• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5738 -
  • ۱۴۰۳ دوشنبه ۲۷ فروردين

گزارش‌هایی از حمله انتقامی ایران به عمق سرزمین‌های اشغالی

مجازات آسمانی اسراییل

اطلاعیه‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی  در باره حمله به مواضع دشمن

انتشار تصاوير خاصي از آسمان اسراييل، بازخوردهاي فراواني در شبكه‌هاي اجتماعي پيدا كرد. در يكي از اين تصاوير، موشك‌هاي ايراني در يك قاب با مسجدالاقصي و قدس شريف قرار گرفتند. موشك‌‌هاي ايران در مسير رسيدن به آسمان اسراييل از آسمان كشورهاي عراق و سوريه و اردن عبور كرده و نهايتا در موعد نهايي به اهداف از پيش تعيين شده اصابت كردند.


گروه سياسي| سرانجام پس از كش و قوس‌هاي فراوان، حمله تركيبي ايران به اسراييل در واكنش به تجاوز اسراييل به كنسولگري ايران در دمشق در نخستين دقايق بامداد روز يكشنبه آغاز شد. بسياري از ايرانيان از ساعات ابتدايي نيمه شب تا بامداد روز يكشنبه بيدار ماندند و با چشم دوختن به تصاوير تلويزيون و پيگيري گزارشات شبكه‌هاي ماهواره‌اي و فضاي مجازي، اخبار جنگ را از منابع مختلف دنبال كردند. باراك راويد، خبرنگار اكسيوس نخستين فردي بود كه در تویيتي به نقل از چهار مقام امريكايي و اسراييلي نوشت: «ايران با ده‌ها پهپاد به اسراييل حمله كرده است.» از سوي ديگر نخست‌وزير اسراييل در پيامي ضبط‌شده اعلام كرد كه سامانه‌هاي دفاعي اين رژيم مهيا شده و آماده هر سناريويي چه دفاعي و چه حمله است. در همين كشاكش، العربيه هم نوشت: « بنا بر ارزيابي‌هاي امنيتي ده‌ها پهپاد از عراق و احتمالا از يمن به سوي اسراييل پرتاب شد. همچنين جنگنده‌هاي اسراييلي پروازهاي خود را در امتداد مرز لبنان افزايش دادند.»در ادامه اين پهپادها و موشك‌ها به اهداف مورد نظر برخورد كرده و تلفات سنگيني را متوجه اسراييل كردند. نهايتا اطلاعيه‌هاي سپاه نيز منتشر شدند. بر اساس اطلاعيه سپاه پاسداران، ايران شامگاه شنبه از خاك خود صدها پهپاد و موشك را به سمت اسراييل روانه كرد. دقايقي پس از اين اطلاعيه، صدا و سيماي ايران هم رسما از آغاز حمله سپاه پاسداران به خاك اسراييل خبر داد. در نقطه مقابل رسانه‌هاي غربي هم به نقل از مقامات امريكايي اعلام كردند كه برآوردها حاكي از شليك ۱۵۰ موشك و پهپاد به سمت اسراييل است. اوايل بامداد ديروز، گزارش‌هاي مختلف حاكي از به صدا در آمدن آژير خطر در بيت‌المقدس و فعال‌شدن گنبد آهنين در اين شهر بود. تصاويري كه به‌صورت زنده از بيت‌المقدس منتشر مي‌شد حاكي از وقوع چندين انفجار در آسمان اين شهر در پي فعال‌شدن گنبد آهنين است. دو مقام امريكايي تاييد كرده‌اند كه ارتش اين كشور توانسته است چند پهپاد ايران را كه به‌سوي اسراييل شليك شده بود، سرنگون كند. مقامات ايراني اما اعلام كردند بيش از نيمي از موشك‌هاي ايراني به اهداف مورد نظر اصابت كرده‌اند.

با پايان گرفتن حملات ايران سرلشكر باقري در گفت‌وگو با رسانه‌ها اعلام كرد: « عمليات «وعده صادق» از نظر ايران پايان يافته است. قصدي بر ادامه‌ آن نداريم .» سرلشکر باقري در ادامه تاكيد كرد: « عمليات به اهدافش رسيد؛ نه گنبد آهنين و نه سپر دفاع موشكي اسراييل نتوانست مقابله‌ قابل‌توجهي با اين عمليات داشته باشد.»

اين مقام نظامي كشورمان همچنين خطاب به مقامات اسراييلي تاكيد كرد: «اگر اسراييل اقدامي عليه ما چه در خاك ما و چه در مراكز متعلق به ما در سوريه يا كشور ديگري انجام دهد، عمليات بعدي ما بزرگ‌تر خواهد بود.» رسانه‌هاي امريكايي در همين خصوص نوشتند كه جو بايدن، رييس‌جمهور امريكا با بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير اسراييل پس از پاسخ موشكي و پهپادي ايران گفت‌وگو كرده و از اسراييل خواست به حمله ايران پاسخ ندهد. عصر روز گذشته يك مقام امنيتي اسراييل اعلام كرد كه اسراييل برنامه‌اي براي حمله به ايران ندارد.

 

امواج حملات تركيبي ايران

موج اول حملات تركيبي ايران، حملات پهپادي بود؛ براي نخستين بار اين امريكايي‌ها بودند كه خبر از حمله پهپادي ايران دادند. موج دوم حملات عليه اسراييل را نيروهاي محور مقاومت برنامه‌ريزي كردند.ابتدا انصارالله يمن پرتاب هواپيماهاي بدون سرنشين به سمت اسراييل را آغاز كرد. سپس ده‌ها راكت از سمت جنوب لبنان و از سوي حزب‌الله لبنان به الجليل و بلندي‌هاي جولان شليك شد. نهايتا بر اساس اعلام برخي منابع امنيتي به العربيه، گروه‌هاي عراقي نيز حمله‌اي پهپادي از مناطق عكاشات و الرطبه به‌سوي اسراييل انجام دادند.موج سوم عمليات كه نقطه عطف حملات روز گذشته ايران به اسراييل بود، حملات موشكي بود كه ضربات محكمي بر اسراييل وارد ساخت. بر اساس اعلام مقامات ايراني بيش از نيمي از موشك‌هاي ايراني به اهداف مورد نظر اصابت كرده و خسارات فراواني ايجاد كردند. بر اساس اعلام يك منبع آگاه به ايرنا فوج نخست موشك‌هاي بالستيك ساعت 20: 1 كه زمان ترور سردار سليماني است به اسراييل رسيدند. در ادامه موج بعدي موشك‌ها از تهران، تبريز، اصفهان، كرمانشاه، ايلام و شيراز به سوي اسراييل پرتاب شد . موشك‌هايي كه به گفته مقامات امريكايي در مجموع ۲۰۰ فروند را شامل مي‌شدند. «اي بي سي نيوز» از قول يك مقام امريكايي نوشت: احتمالا 400 تا 500 پهپاد و موشك به سمت «اسراييل» شليك شده است.در ادامه خبر رسيد كه اردن فضاي هوايي خود را براي مقابله با موشك‌ها و پهپادهاي ايراني در اختيار اسراييل و كشورهاي غربي قرار داده است. در واكنش به اين اقدام امير سرتيپ آشتياني وزير دفاع ايران در تویيتي به زبان عبري نوشت؛ «هر كشوري كه حريم هوايي يا قلمروي خود را به روي اسراييل براي حمله به ايران باز كند، پاسخ قاطع ما را دريافت خواهد كرد.»

 

موشك‌هاي بالستيك و قدس شريف در يك قاب

انتشار تصاوير خاصي از آسمان اسراييل، بازخوردهاي فراواني در شبكه‌هاي اجتماعي پيدا كرد. در يكي از اين تصاوير، موشك‌هاي ايراني در يك قاب با مسجدالاقصي و قدس شريف قرار گرفتند. موشك‌‌هاي ايران در مسير رسيدن به آسمان اسراييل از آسمان كشورهاي عراق و سوريه و اردن عبور كرده و نهايتا در موعد نهايي به اهداف از پيش تعيين شده اصابت كردند. در اين ميان انتشار تصاوير شادي مردم مسلمان كشورهاي منطقه و بدرقه كردن موشك‌هاي ايراني به سمت اسراييل، بازتاب‌هاي فراواني در شبكه‌هاي اجتماعي پيدا كرد. از جمله موشك‌هايي كه منابع مختلف به‌طور مشخص خبر از شليك آن دادند، موشك خيبر بود. خيبر يك موشك بالستيك ميان‌برد از نسل چهارم خانواده موشك‌هاي خرمشهر ساخت وزارت دفاع جمهوري اسلامي ايران است. اين موشك قابليت تغيير و تصحيح مسير در خارج از جو را دارد و به همين علت رهگيري آن توسط سامانه‌هاي دفاع ضد موشك بالستيك بسيار دشوار است. فرودگاه رامون در جنوب فلسطين اشغالي در نگو (نقب)، همچنين فرودگاه نظامي اسراييل، بندر ايلات و برخي از اهداف نظامي ديگر، مهم‌ترين بخش‌هايي بودند كه مورد اصابت موشك‌هاي ايراني قرار گرفته‌اند. ايرنا، در همين خصوص نوشت: «موشك‌هاي بالستيك سپاه، پايگاه هوايي نواتيم در جنوب سرزمين‌هاي اشغالي را در حالي هدف قرار داد كه در رزمايشي تهاجم موشكي به نمونه شبيه‌سازي شده آشيانه‌هاي اين پايگاه هوايي رژيم صهيونيستي را تمرين كرده بود. پايگاه هوايي نواتيم كه در جنوب سرزمين‌هاي اشغالي و در منطقه صحراي نقب و در نزديكي شهر بئرالسبع قرار دارد، با برخورداري از يك باند پرواز ۳۴۰۰ متري، آشيانه و پايگاه اصلي جنگنده‌هاي اف-35 رژيم صهيونيستي است.» دقايقي پس از آغاز اين حمله نماينده دايم ايران در سازمان ملل متحد طي بيانيه‌اي اعلام كرد: «اقدام نظامي ايران بر اساس بند ۵۱ منشور سازمان ملل متحد در خصوص دفاع مشروع در پاسخ به تجاوزات رژيم صهيونيستي به اماكن ديپلماتيك ما در دمشق بود. موضوع را مي‌توان به نتيجه رسيده تلقي كرد. بااين‌حال، اگر رژيم اسراييل مرتكب اشتباه ديگري شود، پاسخ ايران به‌طور قابل‌توجهي شديدتر خواهد بود. اين درگيري بين ايران و رژيم سركش اسراييل است كه امريكا بايد از آن دور بماند.»

 

واكنش اتحاديه اروپا به حمله پهپادي ايران عليه اسراييل

مقام‌هاي ارشد اتحاديه اروپا پاسخ ايران را محكوم و بر لزوم جلوگيري از تشديد تنش‌ها تاكيد كردند.

جوسپ بورل شنبه شب (به وقت محلي اروپا) با انتشار پيامي در شبكه اجتماعي ايكس (تویيتر سابق) اقدامات غيرقانوني و تنش‌زاي رژيم صهيونيستي در منطقه را ناديده گرفت و ادعا كرد: اتحاديه اروپا حمله غيرقابل قبول ايران به اسراييل را به‌شدت محكوم مي‌كند.

وي پاسخ ايران به تجاوزگري رژيم صهيونيستي در سوريه را تشديد بي‌سابقه‌تنش‌ها توصيف كرد كه طبق ادعاي او، امنيت منطقه غرب آسيا را تهديد خواهد كرد. شارل ميشل رييس شوراي اروپا نيز در واكنش مشابهي گفت: بايد براي جلوگيري از تشديد بيشتر تنش‌ها در منطقه تلاش كرد. همچنين بايد از خونريزي بيشتر جلوگيري كرد. وي افزود: ما به پيگيري اوضاع از نزديك با شركاي خود ادامه خواهيم داد.

سي‌ان‌ان اما خبر داد؛ «جو بايدن» رييس‌جمهور امریکا در تماس تلفني بامداد يكشنبه با «بنيامين نتانياهو» نخست‌وزير رژيم صهيونيستي، گفته ايالات متحده در هيچ عمليات هجومي عليه ايران مشاركت نخواهد كرد. رسانه عبري اسراييل هيوم پيشتر خبر داده بود بايدن در تماس تلفني با نتانياهو، از او خواسته به حمله تلافي‌جويانه ايران پاسخ ندهد. نهايتا هم مقامات اسراييلي ديروز عصر اعلام كردند برنامه‌اي براي تلافي اقدام ايران ندارند.

 

عمليات صبح صادق به اهدافش رسيد

سپاه پاسداران به امريكا «نسبت به هرگونه پشتيباني و مشاركت در ضربه به منافع ايران» هشدار داد كه به تهديد ايران و نيز اسراييل «عليه منافع ايران از مبدأ هر كشوري، پاسخ متقابل و متناسب به منشأ تهديد» را خواهد داد. شبكه خبر هم در زيرنويس خودنوشت: «بر اساس گزارش‌هاي دريافتي تا اين لحظه نيمي از موشك‌هاي پرتابي به سمت سرزمين‌هاي اشغالي با موفقيت به هدف خورده است.» ويدئوهاي متعددي هم از فلسطيني‌ها منتشر شد كه هنگام اصابت موشك‌هاي ايران با اهداف اسراييل، مي‌گويند ديدن چنين لحظاتي «محال است و باوركردني نيست». برخي ديگر با عبارت «شكرا ايران» خوشحالي خود را فرياد مي‌زدند.

سرلشكر محمد باقري رييس ستاد كل نيروهاي مسلح طي سخناني درباره عمليات تنبيهي «وعده صادق» در پاسخ به حمله اسراييل به كنسولگري ايران در دمشق كه شب گذشته صورت گرفت، تصريح كرد: تعداد قابل توجهي پهپاد و موشك‌هاي كروز و بالستيك در اين عمليات مورد استفاده قرار گرفت و با استفاده از تاكتيك‌هاي خوب انديشيده شد و طراحي مناسب صورت گرفت كه نه گنبد آهنين و نه سپر دفاع موشكي رژيم صهيونيستي نتوانست مقابله قابل توجهي با اين عمليات داشته باشد و عمليات به اهدافش نائل شد.

به نوشته تسنيم، وي افزود: امريكا كه اعلام مي‌كرد از عمليات رژيم صهيونيستي در دمشق اطلاع نداشته اما در واقع آن عمليات با چراغ سبز او انجام شده بود و اعلام مي‌كند دنبال توسعه تنش در منطقه نيست اما اطلاعات ما حاكيست كه با تمام توان در فضاي عراق و اردن تلاش كرد اين عمليات خنثي شود و نتوانست و عمليات به اهداف رسيد. رييس ستاد كل نيروهاي مسلح عنوان كرد: ما اين عمليات را منتج به نتيجه مي‌بينيم و از نظر ما پايان يافته و قصدي بر ادامه آن نيست و اگر رژيم صهيونيستي اقدامي عليه ما چه در خاك ما و چه در مراكز متعلق به ما در سوريه یا كشور ديگري انجام دهد، عمليات بعدي ما بزرگ‌تر خواهد بود.


علي اكبر صالحي: 

پاسخ به اقدامات تروريستي رژيم صهيونيستي الزامي است

توجه به جايگاه جمهوري اسلامي در سطح جهان و به خصوص كشورهاي اسلامي مبتني بر پيروي از يكسري اصول سياسي پايدار است، اين كشور برخلاف برخي كشورهاي ديگر كه داراي سياستي مذبذب هستند چاره‌اي جز صيانت از اصل سياست بازدارندگي خود ندارد. لذا پاسخ به اقدامات تروريستي رژيم صهيونيستي يك امر بايسته و الزامي بوده است. در غير اين صورت رژيم صهيونيستي به‌طور تدريجي عرصه را بر ايران چه از حيث سياسي و چه از حيث مديريت افكار عمومي جهاني چنان تنگ مي‌كرد تا جايي كه فرصت بازدارندگي از او سلب شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
تیتر خبرها
سپاس از برادران سپاهي‌ام به خاطر افتخاري كه آفريدند سیاست گران و شکست خورده تقلای نتانیاهو برای گسترش بحران بی‌نتیجه است عرفات و من و ستون پنجم! از 1آوريل تا 14 آوريل چه گذشت؟ تكميل و تثبيت قدرت بازدارندگي ايران با ديپلماسي تشديد تنش‌ها يا بازگشت آرامش ؟ حمله نظامي به اسراييل چشم‌انداز پيش رو تحول موازنه قدرت و معماي امنيت در غرب آسيا گرايش تدريجي روشنفكران ايراني به اسلام سياسي یک دورهمی دوستانه تئاتری یا ساختن یک اجتماع انسانی؟ خوشبختی اندوهبار نفرین به سفر که هر چه کرد او کرد داستان کلنل پسیان بخش دوم سپاس از برادران سپاهي‌ام به خاطر افتخاري كه آفريدند سیاست گران و شکست خورده تقلای نتانیاهو برای گسترش بحران بی‌نتیجه است از 1آوريل تا 14 آوريل چه گذشت؟ حمله ايران به اسراييل؛ تشديد تنش‌ها يا بازگشت آرامش ؟ مجازات آسمانی اسراییل ایران با 300 پهپاد و موشک پایگاه‌های اسرايیل در سرزمین‌های اشغالی را هدف قرار داد بازارهای جهانی در سردرگمي و انتظار
کارتون
کارتون