• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5704 -
  • ۱۴۰۲ يکشنبه ۲۹ بهمن

بحران«سن» چگونه انتخابات رياست‌جمهوري امريكا را تحت تاثير قرار مي‌دهد؟

پاشنه آشيل دموكرات‌ها

انتخابات در ايالات متحده هيچ‌ وقت تا اين اندازه تحت‌تاثير مسائل مربوط به سن و سال نامزدهاي رياست‌جمهوري قرار نداشته است. جرج واشينگتن، اولين رييس‌جمهور ايالات متحده در پايان دور دوم رياست‌جمهوري‌اش، خود را بازنشسته و از شركت در سومين دوره انتخابات رياست‌جمهوري امريكا خودداري كرد. به نظر مساله سن و سال و خستگي ناشي از سال‌هاي مديد حضور در صحنه سياست او را واداشت تا سنت دور ماندن از كاخ سفيد ماندگار شود، اگرچه سنت بازنشستگي ناشي از سن را نتوانست بپايد.
به نظر مي‌رسد دو رقيب احتمالي اصلي در انتخابات رياست‌جمهوري پيش رو، يعني ترامپ و بايدن، نه تنها در سطح ايدئولوژي كه در سطح سرزندگي فيزيولوژيكي و ذهني نيز با هم رقابت مي‌كنند. سن و سال از وقتي به كارزارهاي انتخاباتي اضافه شد كه گزارشاتي درباره وضعيت جسمي و ذهني جو بايدن در رسانه‌ها بر اين نكته تاكيد كرد كه رييس‌جمهوري اين كشور از ضعف حافظه رنج مي‌برد. البته ترامپ به‌طور كلي از پرداختن مستقيم به مساله سن خود و حتي جو بايدن خودداري كرده است؛ او حتي مدعي است كه عدم تناسب ذهني بايدن از عواملي غير از سن او ناشي مي‌شود. تقريبا در حملات دونالد ترامپ عليه جو بايدن، خطي كاملا غيرمعمول وجود داشته كه او به شكل غيرمستقيم و در لفافه توجه را به صلاحيت و سن بايدن كه يكي از دغدغه‌هاي اصلي راي‌دهندگان است، جلب مي‌كند. اما باتوجه به اينكه ترامپ 77 سال دارد و تنها چند سال از بايدن در 81 سالگي جوان‌تر است، رييس‌جمهور سابق ايالات متحده معمولا از پيش كشيدن مساله سن و سال چشم‌پوشي مي‌كند. ترامپ براي پرهيز از جلب‌‌توجه افكار عمومي به سن خود به ندرت مستقيما به بايدن در مورد مساله سن و سال حمله كرده و در عوض بر لغزش‌هاي زباني و شناختي-ذهني بايدن متمركز است. او روز شنبه در صفحه خود در شبكه اجتماعي «تروث» به گزارش بازپرس ويژه رابرت هور در مورد نحوه برخورد جو بايدن با اسناد طبقه‌بندي شده و با اشاره ضمني به سن رييس‌جمهوري واكنش نشان داد. ترامپ همچنين در صفحه خود به «حافظه مكدر» بايدن اشاره كرد و دوباره او را «جو خواب‌آلود» خطاب كرد، عنواني كه در مبارزات انتخاباتي 2020 نيز مدام آن را عليه جو بايدن تكرار مي‌كرد. 
نظرسنجي‌هاي اخير نشان مي‌دهد كه سن بايدن براي راي‌دهندگان گزينه خوشايندي نيست. نظرسنجي اخير شبكه «ان‌بي‌سي» نشان مي‌دهد كه سه‌چهارم راي‌دهندگان معتقدند كه سن رييس‌جمهور نگران‌كننده است. اين راي‌دهندگان شامل 81درصد از افراد مستقل و 54درصد از دموكرات‌ها بودند كه مي‌گفتند در مورد مسائل مربوط به سن و سال بايدن مثل وضعيت جسماني و شناختي او براي دور دوم رياست‌جمهوري نگراني بزرگ تا متوسطي دارند. در مقام مقايسه، كمي كمتر از نيمي از راي‌دهندگان گفتند كه نگران آمادگي روحي و جسمي ترامپ براي تصدي سمت رياست‌جمهوري هستند. بيشتر راي‌دهندگان (61درصد) نيز نگران مشكلات حقوقي رييس‌جمهور سابق، دونالد ترامپ بودند.
پس با قطعيت مي‌توان گفت كه سن به موضوعي برجسته در هر دو انتخابات مقدماتي رياست‌جمهوري جمهوري‌خواه و دموكرات تبديل شده است. رقيب درون‌حزبي اصلي ترامپ، نيكي هيلي، سفير سابق امريكا در سازمان ملل هم به مردان مسن حاضر در صحنه انتخابات اشاره كرده و نسبت به سن‌شان به راي‌دهندگان هشدار داده است. در اردوگاه دموكرات‌ها نيز دين فيليپس، نماينده مجلس نمايندگان، چالش اصلي بايدن را در درجه اول نگراني‌هايي مبني بر سن او دانست و گفت كه اين پاشنه آشيل رييس‌جمهور براي رقابت با دونالد ترامپ خواهد بود. بايدن و متحدانش بارها مجبور بوده‌اند از پاسخ به پرسش‌هاي خبرنگاران در رابطه با سن رييس‌جمهور امريكا طفره بروند. بايدن طي كنفرانس مطبوعاتي اخير خود گفت: «فرد مسني هستم، اما شرايطم خوب است و مي‌دانم دارم چه كار مي‌كنم.» اين در حالي است كه ديويد اكسلرود، استراتژيست دموكرات، هشدار داد كه سن بايدن ممكن است در انتخابات 2024 مشكلي اساسي باشد. همين مساله اكنون بسياري را در اردوگاه دموكرات‌ها نگران كرده است و حتي برخي به فكر جايگزيني جوان‌تر، همچون كاملا هريس و ميشل اوباما، براي او هستند. 
در همين حال، منتقدان ترامپ از لغزش‌هاي تبليغاتي رييس‌جمهور سابق مدركي دال بر عدم تناسب او براي سمت‌ رياست‌جمهوري استفاده كرده‌اند. ترامپ روي صحنه سخنراني سعي دارد، نشان دهد كه بسيار پرانرژي است و اخيرا به حملات نيكي هيلي نيز كه سن و سال ترامپ را مانع بزرگي دانسته بود، واكنش نشان داد و گفت كه احساس مي‌كند «فردي 35 ساله است.» پس بايد در كارزار پيش روي نامزدهاي احتمالي دو حزب، مساله سن و توانايي ذهني را بر موارد ديگر اضافه كنيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون