• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3314 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۲۱ مرداد

باراك اوباما در گفت‌وگوي آنلاين:

جمهوريخواهان نه با برجام كه با من مخالف هستند

گروه ديپلماسي| باراك اوباما، رييس‌جمهور ايالات متحده همچنان با وجود گذشت قريب به يك ماه از روزي كه توافق هسته‌اي با ايران در وين به دست آمد در واشنگتن مشغول دفاع از برنامه جامع اقدام مشترك است. گفت‌وگوي اخير وي با راديو ملي امريكا، سر و صداي بسياري در محافل غيرامريكايي به راه انداخته است. اوباما در اين مصاحبه تمام تلاش خود را به كار گرفت كه لحن آرام خود را حفظ كند اما كلماتي كه بر زبان آورد تند و تيز و طعنه‌دار بود. وي در مواجهه با مخالفان توافق اندك صبري به خرج نداد و تاكيد كرد كه بحث‌هاي آنها يا غيرقانوني است يا بر پايه اطلاعات اشتباه است؛ زماني كه از مخالفان سوال مي‌كنم: جايگزين شما چيست؟ سكوت مي‌كنند.

«باراك اوباما» در اين مصاحبه‌ آنلاين به سوالات ايران‌محور افراد متعدد از گوشه و كنار دنيا پاسخ داد. باراك اوباما در ابتداي اين مصاحبه، به جنگ عراق اشاره كرد و ضمن تاكيد بر لزوم مخالفت علني مردم با تصميم كنگره‌نشينان ضدتوافق گفت كه در سال 2003 هم مردم وقتي متوجه بروز «اشتباهي راهبردي» در حمله به عراق شدند، مخالفت خود را ابراز داشتند ولي ديگر خيلي دير شده بود. اوباما به ديگر لايه‌هاي اجتماعي موافقان توافق هسته‌اي هم اشاره كرد و گفت: «اكثريت قريب به اتفاق متخصصان - دانشمندان هسته‌اي و متخصصين امور ايران - از اين توافق حمايت كردند زيرا مي‌دانند با اطمينان از عدم دستيابي ايران به سلاح هسته‌اي، خيال‌مان از بسياري از ديگر كشورهاي منطقه كه تلاش خواهند كرد براي خود سلاح اتمي بسازند، راحت خواهد شد.»

به گزارش فارس، نفر بعدي كه يك كاربر ايراني بوده از اوباما پرسيد كه آيا براي رسيدن به توافق، راهي بهتر از تحريم و فشار به ملت ايران وجود نداشت كه اوباما پاسخ داد: متاسفانه راه بهتري نداشتيم. در ابتداي تصدي پست (رياست‌جمهوري) پيامي براي رهبر ايران ارسال و خاطرنشان كردم كه ما آماده گفت‌وگو بر سر توافقي هستيم كه براي جامعه بين‌الملل، در خصوص عدم دستيابي ايران به سلاح هسته‌اي، اطمينان ايجاد كند. پاسخي دريافت نشد بلكه در عوض فهميديم كه در محلي به نام فردو، فعاليت مخفيانه براي غني‌سازي اورانيوم آغاز شده است. حالا خبر خوب اين است كه تحت توافق هسته‌اي، اگر ايرانيان به مفاد اين توافق پايبند بمانند، اگر از شر اورانيوم غني‌شده انبار شده خود راحت شوند و برخي تاسيسات (اتمي) خود را ببندند يا مورد اصلاح قرار دهند و خود را در معرض بازرسي قرار دهند كه ما مطمئن شويم آنها در حال ساخت بمب هسته‌اي نيستند، آنگاه تحريم‌ها كم مي‌شود. بارها گفته‌ام كه ايرانيان مردم خوش‌ذوقي هستند. ايران فرهنگي باستاني و مردمي بسيار باهوش و بااستعداد دارد. براي اين مردم آرزوهاي خوب دارم. رييس كابينه امريكا به مخالفان داخلي توافق هم اشاره كرد. اوباما چند روز پيش، مخالفان كنگره‌نشين توافق هسته‌اي را با «تندروهاي ايران» مقايسه كرده بود كه اين امر، سيلي از انتقاد و هجمه براي رييس‌جمهور رنگين‌پوست به همراه داشت. اوباما سعي كرد گفته‌هاي پيشين خود را اصلاح كند و گفت: «اولاً كه من گفتم بيشترين مخالفت‌ها با اين توافق از سوي تندروهاي ايران ابراز مي‌شود و با درنظر گرفتن اين حالت، آنها هدفي مشترك با مخالفان توافق در اينجا (امريكا) دارند، ولي من نگفتم كه آنها (با مخالفان توافق در كنگره) هم‌رديف و برابر هستند.

اوباما در اين گفت‌وگوي زنده، نمايندگان دموكرات را خطاب قرار داد و گفت: «به دموكرات‌هايي كه هنوز در پي كشف واقعيت هستند بايد بگويم كه فقط متن (برجام) را بخوانيد، به مباحثات گوش فرا دهيد و ببينيد آن طرفي‌ها (جمهوريخواهان) چگونه استدلال مي‌كنند. رييس‌جمهور امريكا دليل «نه» گفتن احتمالي برخي ديگر از هم‌حزبي‌هايش در روز راي‌گيري را هم مي‌دانست و با اشاره به يك لابي‌ تاثيرگذار در 10 هزار و 800 كيلومتر آن‌سوتر گفت: مي‌دانيد، وقتي اسراييل با چيزي مخالفت مي‌كند، بسياري از دموكرات‌ها و جمهوريخواهان به اين مخالفت اهميت مي‌دهند. اوباما در بخش‌هايي از سخنانش تاكيد كرد كه تعداد قابل توجهي از جمهوريخواهان با هركاري كه وي (اوباما) انجام دهد مخالفت مي‌كنند. وي تاكيد كرد كه اين مخالفت‌ها هم بر اساس حقايق نيست بلكه تنها و تنها دليل سياسي دارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون