• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3336 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۱۶ شهريور

احتمال جانشيني بحاح به جاي منصور هادي

سيد اصغر قريشي٭

برخي رسانه‌هاي يمني عنوان داشته‌اند كه عربستان سعودي به منصور هادي چراغ سبز نشان داده تا بتواند يك دولت جديد را تشكيل دهد. همچنين منابع امريكايي نيز از ادامه كار خالد بحاح و موافقت حوثي‌ها با توافقنامه هشت‌بندي سازمان ملل حمايت كرده‌اند. اصلي‌ترين بند طرح سازمان ملل بازگشت خالد بحاح به كشور و تشكيل دولت جديد است. اما شرق‌الاوسط نيز به نقل از منابع يمني عنوان داشته كه به زودي دولت جديدي به همراه نخست‌وزيري جديد و با دو معاون نخست‌وزير از سوي منصور هادي معرفي مي‌شود و نام‌هاي جديدي نيز به كابينه اضافه خواهند شد. در اين طرح خالد بحاح به عنوان معاون رييس‌جمهور باقي مي‌ماند. آن‌گونه كه گفته مي‌شود منصور هادي تاييد برخي از نيروهاي سياسي يمني را نيز براي انجام اين‌كار گرفته است. ولي سخنگوي دولت مستقر در رياض، وجود هرگونه تغييرات را رد كرده و گفته است اين شايعات بيهوده است. البته بايد گفت، در بيانيه‌اي كه عربستان سعودي پس از سفر پادشاه اين كشور به امريكا منتشر كرده، رياض از راه‌حل سياسي در يمن حمايت كرده است.

اما آنچه از مجموعه اين خبرهاي مي‌توان برداشت كرد اين است كه تغييراتي احتمالي در راه است و احتمال تغيير خالد بحاح نيز بايد درست باشد. چرا‌كه خالد بحاح پيش از اين ديپلمات بود و سابقه نظامي در يمن نداشته از همين رو به نظر مي‌رسد كه مي‌تواند با انصارالله همكاري كند و اگر طرح هشت‌ماده‌اي اجرا شود بايد خالد بحاح به مدت دوماه دولتي موقت را تشكيل دهد تا گفت‌وگوهاي ملي در اين كشور آغاز شود.

اصل قضيه بازگشت خالد بحاح يك راه‌حل ميانه‌اي است كه خشونت‌ها را در يمن كاهش خواهد داد. اما اينكه انصارالله، خالد بحاح را به چه شكلي قبول دارد هنوز مشخص نيست چرا كه هنوز از هشت ماده موجود در اين توافقنامه جزييات كمي منتشر شده است و بايد منتظر بود تا جزييات آن خارج شود چرا‌كه مسائل در يمن بسيار پيچيده است.

از طرفي اصل حضور منصور هادي نيز به شكل يك معضل درآمده است و مورد تاييد گروه‌هاي يمني نيست و اكنون بهانه عربستان براي حملات به يمن درخواست منصور هادي بوده است. او نمي‌تواند به يمن بازگردد. حتي شخص خالد بحاح زماني كه جنوب يمن از كنترل انصارالله خارج شد تنها دو ساعت توانست به فرودگاه عدن بيايد و به سرعت بازگشت. آنها به راحتي نمي‌توانند به يمن بازگردند. اما در خصوص جانشيني خالد بحاح به جاي منصور هادي بايد گفت در همان دوراني كه منصور هادي در سفارت يمن در رياض اقامت داشت و خالد بحاح به عنوان معاون رييس‌جمهور معرفي شد تحليل‌ها اين بود كه منصور هادي كناره‌گيري مي‌كند و خالد بحاح مي‌تواند به‌طور رسمي رياست‌جمهوري يمن را در اختيار بگيرد. به نظر مي‌رسد اگر انصارالله موافقت كند امكان اين موضوع نيز وجود دارد. علاوه بر اين عربستان در باتلاق يمن گير كرده است، به خصوص اينكه به تازگي 50 نيروي اماراتي و بحريني در يمن كشته شده‌اند. شايد عربستان بخواهد طبق طرحي كه داده از سه جهت به يمن حمله كند و به صنعا برسد و انصارالله را شكست دهد ولي در عمل يمن باتلاقي است كه هركس بخواهد وارد آن شود به مشكل برخواهد خورد. ٭سفير سابق ايران در يمن

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون