• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3314 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۲۱ مرداد

رونق صادرات فرش ايران در دوران پساتحريم

بافنده‌هاي فرش معروف ايران با اميد به افزايش صادرات پس از برداشته شدن تحريم‌ها، سخت مشغول كار هستند. خبرگزاري آسوشيتدپرس به نقل از يك صادركننده فرش نوشت: فرش دستباف سفير ايران است و من خوشحالم كه اين سفير در آستانه ازسرگرفتن فعاليت در امريكاست. توافق هسته‌اي تاريخي كه 14 جولاي ميان ايران با كشورهاي امريكا، انگليس، فرانسه، روسيه، چين و آلمان امضا شد، زمينه‌ساز برداشته شدن تحريم‌هاي بين‌المللي است و در همين راستا، واردات فرش ايران به امريكا كه در سال 2010 متوقف شد، از سرگرفته خواهد شد. فرش ايراني در ميان كالاهاي غيرنفتي بيشترين آسيب را از تحريم‌هاي بين‌المللي متحمل شد. بازار امريكا يك‌پنجم صادرات فرش ايران را تشكيل مي‌داد.

به گفته رييس مركز ملي فرش ايران، توليدكنندگان ايراني به بازار امريكا مي‌انديشند و با اميد به ازسرگيري تجارت در سال آينده فرش مي‌بافند.

حميد كارگر در ادامه خاطرنشان كرد: توليدكنندگان اين صنعت شروع به بافتن فرش‌هاي مناسب ذايقه بازار امريكا كرده و سفارش‌هايي را دريافت كرده‌اند و با مشتريان‌شان مذاكراتي داشته‌اند. ايران از سال 2010 يك‌پنجم از صادرات فرش را به دليل بسته شدن بازار امريكا از دست داده است و در اين مدت رقيبان جاي ايران را گرفته‌اند با اين‌همه انتظار مي‌رود مشتريان امريكايي به دليل منحصر بودن طراحي و رنگ‌هاي فرش ايراني، مجددا از آن استقبال كنند. بر اساس اين گزارش، ايران سال گذشته به ارزش 330 ميليون دلار فرش صادر كرد كه حدود دو سوم از توليد داخلي بود كه اكنون به بيش از پنج ميليون متر مربع در سال رسيده است. به نوشته اين خبرگزاري امريكايي، ايران زماني بزرگ‌ترين صادركننده فرش دنيا بود اما اين صنعت با مانع تحريم و رقابت از سوي توليد ارزان‌تر هندي، پاكستاني و چيني كه كپي طرح‌هاي سنتي ايراني بودند، مواجه شد. عرب‌زاده به آسوشيتدپرس گفت: وي آماده مي‌شود تا پاسخگوي مشتريان مختلف امريكايي شود. امريكايي‌ها و كانادايي‌ها رنگ‌هاي روشن را ترجيح مي‌دهند در حالي‌كه فرش‌هاي تيره موردپسند نسل‌هاي قديمي‌تر است. قيمت فرش دستباف ايراني از چند هزار دلار تا چند ميليون دلار كه مناسب انداختن در كف كاخ‌ها هستند، مي‌رسد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون