• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5711 -
  • ۱۴۰۲ سه شنبه ۸ اسفند

سقوط يكي از پرافتخارترين فوتباليست‌هاي دنيا

ديگر نمي‌توان مثل سابق به آلوز نگاه كرد

داستان پرونده تجاوز دني آلوز در يك سال گذشته سوژه بسياري از رسانه‌ها بوده و هنوز هم بسياري از فوتبال‌دوستان باور نمي‌كنند اين ستاره برزيلي با آن چهره شاد و مصمم دست به چنين اقدامي زده باشد. نيويورك‌تايمز بعد از برگزاري آخرين جلسه رسيدگي به اتهامات آلوز كه منجر به صدور راي زندان و جريمه مالي براي ستاره سابق بارسلونا شد گزارش جالبي از صعود و سقوط او منتشر كرده است كه در ادامه مي‌خوانيد. 
دني آلوز پس از مجرم شناخته شدن تجاوز جنسي در اسپانيا به چهار سال و نيم زندان محكوم شد، او تا همين اواخر يكي از پسران طلايي فوتبال جهان بود.
او كه يك مدافع راست پرجنب ‌و جوش و تكنيكي بود، بخش مهمي از تيم بارسلونا بود كه استانداردهاي جديدي را در بازي‌هاي اروپايي بين سال‌هاي 2008 تا 2016 تعيين كرد. او 126بار براي برزيل بازي كرد و در طول 22 سال دوران بازيگري‌اش، 43 عنوان قهرماني را به دست آورد. اين شگفت‌انگيز است. عددي كه او را به دومين بازيكن برتر تاريخ فوتبال از اين لحاظ تبديل مي‌كند. فقط ليونل مسي، هم‌تيمي سابق او در نيوكمپ، جام‌هاي بيشتري را به نام خود دارد.
اين موفقيت، همراه با يك شخصيت عمومي خوش‌بينانه، آلوز را به يك چهره بسيار محبوب تقريبا جهاني تبديل كرد. اين تا حدودي توضيح مي‌دهد كه چرا جلسه دادگاه او كه در اوايل ماه جاري طي سه روز در بارسلونا برگزار شد، در بخش‌هاي خاصي از مطبوعات اسپانيا «محاكمه سال» ناميده شد. علي‌رغم لحن فضولي آن، اين عنوان نشان مي‌دهد كه سقوط آلوز چقدر مهم بوده است.
در 9 دسامبر 2022، آلوز 39 ساله در آن زمان درحالي كه برزيل در جام جهاني قطر به مصاف كرواسي رفت، روي نيمكت بود. درست شش هفته بعد، او توسط پليس كاتالونيا به اتهام تجاوز به يك زن 23 ساله در حمام خصوصي در يك كلوپ شبانه بارسلونا در 30 دسامبر 2022 دستگير شد.
اين اتهامات اكنون توسط ديوان عالي دادگستري كاتالونيا تاييد شده است. در بيانيه‌اي كه دادگاه پس از جلسه منتشر كرد، آمده است: «دادگاه شكي ندارد كه عمل تجاوز با استفاده از خشونت صورت گرفته است.»
آلوز 13 ماه گذشته را در بازداشتگاهي در 25 كيلومتري شمال غربي بارسلون گذرانده است. درخواست براي آزادي موقت رد شد، زيرا اين خطر وجود داشت كه او راهي برزيل شود و هيچ ترتيبي براي استرداد بين برزيل و اسپانيا وجود ندارد. پس از حبس، او پنج سال ديگر تحت نظارت مشروط خواهد بود. او همچنين به پرداخت غرامت 150,000 يورويي (128,500 پوند؛ 162,700 دلار) به همراه هزينه‌هاي قانوني به قرباني محكوم شد.
آلوز دوران بزرگسالي خود را در باهيا، يكي از بزرگ‌ترين باشگاه‌هاي شمال شرق برزيل، آغاز كرد. او در 19 سالگي به اسپانيا رفت و به سويا پيوست. ابتدا به صورت قرضي و سپس با قراردادي دايمي پس از قهرماني در جام جهاني جوانان در سال 2003 با تيم زير 20 سال برزيل.
در ابتدا، برخي اين سوال را مطرح كردند كه آيا آلوز قدرت بدني لازم براي رقابت در لاليگا را دارد يا خير. با اين حال، تفسير او از موضع خود، شك‌كنندگان را به تجديدنظر واداشت. آلوز از نظر فني يك مدافع بود اما دفاع در تخصص او نبود. او يك روح آزاد بود، يك وينگر بالفعل در قالب بت دوران كودكي خود، كافو.
سويا به سرعت متوجه شد كه بايد از اين انرژي به جاي مهار آن استفاده كند. آلوز تشويق شد تا به جلو برود تا از سرعت و مهارت خود در يك‌سوم دفاعي حريف استفاده كند. او به اندلسي‌ها كمك كرد تا اولين جام اروپايي خود را در سال 2006 به دست آورند و در فينال جام يوفا مقابل ميدلزبورو گل نخست را به ثمر رساند و به همين ترتيب تاثيرگذار بود، زيرا آنها اين عنوان را در سال 2007 حفظ كردند. يك سال بعد، او بازيكن بارسلونا شد.
اولين دوره هشت فصلي او در نيوكمپ، او بعدا در فصل 2022-2021 بازگشتي كوتاه و فراموش نشدني داشت كه آلوز را به يك فوق ستاره تبديل كرد. او در اين مدت شش قهرماني ليگ اسپانيا، سه قهرماني ليگ قهرمانان و 14 جام ديگر را به دست آورد و 
به ندرت يك مسابقه را از دست داد. شما براي نام بردن از مدافع كناري ديگري كه تقريبا با نفوذ و ثبات او در همان دوره مطابقت داشته باشد، مشكل داريد. اين كمك كرد كه ورود او به بارسلونا با پپ گوارديولا همزمان شود. رويكرد مالكيت توپ محور كاتالان براي آلوز كاملا مناسب بود و تفاوت‌هاي ظريف جديدي را در بازي او آشكار كرد. بازي تركيبي او با مسي به‌ويژه يكي از ويژگي‌هاي علامت تجاري چيزي بود كه بسياري آن را بهترين تيم باشگاهي دوران مدرن مي‌دانند.
حتي پس از ترك بارسلونا در سال 2016، آلوز يك چهره برجسته باقي ماند. او در سن 34 سالگي با يوونتوس به يك فينال ديگر در ليگ قهرمانان اروپا رسيد. لئوناردو بونوچي مدافع يووه او را «يك فرازميني» خواند. او با پاري سن ژرمن دو قهرماني فرانسه را به دست آورد. هنگامي كه او در سال 2019 به فوتبال باشگاهي برزيل بازگشت و با سائوپائولو FC قرارداد امضا كرد، 45000 هوادار براي استقبال از او در ورزشگاه مورومبي حاضر شدند.
اينكه او هرگز موفقيت خود را در سطح باشگاهي با تيم ملي خود تكرار نكرد، احتمالا قابل انتظار بود. آلوز در طول دوره طولاني‌مدتي براي برزيل بازي كرد و به طرز عجيبي تنها در مراحل آخر دوران حرفه‌اي خود به يك بازيكن ثابت تبديل شد. او در جام جهاني 2018 كاپيتان سلسائو بود، اما به دليل مصدوميت از مسابقات حذف شد. او تابستان سال بعد بازوبند را بست و برزيل را به قهرماني در كوپا امريكا در زمين خانگي رساند.
نگرش آلوز با چيرگي، گستاخي و ظاهري بي‌خيال احتمالا بيش از توانايي‌هايش تحسين را براي او
 به همراه داشت. شخصيت مي‌تواند در ورزشي مانند فوتبال، باعث شود يك فرد راه درازي را پيش ببرد و به نظر مي‌رسيد كه آلوز به عنوان يك برزيلي هميشه مصمم بود كه به جاي رها كردن آن در رختكن، او را با خود به زمين ببرد.
با گذشت زمان، آلوز به اين شخصيت متمايل شد. او تبديل به يك تزكيه‌كننده تمام‌وقت تصوير خود شد. او به مدلينگ مشغول شد، يك تك آهنگ منتشر و از رسانه‌هاي اجتماعي استقبال كرد. هر وقت از اتوبوس تيم برزيل پياده مي‌شد به نظر مي‌رسيد تنبور يا طبل در دست دارد. او توصيف خود از شخصيتش (ديوانه خوب) را به يك عبارت جذاب تبديل كرد. هر زمان كه قراردادي امضا مي‌كرد، در داخل كار حروف اموجي دو نقطه دي مي‌كشيد.
انتشار قطعات بلند و اول شخص طولاني 
در وب‌سايت Players’ Tribune براي فوتباليست‌ها به يك رسم تبديل شده است. آلوز در دو مورد از آنها مشاركت داشته است: يكي در مورد تربيت متواضع خود و ديگري در مورد رنج از دست دادن جام جهاني 2018. در يك جمله نمادين مي‌خوانيم: «دني آلوز به جام جهاني نمي‌رود، اما او همچنان يك آدم شاد است.»
بعدها، زماني كه او به سائوپائولو نقل مكان كرد، همان وب‌سايت يك مستند هفت قسمتي درباره زندگي آلوز توليد كرد. در يكي از قسمت‌ها، او به‌ طور طولاني در مورد حس مد نمادين خود صحبت مي‌كند و در حال پوشيدن يك‌سري كت‌ به سمت دوربين مي‌رود. در ديگري به رابطه خود با موسيقي مي‌پردازد. قسمت سوم درباره آلوز است كه با دو فرزندي كه از ازدواج اولش دارد دوباره ارتباط برقرار مي‌كند. عنوان آن مرد خانواده است.
اما اين رشته از شهرت آلوز در حال حاضر به همراه بقيه رشته‌ها در حال فروپاشي است.
اوايل ماه فوريه، دادگاه عالي كاتالونيا شهادت دوست قرباني را كه در عصر حادثه در كلوپ شبانه ساتون حضور داشت، در رابطه با نگرش آلوز شنيد. درحالي كه بيانيه قرباني به صورت خصوصي ارايه شد، شرح مفصلي از آلوز ارايه مي‌دهد. اين بيانيه نشان مي‌دهد قرباني برخلاف ميل خود در يك اتاق توالت نگه داشته شده و بدون رضايتش مورد تجاوز قرار گرفته است. 
دادگاه آن نسخه از وقايع را تاييد كرد و به اين نتيجه رسيد كه آلوز «به ‌طور ناگهاني شاكي را گرفته، او را روي زمين پرتاب كرده و با ممانعت از حركت، به او تجاوز كرده است، علي‌رغم اينكه شاكي مي‌گويد «نه» عمل خود را ترك نكرده است.»
دادگاه در بيانيه‌اي گفت: «جراحات وارده به قرباني، بيش از حد مشهود است و نشان مي‌دهد خشونت براي وادار كردن قرباني به برقراري روابط جنسي صورت گرفته است» و «متهم با استفاده از خشونت اراده قرباني را تحت‌الشعاع قرار داده است.»
وكلاي مدافع قصد دارند به اين تصميم اعتراض كنند. با اين حال، ماهيت تاكيدي حكم به اين معناست كه نگاه كردن دوباره به آلوز به همين شكل دشوار خواهد بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون