• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5719 -
  • ۱۴۰۲ پنج شنبه ۱۷ اسفند

امريكا براي تكرار سناريوي 2020 آماده مي‌شود

بايدن و ترامپ برنده‌هاي سه‌شنبه بزرگ

احسان پناه بر |سه‌شنبه بزرگ، مهم‌ترين رويداد انتخابات مقدماتي سال امريكا، پيروزي‌هاي بزرگي براي دونالد ترامپ، رييس‌جمهور سابق امريكا كه نيكي هيلي، سفير سابق ايالات متحده در سازمان ملل متحد را در انتخابات مقدماتي جمهوري‌خواهان در سراسر كشور شكست داد، به ارمغان آورد. هر چند نيكي هيلي در رقابت‌هاي مقدماتي ورمونت به پيروزي دست يافت. بايدن نيز توانست در اين رقابت‌ها در حزب دموكرات پيروزي‌هايي به دست آورد. جو بايدن، رييس‌جمهور امريكا در تگزاس، ويرجينيا و كاروليناي شمالي به پيروزي‌هاي سريعي دست يافت. او همچنين برنده مينه‌سوتا، ايالت رقيب اصلي‌اش، دين فيليپس، نماينده دموكرات مجلس نمايندگان شد. هم بايدن و هم ترامپ در سه‌شنبه بزرگ بيش از نيمي از راه رقابت براي نامزدي احزاب خود را گذراندند. بايدن 994 نماينده دارد و براي نامزدي دموكرات‌ها به 1968 نماينده نياز است. ترامپ 715 نماينده دارد و 1215 نماينده براي نامزدي جمهوري‌خواهان مورد نياز است. پنج ايالت در حال برگزاري انتخابات مقدماتي براي رقابت‌هاي كليدي راي منفي براي سنا، مجلس نمايندگان، فرماندار و ساير ادارات محلي هستند. پس با اين حساب، بايدن و ترامپ هر دو بيش از نيمي از نمايندگان مورد نياز براي احراز نامزدي احزاب خود را به دست آورده‌اند.

وضعيت هيلي و ترامپ در ايالات حساس

راي‌گيري مقدماتي براي انتخابات ميان‌دوره‌اي نيز در ايالت‌هاي متفاوت برگزار شد و در مهم‌ترين آنها، رايان زينك كه به خاطر نقشش در شورش 6 ژانويه محكوم شد، در انتخابات مقدماتي جمهوري‌خواهان مجلس نمايندگان در منطقه نوزدهم كنگره تگزاس به جودي آرينگتون، رييس فعلي شبكه ان‌بي‌سي نيوز باخت. زينك هنگام ورود به كاپيتول تصوير خود را ضبط كرد و گفت: «ما داريم به كاپيتول يورش مي‌بريم! نمي‌توانيد جلوي ما را بگيريد!» هنوز حكمي براي او صادر نشده است. او با كسب 1706 راي، در رتبه چهارم قرار گرفت. همچنين در كاليفرنيا انتخابات مقدماتي رياست‌جمهوري دموكرات و جمهوري‌خواه برگزار مي‌شود. در سمت جمهوري‌خواهان، دونالد ترامپ، رييس‌جمهور سابق امريكا پيروز شد. براي دموكرات‌ها، رييس‌جمهور جو بايدن برنده شد. علاوه بر ارايه راي‌گيري حضوري، كاليفرنيا براي همه راي‌دهندگان ثبت‌نام شده يك برگه راي نامه ارسال مي‌كند. براساس نظرسنجي شبكه ان‌بي‌سي نيوز، از هر 10 راي‌دهنده مقدماتي جمهوري‌خواه در كاليفرنيا،
8 نفر گفتند كه شيوه‌اي را تاييد مي‌كنند كه ترامپ در زمان رياست‌جمهوري خود بدان عمل مي‌كرد. همين امر به پيروزي پيش‌بيني ‌شده او در اين ايالت كمك كرد. ترامپ همچنان به كسب آرا از پايگاه جمهوري‌خواهان ادامه داده است و 76 درصد از جمهوري‌خواهان معتدل‌تر و 92درصد از راي‌دهندگاني كه به عنوان بسيار محافظه‌كار معرفي مي‌شوند از او حمايت كردند. او همچنين 68 درصد از آراي راي‌دهندگان مستقل و 59درصد از آراي راي‌دهندگان ميانه‌رو را به دست آورده است. اينها گروه‌هايي هستند كه راي‌شان نيكي هيلي در اكثر ايالت‌هاي مقدماتي جمهوري‌خواهان تا امشب، غير از كاليفرنيا بوده است. ترامپ همچنين حمايت انجيلي‌هاي سفيدپوست (۸۶درصد)، راي‌دهندگان بالاي ۶۵ سال (۷۴درصد) و راي‌دهندگان سفيدپوست بدون مدرك دانشگاهي (۷۹درصد) را
به دست آورده است.

خط و نشان ترامپ

ترامپ حدود نيم ساعت در اقامتگاه خود در شهر مار-آ-لاگو صحبت كرد و پيروزي‌هاي پيش‌بيني شده خود در سه‌شنبه بزرگ را جشن گرفت و در عين حال اظهارات ضد مهاجري كه به بخش آشناي سخنراني‌هايش تبديل شده است را دوباره تكرار و از نظرات سابق خود در اين زمينه پشتيباني كرد. او استدلال كرد كه ايالات‌متحده به خاطر سياست‌هاي مهاجرتي بايدن در حال مرگ است. او گفت كه مهاجران شهرهاي امريكا را آلوده كرده‌اند و با جنايات خشونت‌آميز خود ايالات متحده را به تسخير درآورده‌اند. اين اظهارات او در راستاي احساسات ضدمهاجرتي اخير در ايالات جنوبي و هم‌مرز با مكزيك بيان شده است و نحوه مديريت او در صورت پيروزي در انتخابات نوامبر را ترويج مي‌كند. ترامپ همچنين استدلال كرد مهاجراني كه به امريكا حمله مي‌كنند، از مكان‌هاي خطرناك مي‌آيند. ترامپ يكي از مخالفان سرسخت سياست مهاجران در امريكاست و موضعي ضد مهاجران دارد، او همين ديروز مهاجران را با هانيبال لكتر، شخصيت جنايتكار فيلم «سكوت بره‌ها» مقايسه كرد. ترامپ همچنين بار ديگر انتقادات خود را از دولت بايدن تكرار كرد، هر چند كه اشاره‌اي به نيكي هيلي، رقيب هم‌حزبي‌اش نكرد تا نشان دهد كه به پيروزي خود در انتخابات درون‌حزبي به‌ شدت اميدوار است.

شكست بايدن در يك ايالت

پس از اينكه بايدن روز سه‌شنبه در مجمع دموكرات‌هاي ساموآي امريكا يك گام عقب ايستاد، جيسون پالمر - نامزد كمتر شناخته شده حزب دموكرات- در آنجا پيروزي خود را جشن گرفت. پالمر در شبكه ايكس نوشت: «افتخار دارم كه پيروزي خود را در انتخابات مقدماتي رياست‌جمهوري ساموآي امريكا اعلام كنم.» پالمر كارآفرين ساكن مريلند است و داراي مدرك MBA از هاروارد و سابقه‌اي گسترده در شركت‌هاي بزرگ امريكا دارد. او در بنياد آموزشي بيل و مليندا گيتس به عنوان معاون مدير برنامه پس از دوره متوسطه آنها كار مي‌كرد. اگرچه نامزدي او بسيار دور از ذهن است، پالمر با مصاحبه با پوليتيكو و بي‌بي‌سي نيوز توجه رسانه‌هاي اصلي را به خود جلب كرد. او امروز در كلرادو و ورمونت نيز در راي‌گيري حضور داشت. شعارهاي انتخاباتي او عبارت از حمايت از آتش‌بس در غزه، گسترش حقوق شهروندي و حمايت از اتحاديه‌هاست. وب‌سايت او نسخه‌اي از اين چهره را كه با هوش مصنوعي كار مي‌كند، نشان مي‌دهد. پالمر با 52 سال سن جوان‌ترين رقيب اصلي بايدن است. او در چند ماه گذشته به‌طور گسترده در ساموآي امريكا رقابت كرد.

پيروزي ديگر براي هيلي

نيكي هيلي در ورمونت كه در آن انتخابات مقدماتي رياست‌جمهوري دموكرات‌ها و جمهوري‌خواهان برگزار شد، به پيروزي رسيد. براي جمهوري‌خواهان، انتخاب بين دونالد ترامپ، رييس‌جمهور سابق و نيكي هيلي، سفير سابق سازمان ملل متحد حول نظر ۱۷ نماينده ايالت است. چهار نامزد ديگر به‌رغم انصراف از رقابت همچنان در صندوق راي باقي مانده‌اند. از طرف دموكرات‌ها، جو بايدن، رييس‌جمهور، ماريان ويليامسون و نماينده دين فيليپس را براي 16 نماينده ايالت شكست داد. جنك اويگور، فعال مترقي، به‌رغم عدم واجد شرايط بودن براي رياست‌جمهوري در راي‌گيري حضور دارد. چرا هيلي در مبارزه براي نامزدي حزب جمهوري‌خواه تا اين حد با مشكل مواجه شده است؟ به نظر مي‌رسد يكي از دلايل مهم، حمايت ضعيف راي‌دهندگان جمهوري‌خواه از او، به خصوص بخش محافظه‌كارتر اين جريان است. درحالي كه هيلي با راي‌دهندگان مستقل و دموكرات كه مي‌توانند در برخي رقابت‌هاي نامزدي حزب جمهوري‌خواه راي بدهند، عملكرد بسيار بهتري داشته، ترامپ سهم عمده‌اي از راي‌دهندگان جمهوري‌خواه را به ‌خصوص ميان بخش محافظه‌كارتر به دست آورده است. كارزار هيلي در بيانيه‌اي پيروزي پيش‌بيني‌شده خود را جشن گرفت و گفت كه به حمايت ميليون‌ها امريكايي در سراسر كشور، از‌جمله در ورمونت مفتخر است. كارزار او همچنين اظهار داشت كه پرداختن به نگراني‌هايي كه برخي راي‌دهندگان در مورد ترامپ دارند، حزب جمهوري‌خواه و امريكا را بهتر خواهد كرد. به گفته كارزار انتخاباتي هيلي، اتحاد صرفا با ادعاي اينكه «ما متحد هستيم» به دست نمي‌آيد. اطلاعيه اين كارزار افزود كه «امروز، ايالت به ايالت، بلوك بزرگي از راي‌دهندگان اوليه جمهوري‌خواه وجود دارد كه نگراني‌هاي عميق خود را درباره دونالد ترامپ ابراز مي‌كنند. اين همان وحدتي نيست كه حزب ما براي موفقيت نياز دارد.» واضح است كه كارزار هيلي پس از شكست در سه‌شنبه بزرگ در پشت صحنه در حال ارزيابي مجدد وضعيت خود است. با توجه به روشي كه اين گروه موسوم به «گام به گام» پس از سه‌شنبه بزرگ در باب آن صحبت مي‌كنند، به نظر مي‌رسد هيلي همچنان قصد ماندن در رقابت با ترامپ را دارد. يكي از اعضاي كارزار او به نيويورك‌تايمز گفت: «پول هرگز مشكل هيلي نبوده است، او گردآورنده پول پركاري است كه تا اواخر امشب تا ساعت 6 بعدازظهر به وقت محلي براي اهداكنندگان مردمي پيامك ارسال مي‌كرد.»

حمله بايدن به ترامپ

بايدن پس از پيروزي در سه‌شنبه بزرگ اظهار داشت كه اين نتايج نظر راي‌دهندگان با يك «انتخاب روشن» نشان مي‌د‌هد كه تضاد بين سوابق او و ترامپ را هر چه بيشتر روشن مي‌سازد. او افزود كه «آيا ما به حركت رو به جلو ادامه خواهيم داد يا به دونالد ترامپ اجازه خواهيم داد تا ما را به سمت هرج و مرج، تفرقه و تاريكي كه دوره رياست‌جمهوري‌اش رخ داد، به عقب بكشاند؟» بايدن اين بيانيه را پس از آنكه او در چندين انتخابات مقدماتي پيروز ميدان بود، منتشر كرد و گفت انگيزه ترامپ «گله و شكايت» است و «تمركزش بر انتقام‌گيري» است. بايدن با طرح اتهام عليه ترامپ مدعي شد كه «او مصمم است دموكراسي ما را از بين ببرد، آزادي‌هاي اساسي مانند توانايي زنان براي تصميم‌گيري در مورد مراقبت‌هاي بهداشتي خود را نابود كرده و يك دور ديگر از ميلياردها دلار كاهش ماليات براي افراد ثروتمند را تصويب كند.» به نظر جو بايدن نيز همچون ديگر نامزدها، سه‌شنبه بزرگ را موهبتي ديده است كه بايد از آن، نه براي انتخابات درون‌حزبي كه براي انتخابات و رقابت با دونالد ترامپ نهايت استفاده را كرد. يكي از اعضاي كارزار بايدن در همين رابطه به سي‌ان‌ان گفت كه سه‌شنبه بزرگ لحظه‌اي در حال تبلور در رقابت 4 سال پيش است كه دموكرات‌ها را به پيروزي رساند.

سايه تهديد سايبري بر سه‌شنبه بزرگ

مقامي ارشد در آژانس امنيت سايبري و امنيت زيرساخت در يك تماس مطبوعاتي با رسانه‌ها مدعي شد كه هيچ تهديد قابل‌توجهي براي انتخابات امروز گزارش نشد. او افزود كه «ما امروز هيچ مشكلي را غيرعادي مشاهده نكرديم. ما به اين ارزيابي ادامه مي‌دهيم كه هيچ تهديد شناخته شده، معتبر يا مشخصي براي عمليات روز انتخابات وجود ندارد و معتقديم كه مردم امريكا بايد در اين روند كه امروز اجرا شده است، در امان باشند و بتوانند در كمال آرامش و امنيت از راي خود صيانت كنند.» اين مقام افزود: «خواهش مي‌كنيم كه لطفا به مقامات انتخاباتي زمان و مكان براي انجام فرآيندهاي لازم، بررسي و صدور گواهينامه بدهيد.» به نظر مساله امنيت سايبري به چالشي براي انتخابات ايالات‌متحده بدل شده است و همگان نگران اين مساله در انتخابات نوامبر هستند. پليس ديترويت نيز گفت كه در حال بررسي دوربين‌هاي جعلي آويزان شده در بيرون صندوق‌هاي راي است. رييس پليس شهر پليموث، جيمز كنيتل به رسانه‌هاي محلي گفت كه در حال بررسي وضعيت است. صفحه فيس‌بوك اين شهرك درمورد درخواست اطلاعات پست شد و ناظر محلي به رسانه‌هاي محلي گفت كه دوربين‌ها تلاش آشكاري براي ارعاب راي‌دهندگان بود. صندوق‌هاي راي كانون بسياري از تئوري‌هاي بي‌اساس تقلب در انتخابات بوده است. در همين حال، شبكه‌هاي وابسته به شركت متا، همچون اينستاگرام، فيس‌بوك و واتس‌آپ نيز دچار اختلال شده بود كه برخي آن را با انتخابات سه‌شنبه بزرگ مرتبط مي‌دانند. اتهامات نامزدهاي متعدد به نامزدها و احزاب رقيب در انتخابات امريكا مسبوق به سابقه است و اين امر به خصوص در انتخابات2016 و 2020 بارها مطرح شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون