• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5697 -
  • ۱۴۰۲ سه شنبه ۱۷ بهمن

آمار حوادث رانندگي طي 8 ماه نخست سال جاري

14هزار و ۲۳۴ كشته براثرتصادفات

گروه حوادث

طي 8 ماه، از ابتداي سال ۱۴۰۲ تا آبان ماه سال جاري ۱۴ هزار و ۲۳۴ نفر بر اثر تصادفات كشته و ۲۷۳ هزار و ۵۳۵ نفر نيز در اين بازه زماني مصدوم شده‌اند. از تعداد كشته‌شدگان ناشي از تصادفات رانندگي ۱۱ هزار و ۱۹۶ نفر مرد و ۳ هزار و ۳۸ نفر هم زن بوده‌اند. اين در حالي است كه طي همين بازه زماني در سال گذشته آمار مرگ و مير تلفات ناشي از رانندگي ۱۳ هزار و ۴۷۶ نفر گزارش شده بود. اين ارقام مشخص مي‌كند آمار كشته‌شدگان بر اثر تصادفات رانندگي نسبت به سال گذشته ۵.۶ درصد رشد داشته است. همچنين آمار مصدومان امسال نيز نسبت به سال گذشته طي همين بازه زماني ۴.۴ درصد رشد داشته است. جدا از آمار كشته‌شدگان ناشي از تصادفات رانندگي در سامانه سازمان پزشكي قانوني مواردي از جمله حوادث خاص و غيرترافيكي نيز وجود دارد كه به صورت جداگانه در جدول فوتي‌هاي سوانح رانندگي ذكر شده‌اند. اين موارد شامل فوتي‌هاي تصادف مربوط به تعقيب و گريز، قاچاق انسان، سوخت و كالا، خودكشي و ديگركشي است.

بيشترين آمار مرگ و مير در هشت ماهه اول امسال به ترتيب مربوط به استان‌هاي فارس (هزار و ۱۳۴ كشته)، تهران (هزار و ۳۲كشته) و سيستان‌وبلوچستان (هزار و ۲۷ كشته) مي‌شود. البته استان هرمزگان با ۶۰ كشته بيشترين آمار كشته‌ شده را در سطح «حوادث خاص» دارد. كمترين آمار مرگ و مير حوادث رانندگي نيز در همين بازه زماني به ترتيب مربوط به استان‌هاي ايلام (۱۲۸ كشته)، كهگيلويه‌وبويراحمد (۱۷۱ كشته) و اردبيل (۱۸۸ كشته) مي‌شود.

15 تا 20 درصد مجروحان تصادفات رانندگي قطع نخاع مي‌شوند

دي ماه سال جاري، كمال هاديانفر، رييس پليس راهور فراجا درباره آمار تصادفات گفت: «سال 1402 با چالش شروع شد؛ در طرح نوروزي و در 3 ماهه اول به دلايل مختلف افزايش بي‌رويه تصادفات را نسبت به سال قبل داشتيم و نزديك به 15 درصد افزايش جان‌باختگان به نسبت مشابه سال قبل داشتيم كه اين افزايش به كمتر از 6 درصد رسيده است. استان‌هايي روند افزايشي شتابان و نگران‌كننده داشت كه در حال حاضر روند افزايشي كاملا مهار شده است.» آذر ماه سال جاري نيز مجدد رييس پليس راهور فراجا اعلام كرد: «در حال حاضر با 85 ميليون نفر جمعيت بيش از 52 ميليون نفر داراي گواهينامه‌هاي مختلف هستند. حدود 40 ميليون وسيله نقليه در كشور مورد استفاده قرار مي‌گيرد و 47 درصد اين وسايل نقليه در سن فرسودگي قرار دارند. سال گذشته 35 ميليارد تردد در شهرها و 7 ميليارد در جاده‌ها داشتيم كه ميزان افزايش تردد در جاده‌هاي كشور حدود 6 درصد بوده است. 15 تا 20 درصد مجروحان تصادفات رانندگي منجر به قطع نخاع مي‌شود. تصادفات 7 درصد به توليد ناخالص ملي لطمه مي‌زند و 9 تا 11 درصد بودجه كشور را مصروف خود مي‌كند.» او در مورد عواملي كه منجر به كم شدن تصادفات مي‌شود نيز اشاره كرد و گفت: «5 عامل باعث كاهش تصادفات رانندگي شود؛ مديريت، وسيله نقليه، عامل انساني، راه و قوانين و مقررات بازدارنده.»

افزايش تلفات و مصدومان حوادث رانندگي

آبان ماه سال جاري، سازمان پزشكي قانوني با اعلام اينكه در نيمه نخست سال جاري ۱۰ هزار و ۷۲۰ نفر در حوادث رانندگي جان خود را از دست دادند، آماري را منتشر كرد كه اين رقم در مقايسه با مدت مشابه سال قبل كه آمار تلفات ۹ هزار و ۹۰۴ نفر بود، ۸.۲ درصد افزايش يافته است. از كل تلفات تصادفات، 8 هزار و 406 نفر مرد و دو هزار و 314 نفر زن بودند. 7 هزار و 338 نفر در تصادفات برون شهري، دو هزار و 588 نفر در حوادث رانندگي درون شهري و 654 نفر نيز در مسيرهاي روستايي جان خود را از دست داده‌اند. استان‌هاي فارس با 861، سيستان و بلوچستان با 797 و تهران با 763 و استان‌هاي ايلام با 110، كهگيلويه و بويراحمد با 122 و اردبيل با 138 فوتي به ترتيب بيشترين و كمترين آمار كشته‌هاي تصادفات را در نيمه نخست سال داشته‌اند. همانند گذشته، بيشترين تعداد تلفات حوادث رانندگي، با توجه به افزايش حجم سفرها، عمدتا در شهريور ماه ثبت مي‌شود. شهريور امسال با ثبت دو هزار و 51 كشته تصادفات (هزار و 572 مرد و 479 زن) در مقايسه با ديگر ماه‌هاي سال بيشترين آمار تلفات را داشته كه اين رقم در مقايسه با مدت مشابه سال قبل 4 درصد افزايش يافته است. طبق بررسي آمار تصادفات 10 سال گذشته، در هيچ ماهي تعداد تلفات ناشي از تصادفات به دو هزار نفر نرسيده، در حالي كه در شهريور امسال، دو هزار و 51 نفر بر اثر تصادفات رانندگي جان خود را از دست داده‌اند. تعداد مصدومان حوادث رانندگي كه به مراكز پزشكي قانوني مراجعه كرده‌اند نيز در شش ماهه امسال رشد 3.7 درصدي داشته است. در اين مدت 201 هزار و 542 مصدوم تصادف به مراكز پزشكي قانوني در سطح كشور مراجعه كرده‌اند كه 142 هزار و 175 نفر آنان مرد و 59 هزار و 367 نفر زن بودند.

بيشترين تلفات در گروه سني ۲۱ تا ۶۰ سال

مهر ماه سال جاري، حسن مومني، رييس پليس راه كشور گفت: «سرعت و سبقت غيرمجاز، بي‌توجهي به روبه‌رو به دليل استفاده از تلفن همراه، خستگي و خواب‌آلودگي از عوامل اصلي در تصادفات است. 65 درصد جان‌باختگان تصادفات جاده‌اي در گروه سني 21 تا 60 سال هستند. از اين تعداد 22 درصد اين افراد در گروه سني 21 تا 30 سال قرار دارند. 25 درصد تصادفات در جاده و 75 درصد در شهرها رخ مي‌دهد، اين در حالي است كه 75 درصد از جان‌باختگان در جاده‌ها و 25 درصد در شهرها به ثبت رسيده، بر اين اساس بايد روي كاهش جان‌باختگان در حوزه حوادث جاده‌اي متمركز شد. 52 درصد تصادفات انساني، 20 درصد مربوط به راه، 12 درصد سهم وسيله نقليه و 16 درصد مشترك است. انجام كارهاي فرهنگي و استفاده از ظرفيت فضاي مجازي براي پيشگيري از بروز حوادث جاده‌اي از سوي دستگاه‌هاي مسوول ضروري است. برطرف كردن نقاط حادثه‌خيز شناسايي شده، نيازمند تامين اعتبار است و سازمان برنامه و بودجه و دولت درصدد تامين اعتبارات مورد نياز در اين بخش هستند. البته براي برطرف كردن نقاط حادثه‌خيز 5 هزار ميليارد تومان براي سازمان راهداري مصوب شده كه اميد است اين اعتبار هر چه زودتر اختصاص يابد.»

۵۰ درصد تصادفات به دليل توجه نداشتن به جلو و استفاده از تلفن همراه رخ مي‌دهد

شهريور ماه سال جاري، احسان مومني، معاون آموزش و فرهنگ ترافيك پليس راهور تهران در مورد علت اصلي تصادفات در تهران گفت: «بيشترين علل وقوع تصادفات در شهر تهران توجه نداشتن به جلو و استفاده از تلفن همراه است. درواقع عمده‌ترين تخلف رانندگان كه حواس آنان را از رانندگي پرت مي‌كند، استفاده از تلفن همراه در حين رانندگي است. در شهر تهران 50 درصد از تصادفات رانندگي به دليل توجه نداشتن رانندگان به جلو است. در شهرهاي كوچك نيز بيشترين عامل تصادفات استفاده نكردن از كلاه ايمني است.» همچنين در شهريور ماه رييس پليس راهور تهران گفت: «يكي از اتفاقاتي كه مخصوصا در معابر بزرگراهي كه سرعت‌ها نيز بالاست روي مي‌دهد، توقف وسيله نقليه به هر علتي مانند خرابي و تصادف است كه بسيار خطرناك هستند و موجب اكثر تصادفات مى شوند. نكته اصلي و مهم براي راننده در اين‌گونه موارد، ايمن‌سازي وسيله نقليه است، چراكه اگر لحظه‌اي توقف كند و ايمن‌سازي انجام نشود قطعا تصادفات شديدي روي مي‌دهد، چراكه رانندگان ديگر در حال تردد در اين مسير‌ها هستند و توجه كافي و لازم را به جلو نداشته باشند و باعث تصادف شوند.»

روزانه بيش از دو هزار تصادف در تهران

مرداد ماه سال جاري، محمدحسين حميدي، رييس پليس راهور تهران عنوان كرد: «استان تهران شرايط متفاوتي با كشور دارد و نيازمند اقدامات جدي‌تري است. سالي 2 جلسه براي كنترل مسائل كفايت نمي‌كند و در اين خصوص نيازمند جلسات بيشتري براي پيگيري امور به‌طور مثال بررسي و تحليل آمار براي ارزيابي كار دستگاه‌ها هستيم. در شهر تهران روزانه 2100 تصادف اتفاق مي‌افتد. شهر تهران شرايط به خصوصي دارد و در شرايط عادي هم دچار چالش‌هايي است و با كوچك‌ترين مانعي مانند قطعي برق و... موقعيت آن بحراني مي‌شود كه بايد به اين مساله توجه ويژه شود. سهم خودرو در ترافيك تهران مدام رو به افزايش است و ميانگين سفر در پايان سال 1400، طبق آمار غيررسمي 21 ميليون در روز گزارش شده است. البته در چند ماه اول سال جاري آمار تصادفات رو به افزايش بوده است. در رابطه با تصادفات در سال گذشته 156 نفر فوت در محل و 382 نفر فوت در بيمارستان داشته‌ايم.» او در ادامه اعلام كرد: «در 3 ماه ابتداي امثال 12 درصد از متوفيان اتباع، 60 درصد تصادفات فوتي عابران پياده در بزرگراه‌ها افراد كارتن‌خواب يا معتاد متجاهر و آمار تصادفات ناشي از استفاده از مشروبات الكي رو به افزايش بوده است كه در اين خصوص طبق قانون شهرداري‌ها مسوول بار و مسافر هستند. 53 درصد تصادفات فوتي در شب اتفاق مي‌افتد كه روشنايي معابر عامل موثري در كنترل آن است؛ همچنين با تشخيص هويت مالك موتورسيكلت مي‌شود آمار تخلفات آنها را كنترل كرد، اما اكنون هويت مالك بسياري از اين نوع وسايل نقليه مشخص نيست. يكي از مصوبات پيشنهادي ما الزام سازمان‌ها و بخش‌هاي دولتي و خصوصي شهر تهران به عدم به كارگيري و استخدام افراد غيرمجاز و اتباع بيگانه فاقد گواهينامه براي فعاليت در مشاغل رانندگي است.» 

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
تیتر خبرها
ضرورت بازگشت به مانيفست نوفل لوشاتو اين ديگر «بوف كور» هدايت نيست چرا علی دایی ممنوع‌المعامله است؟ حضور پرشور در راهپيمايي ۲۲ بهمن نشانه اقتدار ملي است تشريح وضعيت زندان‌هاي‌ساواك حمايت از بازرگان و عكس تاريخي همافران ایران را باید نجات داد براي جيب مردم كيسه ندوخته‌ايم جامعه متكثر موسيقي‌ متكثر مي‌خواهد همسو و ناهمسو گله‌مندند 14هزار و ۲۳۴ كشته براثرتصادفات نقد و نه ملامت! شكل‌گيري حقوق شهروندي در جامعه ايران- ٢ دانش‌بنيان‌ها در بستر مهاجرت عادي‌سازي بحران در خاورميانه ابهامات وچشم‌انداز هراس از بحران انرژي عامل همگرايي غرب در درياي سرخ جدايي دو همزاد تاريخي شهر بند هواي تهران مگه تمام عمر چند تا بهاره؟! تخيل كودكان نعمت است وقتي نگاه ژورناليستي سينما را مي‌بلعد تسلاي دراماتيك در قاب نقد و نه ملامت! شكل‌گيري حقوق شهروندي در جامعه ايران- ٢ دانش‌بنيان‌ها در بستر مهاجرت عادي‌سازي بحران درخاورميانه ابهامات و چشم‌انداز
کارتون
کارتون