يك منبع امنيتي عراقي نوشت كه عين‌الاسد با بيش از بيست موشك هدف قرار گرفت.هرچند گروهي ديگر از پرتاب 40 موشك گفتند. در اين ميان برخي منابع در گفت‌وگو با الميادين ضمن تاييد خبر حمله موشكي سنگين به پايگاه امريكايي اعلام كردند كه حداقل ۱۰ موشك به حومه و بخش استقرار نيروهاي امريكايي اصابت كرده است. برخي موشك‌ها از سوي سامانه‌هاي پدافندي امريكايي رهگيري شدند.با اين حال موج حمله و انفجارهاي رخ داده در پايگاه شديد گزارش شده است.يكي از مقام‌هاي امريكايي به رويترز گفت كه عين‌الاسد هدف حملات موشكي بالستيك قرار گرفته است. او تاكيد كرد كه شماري از نظاميان مستقر در اين پايگاه زخمي شده‌اند. لازم به ذكر است كه از آغاز حملات اسراييل به غزه، مقاومت اسلامي، پايگاه نظاميان امريكايي در عراق و سوريه را ده‌ها بار هدف حملاتش قرار داده است. مقاومت عراق به عنوان بخشي از محور مقاومت پيش‌تر به ايالات متحده و اسراييل در باب تداوم نظامي‌گري در غزه هشدار داده بود.امروز گروهي از ناظران با اشاره به افزايش تنش ميان تهران و واشنگتن مدعي‌اند كه عراق به عنوان ميدان رويارويي دو قدرت در آستانه جنگي فراگير قرار دارد.

«سوداني» سرگردان ميان تهران و واشنگتن

نشريه ميدل ايست‌اي با انتشار گزارشي مدعي شد: ماه سپتامبر، محمد شياع السوداني، نخست وزير عراق در شرايطي براي شركت در مجمع عمومي سازمان ملل وارد نيويورك شد كه عراق به واسطه آتش‌بس نانوشته ميان ايران و امريكا، آرامشي نسبي را تجربه مي‌كرد.به ادعاي اين نشريه در آن بازه زماني محور مقاومت حمله به نظاميان امريكايي را متوقف كرده بود، به همين دليل السوداني با آرامش وارد نيويورك شد و در حاشيه مجمع عمومي از بازرگانان و ديپلمات‌هاي غربي خواست تا اين اقتصاد نفتخيز را به عنوان مقصد سرمايه‌گذاري خود برگزينند.حالا چهار ماه بعد از آن بازه زماني، عراق بار ديگر به كانون تنش ميان ايالات متحده و محور مقاومت، گروه حامي ايران تبديل شده است؛ گزاره‌اي كه هم حضور عراق در نشست داووس را تحت تاثير قرار داد و هم موجب شده تا السوداني بار ديگر در باب ماندن يا خروج نظاميان امريكايي از جانب دو گروه موافق و مخالف تحت فشارهاي آشكار قرار بگيرد. ميدل ايست‌اي نوشته، از زمان حمله اسراييل به غزه، محور مقاومت حامي ايران حداقل 70 بار مواضع نيروهاي امريكايي را هدف حملاتش قرار داده‌ است.اين نشريه در ادامه با اشاره به پاسخ ماه ژانويه واشنگتن به حملات محور مقاومت مدعي شد كه در جريان حمله تهاجمي پهپادي ماه ژانويه ايالات متحده به عراق، مشتاق طالب السعيدي (ابوتقوي)، فرمانده ارشد حشدالشعبي به شهادت رسيد. واقعه‌اي خونين كه با واكنش تند عراق روبه‌رو شد. پس از آن ايران در واكنش به حمله تروريستي كرمان مقر موساد در اقليم را هدف حملاتش قرار داد. حمله‌اي كه زمينه‌ساز تنشي نسبي ادعايي ميان تهران و بغداد شد. ميدل ايست‌اي مدعي است عراق همزمان با گسترش تنش‌ها به فراتر از مرزهاي سرزمين‌هاي اشغالي و مديترانه محصور، درگير رويارويي در سايه تهران و واشنگتن است.

 

رويارويي در سايه

ميدل ايست‌اي مدعي است: ايران و امريكا در سراسر منطقه در حال آماده كردن عضلات خود براي رويارويي ادعايي هستند؛ آن هم در شرايطي كه متحدان ايران روياروي واشنگتن در سوريه و عراق تعريف شده‌اند. گروهي مدعي‌اند، درگيري‌هاي در سايه ايران و امريكا رنگ متفاوتي به خود گرفته؛ گزاره‌اي كه واقعيت‌هاي محلي و ژئوپليتيكي را منعكس مي‌كند.ايالات متحده در تلاش است تا تنش و درگيري ميان حزب‌الله و اسراييل در مناطق مرزي را كاهش داده و مانع از گشوده شدن جبهه شمال شود. اين در حالي است كه واشنگتن كماكان درگير حملات انصار‌الله يمن به درياي سرخ است؛ حملاتي كه دامنه‌اش به واسطه جنگ در غزه گسترده‌تر شده؛ با اين حال آن‌گونه كه ميدل ايست‌اي مدعي است، درگيري در عراق هم شديد است و هم پيچيده.رناد منصور، مدير ابتكار عراق فعال در انديشكده چتم هاوس، در گفت‌‎و‌گو با ميدل ايست‌اي مدعي شد: «دولت عراق ضعيف، دوپاره است و اساسا نمي‌تواند درگيري در مرزهاي خود را از سوي قدرت‌هاي خارجي كنترل كند.» اين بازيگر به عنوان زمين بازي منتخب ظاهر شد، جايي كه به ادعاي او ايالات متحده و ايران مي‌توانند زورآزمايي كرده و براي افزايش قدرت نفوذشان رقابت كنند. گروهي ديگر از تحليلگران مدعي‌اند كه جنگ غزه موجب شده تا ايران و محور مقاومت براي خروج ايالات متحده و نظاميانش از عراق و سوريه مصمم‌تر شوند. يك مقام ارشد سابق امريكايي و يك مقام عراقي در گفت‌وگو با ميدل ايست‌اي مدعي شدند كه هماهنگي بين محور مقاومت به عنوان گروهي حامي ايران در عراق و حزب‌الله لبنان به واسطه اين هدف (خروج نظاميان امريكايي از منطقه) افزايش يافته است. اندرو تابلر، مدير سابق بخش مطالعات خاورميانه ادعا كرد: آنچه ما در عراق شاهد هستيم، حمله به نيروهاي امريكايي جهت فشار آوردن بر واشنگتن جهت خروج‌شان است.افزايش فشارها در بغداد براي اخراج نيروهاي امريكايي با درخواست‌هاي عمومي سوداني بالاخص بعد از ترور خونين ابوتقوه السعدي بيش از هر زمان مورد توجه قرار گرفته.به ادعاي كارشناسان اگر فرآيند خروج امريكايي‌ها حاصل شود، شاهد پيروزي استراتژيك ايران خواهيم بود. تقريبا 2 هزار و 500 سرباز امريكايي براي مشاوره و آموزش نيروهاي محلي به عنوان بخشي از ائتلاف جهت شكست گروه تروريستي داعش در عراق بالاخص در بغداد و منطقه خودمختار كردستان شمال مستقر هستند. استقرار نظاميان امريكايي براي ارايه پشتيباني لجستيكي به 900 نيروي اين كشور در شمال شرق سوريه اهميت دارد.توجيه قانوني امريكا براي حضور در سوريه نيز بر اساس توافق ادعايي با بغداد است.

 

پايان ماموريت ائتلاف؟

تبلر با اشاره به همين مقوله مدعي است: اربيل از منظر ايالات متحده براي حمايت از منافع اين بازيگر در سوريه بسيار مهم است.به ادعاي او، امريكا بايد توانايي انتقال نيروها و تداركات را در مسير زميني بين مرز عراق و سوريه داشته باشد. با اين حال سوداني روز پنجشنبه در سخنراني‌اش در داووس گفت: «داعش ديگر تهديدي براي مردم عراق نيست.» و «پايان ماموريت ائتلاف بين‌المللي براي امنيت و ثبات عراق يك ضرورت است.» يك مقام ارشد سابق امريكايي در گفت‌وگو با ميدل ايست‌اي مدعي شد: دولت بايدن و بغداد در حال مذاكره درباره آينده ائتلاف به رهبري ايالات متحده در عراق قبل از شروع جنگ غزه بودند، اما جنگ رويكرد واشنگتن را نسبت به رايزني‌ها تغيير داد.به ادعاي او زماني كه گروه‌هاي حامي ايران با موشك و پهپاد سربازان امريكايي را هدف قرار مي‌دهند، صحبت از عقب‌نشيني خوب نيست. بنابراين اين حس از سوي دولت وجود دارد كه بايد اين مذاكرات را متوقف كنيم. در حالي كه ايالات متحده حملات در مقياس كوچك عليه هسته‌هاي داعش در منطقه را ادامه مي‌دهد، ردپاي نظامي خود در شمال شرق سوريه را به عنوان وزنه تعادلي كليدي در برابر ايران و روسيه قلمداد مي‌كند.جوئل ريبورن، فرستاده سابق امريكا در امور سوريه در گفت‌وگو با ميدل ايست‌اي مدعي شد: «ماموريت ايالات متحده در شمال شرق سوريه به حضورش در عراق منوط است.» حضور نظامي امريكا در عراق از زمان تهاجم 20 سال پيش به اين سو كاهش يافته است. در سال 2011، ايالات متحده تمام نيروهاي خود را از اين كشور خارج كرد، اما نظاميان امريكايي سال 2014 به دعوت بغداد براي مبارزه با داعش بازگشتند.اما در آن بازه زماني، محور مقاومت عراق به عنوان قدرتمندترين گروه اين كشور ظاهر شد. يگان‌هاي حشدالشعبي بهتر از امريكا روياروي داعش قرار گرفت. در شرايط كنوني و با توجه به اين واقعيت كه تهديد به بهانه‌اي براي امريكا جهت استقرار در عراق تبديل شده، سوداني درخواست خود براي خروج سريع نيروهاي ائتلاف به رهبري ايالات متحده جهت حفظ «روابط سازنده دوجانبه» با اين كشور كه به گفته او مي‌تواند شامل آموزش و مشاوره نيروهاي امنيتي عراق باشد، را ضروري دانسته است.به ادعاي ناظران مواضع او بازتابي از روابط منحصربه‌فرد بغداد با واشنگتن و تهران است.

 

اهرم فشار واشنگتن

ايران و عراق هزار مايلي مرز مشترك و گذرگاه مرزي دارند. عراق دومين مقصد مهم صادرات ايران است و براي تامين حدود 35 تا 40 درصد از انرژي مورد نياز خود به ايران وابسته.اما امور مالي عراق نيز به‌ شدت به ايالات متحده گره خورده، عراق به عنوان دومين توليدكننده بزرگ در سازمان كشورهاي صادركننده نفت، براي تامين مالي دولت خود - از جمله پرداخت حقوق نظاميان - به درآمد نفتي‌اش وابسته است. درآمد حاصل از فروش نفت عراق در بانك فدرال رزرو نيويورك نگهداري مي‌شود.به ادعاي ناظران فعل و انفعال‌هاي ايالات متحده در مورد پولشويي در عراق به بحران ارزي در اين كشور دامن زده و نشان داده نفوذ گسترده واشنگتن بر امور مالي عراق به دليل وابستگي اين كشور به دلار است. ايالات متحده همچنين از درخواست سوداني براي سرمايه‌گذاري بين‌المللي در عراق حمايت كرده است.به دليل همين وابستگي نيز هر زمان بغداد واشنگتن را به خروج تهديد مي‌كند، ايالات متحده از قطع ذخاير دلاري دم مي‌زند.

به همين دليل گروهي از ناظران مدعي‌اند كه دلار، همان اهرمي است كه دولت بايدن در صورت افزايش تقاضا براي خروج امريكا بدان متوسل مي‌شود.به همين دليل ريبورن، فرستاده ويژه سابق امريكا در امور سوريه در گفت‌وگو با ميدل ايست‌اي مدعي شد كه اگر امريكا در عراق حضور نظامي نداشته باشد، نيازي به انجام كارهايي چون تسهيل عرضه دلار از سوي فدرال رزرو، محافظت در برابر شكايت‌هاي حقوقي و صدور معافيت‌هاي تحريمي نيز وجود نخواهد داشت. با اين حال روشن كاظم فعال در شوراي آتلانتيك، بر اين باور است كه تمركز سياستگذاران واشنگتن بر محافظت از حضور نيروهاي اين كشور در عراق كوته‌بينانه است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون