• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5718 -
  • ۱۴۰۲ چهارشنبه ۱۶ اسفند

به انگيزه سي‌سالگي موسسه پژوهشي ميراث مكتوب

احياگر ميراث گرانبهاي تاريخ و فرهنگ ايران

محمد جعفري قنواتي

سي‌سالگي موسسه پژوهشي ميراث مكتوب خجسته باد. 
حفظ، نگهداري و در مرحله بعد تصحيح و انتشار دست‌نوشته‌هاي به‌جا‌مانده از نسل‌هاي گذشتگان امكانات اصلي براي پژوهش در حوزه‌هاي مختلف فرهنگ و تاريخ را فراهم مي‌كند. 
در ايران برخي نهادها و موسسه‌ها در كنار كارهاي مختلف خود، گاه به تصحيح و انتشار آثار گذشتگان نيز اقدام مي‌كنند. اما موسسه پژوهشي ميراث مكتوب اين كار را وظيفه اصلي خود قرار داده است. اين موسسه كه چند روز ديگر ۳۰ ساله مي‌شود تاكنون قريب به ۴۰۰ دست‌نوشت از ميراث گرانبهاي تاريخ و فرهنگ ايران را تصحيح و منتشر كرده است. نگاهي كلي به سياهه منشورات اين موسسه بيش از هر چيز آن را در حوزه‌ها و رشته‌هاي مختلف نشان مي‌دهد؛ تاریخ شامل تاريخ عمومي، تاريخ سلسله‌اي، تاريخ محلي؛ تذكره‌هاي شاعران، متون تفسيري، متون جغرافيايي، علوم، فلسفه، موسيقي، مجالس و ملفوظات مشايخ صوفيه و آثاري در حوزه‌هاي به‌ظاهر كم اهميت مانند خوراك، از جمله اجزايي از فهرست بلند و بالاي منشورات اين موسسه است.
اين ويژگي بسيار با‌اهميت و در‌عين حال منحصربه‌فرد است. اين موضوع در عين حال نشان از ديدگاهي متوسع است كه فرهنگ ايران را در همه اجزاي آن مورد توجه قرار مي‌دهد.
در حوزه پژوهشي نگارنده اين سطور، فولكلور، بيشتر اين آثار كاربرد دارند و پژوهشگران فولكلور ضرورتا بايد به آنها مراجعه كنند زيرا در بيشتر آنها از وجوه فولكلور تاريخي ايران سخن رفته است. 
با آرزوي اينكه فرزندان و نوادگان ما جشن صدسالگي اين موسسه را برگزار كنند. 
سي‌سالگي آن را به همه كاركنان، پژوهشگر آن و مدير كارآشناي آن و نيز همه پژوهشگران تاريخ و فرهنگ ايران شادباش مي‌گويم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون