• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5711 -
  • ۱۴۰۲ سه شنبه ۸ اسفند

سه اثر جديد به بازار موسيقي رسيدند

انتشار آثاري از پژمان، شهرکی و صفوت

نوبت «عياران» هم رسيد

مجموعه پارتيتور «عياران» -پنج قطعه براي آنسامبل ايراني- اثر احمد پژمان با بازنويسي محمدرضا فياض منتشر شد. انجمن موسيقي ايران، خبر داده كه «عياران» اثر احمد پژمان با هدف تقويت مباني فكري ساختاري و تمهيد علمي براي قوام يافتن كنكاش در مبحث گروه‌نوازي ايراني، با بازنويسي محمدرضا فياض در قالب يك جلد كتاب به چاپ رسيده ‌است. «عياران» در سال ۱۳۵۶ توسط استاد احمد پژمان براي گروه سازهاي ايراني ساخته و با اجراي اركستر سازهاي ملي به سرپرستي فرامرز پايور ضبط شد؛ در سال ۱۳۹۲ با توجه به از بين رفتن پارتيتور مجموعه، اين اثر براساس نمونه صوتي باقي مانده توسط محمدرضا فياض بازنويسي، ضبط و اجرا شد كه هم‌اكنون به همت انجمن موسيقي ايران اين اثر به چاپ رسيد و براي علاقه‌مندان روانه بازار نشر شد.

زمزمه‌هاي جاودانه‌

آلبوم «سنگ خارا» كه آثاري است از علي تجويدي با اجراي ويلن و پيانو‌ي بابك شهركي توسط پارت صدا منتشر شد. در توضيح اين آلبوم به قلم ميرعليرضا ميرعلي‌نقي، پژوهشگر تاريخ موسيقي كلاسيك ايران آمده است: «تمام اين ۹ تراك در آلبوم حاضر از مشهورترين آثار خلق شده در زمينه آهنگ ترانه‌هاي كلاسيك فارسي‌اند كه دست‌كم 50 سال است شهره عام و خاص هستند، اجرا مي‌شوند، زمزمه مردمانند و جاودانه خواهند ماند يادگار دوره‌اي بي‌تكرار از آفرينش زيبايي برآمده از مثلث هنري «آهنگساز/ ترانه‌سرا/ خواننده» كه از يگانه رسانه همگاني در آن زمان بر گوش‌ها مي‌نشست و در دل‌ها حك مي‌شد. اين آفرينندگان زيبايي‌هاي ماندگار افرادي معدود با امكاناتي محدود بودند اما ساخته‌هاي‌شان در مقطعي كمتر از ۲۵ سال هم خواص‌پسند بود و هم عامه فهم و اين اصلي‌ترين خصيصه موسيقي كلاسيك ايراني در لايه‌هاي مياني آن است... اجراي بابك شهركي البته با رويكردي متفاوت است و ضمن وفاداري به اصل آهنگ بيش از اينكه فضاي صوتي منتسب به استاد علي تجويدي را يادآور باشد معرف فضاي صوتي انتخابي اوست. در واقع كمان پرتوان او در آسمان نغمات استاد سيري مبتكرانه داشته كه پيش‌تر نيز در بازنوازي‌هاي برخي آثار (با كلام) آهنگسازان موسيقي كلاسيك ايراني شاهد آن بوده‌ايم. بخش همراهي با پيانو، سليقه‌اي امروزي در هارموني را ارايه مي‌كند كه متفاوت با تنظيم اوليه است. بخش‌هاي وكال (آوازي/ كلامي) بسيار پرآرايه‌تر از حد انتظارات معمول اجرا شده‌اند و گويا قصد اين بوده كه توانايي‌هاي تا به حال استفاده نشده اجراي اينسترومنتال (سازي) با اطميناني كامل نشان داده شوند. توانايي‌هاي بي‌ترديد بابك شهركي در تكنيك نوازندگي از يك‌سو، شور و حال شخصي او براي تامين احساس فراوان در ارايه مطالب، دقت حرفه‌اي او در صدابرداري از سويي ديگر اين آلبوم را اثري جذاب، موثر با نگرشي نو به اصالت‌ها معرفي مي‌كند.»

درس‌هايي براي سه تار

مجموعه صوتي «درس‌هايي از داريوش صفوت براي سه‌تار» براساس رديف‌هاي مرحوم ابوالحسن صبا عنوان يكي از تازه‌ترين آلبوم‌هاي منتشر شده در بازار موسيقي است كه توسط نشر ماهور اخيرا پيش روي مخاطبان قرار گرفته است. در توضيح اين اثر آمده است: مجموعه حاضر شامل ضبط‌هاي خصوصي‌اي است كه دكتر داريوش صفوت - طي چند سال- سر كلاسش اجرا كرده است. شيوه‌ آموزش جلسات خصوصي معمولا بدين‌گونه بود كه او براساس برنامه‌ تدريس هر جلسه، در كنار پرداختن به جزييات و ظرايف هر قطعه، بخشي از جلسه را نيز به ضبط قطعات اختصاص مي‌داد. اجراي اين قطعات معمولا از روي نت و با تمپوي آهسته و گاهي همراه با توضيحات شفاهي بود. بخش عمده‌اي از جلسات تدريس، به رديف ابوالحسن ‌صبا اختصاص يافته بود (رديف سه‌تار، سنتور و ويولن). به جز رديف سه‌تار صبا، دكتر صفوت، رديف سنتور و برخي قطعات رديف ويولن را براي اجرا روي سه‌تار تنظيم و تدريس مي‌كرد. پس از حدود بيست سال، برخي شاگردان مجموعه‌ ضبط‌هاي خود را دراختيار خانواده‌ او قرار دادند تا به عنوان يادگار ثبت و ضبط شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون