• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3314 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۲۱ مرداد

وزير امور خارجه عربستان و تكرار ادعاهاي ضدايراني

الجبير از تنش و تعامل با تهران گفت

 

 

گروه ديپلماسي|عادل الجبير، وزير امور خارجه عربستان سعودي همچنان در مواجهه با پرونده هسته‌اي ايران و رابطه ديپلماتيك متشنج با تهران سياست يكي به نعل و يكي به ميخ را ادامه مي‌دهد. در حالي كه الجبير در ديدار با وزير امور خارجه امريكا در نشست شوراي همكاري خليج فارس در دوحه به جان كري، وزير امور خارجه امريكا اطمينان‌خاطر داده بود كه رياض از توافق هسته‌اي با ايران استقبال مي‌كند، به نظر مي‌رسد كه چيدمان فكري رييس دستگاه ديپلماسي شبه جزيره عربستان همچنان بر مدار ايران‌ستيزي استوار است. الجبير در كنفرانس خبري پس از ديدار با همتاي آلماني خود بارديگر ادعاهاي تكراري درخصوص نقش ايران در منطقه را تكرار كرده و از تهران خواست كه سياست خارجي خود را تغيير دهد. الجبير با لحني خصمانه از تهران خواست كه به توافق هسته‌اي به دست آمده با قدرت‌هاي جهاني پايبند باشد و هشدار داد كه اگر ايران به برجام متعهد نماند، تحريم‌هاي اعمال شده عليه ايران دوباره برقرار خواهد شد.

الجبير دراين‌خصوص گفت: «تهران بايد به تعهدات خود عمل كند. بايد غني‌سازي اورانيوم را متوقف كند و اگر به دنبال سلاح هسته‌اي نيست در تاسيسات هسته‌اي خود را روي بازرسان آژانس بين‌المللي انرژي اتمي را باز كند.» اين اظهارات الجبير در حالي مطرح مي‌شود كه نشان از ناآگاهي وي به مفاد مذاكرات هسته‌اي ميان ايران و 1+5 در دو سال گذشته دارد. 1+5 در مذاكرات هسته‌اي حق غني‌سازي ايران را پذيرفته‌اند و عملا از سياست غني‌سازي صفر فاصله گرفته‌اند. از سوي ديگر الجبير در حالي از ايران مي‌خواهد كه مجوز بازرسي از تاسيسات هسته‌اي خود را به آژانس بين‌المللي انرژي اتمي بدهد كه به گواه كارشناسان اين حوزه ايران بيشترين ميزان اجازه براي بازديد‌هاي ناظران آژانس از تاسيسات هسته‌اي خود را صادر كرده است.

الجبير در بخش‌هاي ديگري از سخنان خود از در مصالحه درآمده و اعلام كرد كه رياض به‌دنبال رابطه عالي با ايران است اما اين مساله به رويكرد تهران بستگي دارد. پس از اين اظهارنظر، الجبير گريزي هم به پرونده سوريه كه اصلي‌ترين مورد اختلاف ميان تهران و رياض است زد و تاكيد كرد كه بشار اسد جايي در آينده سوريه ندارد. وي در‌اين‌خصوص گفت: به محض آنكه بشار برود، اوضاع در سوريه آرام خواهد شد!

اشتاين ماير، وزير امور خارجه آلمان نيز در اين نشست خبري تاكيد كرد كه وي دغدغه كشورهاي عضو شوراي همكاري در‌خصوص برنامه هسته‌اي ايران را درك مي‌كند اما اميدوار است كه اين توافق به ارتقاي امنيت و ثبات در منطقه منتهي شود.

 

افخم: الجبير زندگي با مشكل و بحران را انتخاب كرده است

مرضيه افخم، سخنگوي وزارت امور خارجه ايران اظهارات وزير خارجه عربستان در مصاحبه مطبوعاتي مشترك با فرانك والتر اشتاين ماير، وزير خارجه آلمان را ناشي از عصبانيت غيرمنطقي وي از توافق بين ايران و جامعه بين‌المللي براي پايان دادن به يك بحران غير ضروري دانست و افزود: وقتي نماينده ارشد يك دولت منطقه از حل و فصل سياسي موضوعات در منطقه و سطح بين‌الملل تا اين حد عصباني مي‌شود ترديدي باقي نمي‌گذارد كه زندگي با مشكلات و بحران را انتخاب كرده است. جاي تاسف دارد كه اظهارات وزير خارجه كشور مسلمان و همسايه درباره توافق هسته‌اي وين تكرار مواضع رژيم صهيونيستي است و بغض نسبت به اين موضوع حب خطرناكي را موجب شده است.

وي همچنين با اشاره به اظهارات وزير خارجه عربستان در مورد موضوع غني‌سازي در ايران اضافه كرد: اين اظهارات نشانگر درك نادرست از روابط بين‌الملل و صلاحيت كشورها است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون