• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3314 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۲۱ مرداد

خبر كوتاه

محمود عباس به ايران مي‌آيد

به گفته يك مقام ارشد فلسطيني، محمود عباس، رييس تشكيلات خودگردان فلسطيني قرار است طي دو ماه آينده به ايران سفر كند. به گزارش ايسنا، احمد مجدلاني، يكي از مقامات سازمان آزاديبخش فلسطين (ساف) و دستيار محمود عباس به خبرگزاري شينهوا گفت: با مقامات ايراني درباره برنامه‌ريزي سفر رييس تشكيلات خودگردان فلسطيني گفت‌وگو كرده‌ام. هدف از سفر كنوني هيات سازمان آزاديبخش فلسطين به ايران، بازيافتن و تصحيح روابط فلسطين با جمهوري اسلامي است.

هيات فلسطيني با مقامات ايراني توافق كرد كميته مشتركي را براي همكاري در خصوص مسائل سياسي، تبادلات تجاري و آموزش تشكيل دهد. سفر پيشين محمود عباس به ايران در سال 2012 م. (شهريور 91) صورت گرفت و وي براي شركت در كنفرانس غير متعهدها به تهران سفر كرد. به گزارش شبكه خبري العالم به نقل از خبرگزاري شينهوا، مجدلاني نامه‌اي را از محمود عباس به مقامات ارشد ايران تسليم كرد كه درباره اوضاع در سرزمين‌هاي فلسطيني و حملات بي‌پايان اسراييل به فلسطينيان و مكان‌هاي مقدس‌شان‌ توضيح مي‌‌داد. وي همچنين با مقامات ارشد ايران در خصوص اوضاع در سوريه و تلاش‌هاي منطقه‌اي براي پايان دادن به بحران در منطقه گفت‌وگو كرد. محمود عباس آتش بس كامل در سوريه، تشكيل دولت انتقالي وحدت سوري و برگزاري انتخابات رياست‌جمهوري ظرف شش ماه را پيشنهاد كرده است.

 

عمرو موسي و تكرار ادعاها عليه تهران

وزيرخارجه اسبق مصر و دبيركل سابق اتحاديه عرب با اشاره به تحولات منطقه و حمايت ايران از هم‌پيمانان منطقه‌اي خود از جمله سوريه گفته كه ايران نمي‌تواند خاورميانه و جهان عرب را رهبري كند. به گزارش گروه بين‌الملل خبرگزاري فارس به نقل از پايگاه خبري «ايلاف»، «عمرو موسي» در اختتاميه سمينار «عرب... باشيم يا نباشيم» تاكيد كرد: هر رويدادي كه در منطقه رخ دهد، ايران يا تركيه و اسراييل نمي‌توانند بر خاورميانه سيطره پيدا كنند و جهان عرب فقط با عنصر عربي رهبري مي‌شود.

وزير خارجه اسبق مصر با تاكيد بر اينكه «سيطره ايران بر جهان عرب محال است»، افزود: ايفاي نقش مشترك كشورها در تحقق امنيت منطقه، آينده ما را تضمين مي‌كند. فتنه‌انگيزي در منطقه با استفاده از ابزارهاي شيعه و سني كاملا اشتباه است. عمرو موسي گفت: شيعه و سني دشمن هم نيستند، اما كساني هستند كه براي تحقق اين دشمني و بالطبع جلوگيري از امنيت منطقه عمل مي‌كنند. وي در انتقاد از اظهارات علي يونسي، معاون ويژه رييس‌جمهور ايران در امور اقوام و اقليت‌هاي ديني و مذهبي درباره بغداد، آن را «توهين بزرگي» خواند و گفت كه «طرح چنين اظهاراتي درست نيست». دبيركل سابق اتحاديه عرب گفت: درست اين است كه همكاري در منطقه وجود داشته باشد و به جاي استفاده از پول‌ در سياست‌هاي منفي و در نتيجه آن درگيري، جهت خير منطقه و ملت‌هاي آن استفاده شود.

 

هشدار هيلاري كلينتون به كنگره امريكا

وزير امور خارجه پيشين امريكا با دفاع از توافق هسته‌اي ايران و گروه 1+5 ابراز نگراني كرد: اگر كنگره توافق هسته‌اي را رد كند همه‌چيز غيرقابل پيش‌بيني خواهد شد. به گزارش ايسنا به نقل از روزنامه لس‌آنجلس‌تايمز، هيلاري كلينتون كه نامزد اصلي دموكرات‌ها در انتخابات رياست‌جمهوري آتي امريكا محسوب مي‌شود در يك سخنراني تبليغاتي در ايالت نيوهمشاير قوي‌ترين دفاع خود را از توافق هسته‌اي ايران و گروه 1+5 ارايه داد و ابراز نگراني كرد كه اگر كنگره با اين توافق مخالفت كند، اتفاقات غيرقابل پيش‌بيني خواهد بود و بر جايگاه امريكا در جهان تاثير خواهد گذاشت.

كلينتون افزود: اروپايي‌ها، روس‌ها و چيني‌ها خواهند گفت كه ما در كنار امريكايي‌ها ايستاديم. با امريكايي‌ها موافقت كرديم. به اين توافق دست يافتيم، اما فكر مي‌كنم، رييس‌جمهور آنها (امريكايي‌ها) نمي‌تواند سياست‌هاي خارجي را تعيين كند و اين پيام بسيار بدي براي جهان به سرعت در حال تغيير و غالبا بي‌ثبات است.

وزير امور خارجه پيشين امريكا در پاسخ به انتقادات جمهوريخواهان از توافق هسته‌اي گفت كه ايران در دوران رياست‌جمهوري آخرين جمهوريخواه برنامه هسته‌اي خود را توسعه داد و به چرخه سوخت دست يافت؛ اين چيزي است كه ما آن را (در دولت باراك اوباما) تحويل گرفتيم. كنگره امريكا قرار است ماه آينده پس از بررسي برنامه جامع اقدام مشترك (برجام) راي‌گيري كند. رژيم صهيونيستي و جمهوريخواهان به سختي تلاش مي‌كنند تا با متقاعد كردن دموكرات‌ها مانع از تاييد اين توافق در كنگره شوند. اين در حالي است كه باراك اوباما رييس‌جمهور امريكا و مقامات دولتي در تلاش هستند از رد توافق از سوي قانونگذاران جلوگيري كنند. آنها معتقدند اين كار به روند اجراي توافق آسيب مي‌زند و در اين صورت اين امريكاست كه مورد سرزنش قرار خواهد گرفت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون