• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3340 -
  • ۱۳۹۴ شنبه ۲۱ شهريور

گزارش «اعتماد» از انتخابات جديد مجمع عمومي سازمان ليگ

شكست ائتلاف فدراسيون‌نشينان

حسين قهار / پنجشنبه گذشته، مجمع سازمان ليگ براي انتخاب اعضاي نمايندگان هيات‌هاي فوتبال و مديران عامل ليگ برگزار شد؛ مجمعي كه البته در آغاز عادي جلوه داده بود، اما در ادامه حاشيه‌ها و انتخاب‌هاي عجيبي داشت كه نشان از تغييرات بنيادين در فوتبال ايران است. نخستين جرقه زماني خورد كه پيشنهاد ادامه فعاليت‌ اعضاي غيرقانوني هيات رييسه و مجمع عمومي سازمان ليگ در جلسه مطرح شد. اما اعتراض رييس هيات فوتبال اصفهان قاعده بازي و مهندسي انتخابات را تغيير داد! آن هم وقتي كه اكثريت حاضران در نشست، اعتراض او را وارد دانسته و مسوولان ارشد فدراسيون فوتبال را مجبور كردند كه طبق قوانين اساسنامه كارها را انجام بدهند! اما اعتراض شديد‌اللحن علي اكبر ابرقويي‌نژاد چه بود؟

رييس هيات فوتبال استان اصفهان خطاب به علي كفاشيان و مهدي تاج اعلام كرد: « ادامه فعاليت اعضاي اين مجمع و هيات رييسه كاملا قانوني است و شما بايد مفاد كامل اساسنامه را اجرا كنيد. مجمع عمومي سازمان ليگ را بايد در فروردين‌ماه تشكيل داده و تغييرات جديد را اعمال مي‌كرديد اما اين اتفاق رخ نداد و نخستين تخلف انجام شد. حالا كه بعد از چند ماه مجمع گذاشته‌ايد، چه دليلي دارد كه همين اعضاي غيرقانوني دوباره بخواهند به كارشان ادامه بدهند؟ ما اينجا هستيم كه انتخابات برگزار كنيم!»

اين صحبت‌هاي ابرقويي‌نژاد كه قبلا از دوستان نزديك رييس و نايب‌رييس فدراسيون فوتبال بود، براي خود اين دو مدير هم غير‌منتظره بود. چرا كه آنها به هيچ عنوان انتظار نداشتند كه يك مدير اصفهاني جلوي آنها بايستد! اما اين اتفاق رخ داد و رييس سازمان ليگ برتر در جواب اعتراض حضار اعلام كرد: « باشد، انتخابات برگزار مي‌كنيم!»

در نهايت اما انتخابات برگزار شد و نتيجه آن، تلنگري جدي به مديريت حاكم بر فوتبال كشور وارد كرد. چرا كه به نظر مي‌رسد با ورود جريان مديريتي مخالف با سياست‌هاي اجرايي سال‌هاي گذشته فوتبال ايران، فصل «تغيير» فرا رسيده باشد!

 

اوايل مرداد ماه بود كه از ابهام در قانوني بودن فعاليت اعضاي مجمع عمومي و هيات رييسه سازمان ليگ فوتبال ايران پرده‌برداري شد! دوره كاري اعضاي مجمع عمومي سازمان ليگ بعد از دو سال به پايان رسيده و در اتفاقي عجيب مديران در زمان مقرر براي انتخاب اعضاي جديد تشكيل جلسه مجمع نداده بودند. آن هم در شرايطي كه حضور هفت عضو غيرقانوني، مجمع را از اكثريت انداخته و اعتبار قانوني‌اش را زير سوال برده بود. در چنين شرايطي مديريت هيچ اقدامي درباره ساماندهي تركيب مجمع سازمان ليگ انجام نداد تا اينكه خبر نقض آشكار قوانين اساسنامه فدراسيون فوتبال و سازمان ليگ در رسانه‌ها منتشر شد. مديران باشگاه‌ها به محض اينكه از اين موضوع با خبر شدند انتقاداتي را عليه مديريت‌سازان ليگ مطرح كرده و خواستار تشكيل مجمع فوق‌العاده براي تعيين و تكليف پيرامون اين موضوع شدند. مديريت سازمان ليگ برتر اما با وجود اينكه در روزها‌ي ابتدايي سعي بر اين داشت تا نشان دهد گزارش‌هاي منتشر شده در رسانه‌ها خلاف واقعيت و به اهداف خاص منتشر شده است، در نهايت اعتراف كرد كه ماموريت اعضاي هيات رييسه و مجمع عمومي مجموعه به پايان رسيده و آنها اقدامات لازم را براي اعمال تغييرات انجام خواهند داد!

اين اتفاق در شرايطي رخ داد كه پيشنهاد ادامه فعاليت اعضاي مجمع و هيات رييسه تا برگزاري انتخابات فدراسيون فوتبال مورد مخالفت باشگاه‌ها، هيات رييسه فدراسيون فوتبال و از همه مهم‌تر وزارت ورزش و جوانان در پشت پرده شد. همين اتفاق باعث شد جلسه مجمع عمومي سازمان ليگ برتر روز پنجشنبه نوزدهم شهريورماه در سالن اجتماعات آكادمي ملي فوتبال برگزار شود.

 

انتخابات هيات‌هاي فوتبال ليگ برتر و ليگ دسته اول جهت حضور در مجمع عمومي سازمان ليگ در شرايطي برگزار شد كه در اين جلسه علي كفاشيان، مهدي تاج و شهاب‌الدين عزيزي خادم عضو هيات رييسه فدراسيون فوتبال و معاون اجرايي رييس فدراسيون فوتبال حضور داشتند.

هيات‌هاي فوتبال حاضر ليگ برتر شامل تهران، خوزستان، آذربايجان شرقي، اصفهان، گيلان و قم بودند. (هيات فوتبال خراسان رضوي در اين جلسه غايب بود) طبق قانون بايد چهار نماينده به عنوان نماينده هيات‌هاي فوتبال ليگ برتر انتخاب مي‌شدند كه طبق راي‌گيري انجام شده، عبدالكاظم طالقاني (خوزستان)، جواد ششگلاني (آذربايجان شرقي) با پنج راي و حبيب‌الله شيرازي (تهران) و كريم بهرامي (قم) هم با اخذ چهار راي به عنوان رييس هيات فوتبال استان‌هايي كه تيم ليگ برتري دارند به عضويت مجمع عمومي سازمان ليگ در آمدند.

بعد از ظهر روز پنجشنبه همچنين انتخابات هيات‌هاي فوتبال ليگ دسته اول با حضور روساي هيات‌هاي فوتبال 13 استان برگزار شد كه هيات‌هاي خوزستان، تهران، آذربايجان شرقي، اصفهان، گيلان، اردبيل، بوشهر، فارس، كرمان، لرستان، مازندران، مركزي و همدان در جلسه حضور داشتند تا دو نماينده خود را براي حضور در مجمع سازمان ليگ براي دو سال انتخاب كنند. در نهايت هم فرزاد هنرپيشه (فارس) و سيدمحمد عيوقيان (همدان) به ترتيب با 10 و پنج راي مجوز حضور در فهرست 15 نفره اعضاي مجمع عمومي سازمان ليگ را كسب كردند.

نكته قابل توجه در اين راي‌گيري اين بود كه غلامرضا بهروان، عضو هيات رييسه فدراسيون و رييس فعلي كميته مسابقات سازمان ليگ در اين راي‌گيري تنها سه راي به دست آورد كه يكي از آنها هم متعلق به خودش بود! مراد حاج جعفري، رييس هيات فوتبال كرمان و عضو غيرقانوني مجمع و هيات رييسه فدراسيون فوتبال هم البته در اين راي‌گيري كانديدا شد و تنها دو راي به دست آورد. اين دو راي هم متعلق به خودش و غلامرضا بهروان بود! ر واقع نتيجه راي‌گيري روز پنجشنبه به خوبي نشان داد كه اهالي فوتبال ايران به هيچ عنوان از مديريت سازمان ليگ و هيات رييسه قبلي رضايت نداشتند. اگر غير از اين بود بهروان و مراد حاج جعفري راي قابل توجهي در اين جلسه به دست مي‌آوردند!

البته غفاري، رييس هيات فوتبال اراك كه از دوستان بسيار نزديك علي كفاشيان هم به حساب مي‌آيد، يكي ديگر از نفراتي بود كه براي عضويت در مجمع عمومي سازمان ليگ اعلام آمادگي كرد كه در پايان همان يك رايي را آورد كه خودش به خودش داده بود!

گفتني است علي زينعلي، مديرعامل مس رفسنجان با 9 راي و محمود شيعي مديرعامل پيكان هم با هشت راي به عنوان نمايندگان تيم‌هاي ليگ دسته اول در مجمع عمومي سازمان ليگ انتخاب شدند.

 

به نظر مي‌رسد با توجه به روي كار آمدن جرياني كه خواستار اصلاحات اساسي در ساختار مديريتي سازمان ليگ است، فوتبال ايران در آينده‌اي نزديك آبستن اتفاقات جنجالي مديريتي بسيار زيادي باشد. اين اتفاق البته زماني رخ خواهد داد كه تا ظهر امروز، تكليف انتخابات مديران عامل باشگاه‌هاي ليگ برتري براي حضور در مجمع سازمان ليگ مشخص شود. اتفاقات رخ داده در انتخابات روز پنجشنبه البته به اندازه‌اي براي مديران سازمان ليگ و فدراسيون تلخ بود كه آنها را به فكر انداخت تا مقدمات حضور مديران نزديك به خودشان را در مجمع فراهم كنند. در اين رابطه گفته مي‌شود ازسعيد آذري (مديرعامل ذوب‌آهن) و سمندر (مديرعامل گسترش فولاد) و اژدري‌زاده مديرعامل فولاد خوزستان خواسته شده بود كه براي انتخابات ثبت نام كنند. به اين ترتيب بايد ديد نتيجه راي‌گيري مديران عامل باشگاه‌هاي ليگ برتري در انتخابات امروز چه خواهد شد. چرا كه اين احتمال وجود دارد كه مديران مخالف مديريت كنوني فوتبال ايران در اين انتخابات هم كانديدا شوند و به عضويت مجمع عمومي سازمان ليگ برتر در بيايند.

 

ساختار اجرايي سازمان ليگ برتر به زودي با تغييراتي اساسي روبه‌رو خواهد شد. مديران فدراسيون فوتبال كه به حضار پيشنهاد داده بودند، اعضاي كنوني هيات رييسه سازمان ليگ بدون راي‌گيري در سمت خود با تصميم مجمع ابقا شوند، تلاش‌هاي‌شان هيچ نتيجه‌اي در بر نداشت. به اين ترتيب انتخابات برگزار شد و نفراتي روي كار آمدند كه در ماه‌هاي گذشته هميشه انتقادات زيادي را به عملكرد سازمان ليگ و فدراسيون فوتبال داشتند. آنها به دنبال شفاف‌سازي مالي در عملكرد سازمان ليگ برتر هستند. ضمن اينكه دغدغه‌هاي جدي‌اي درباره برخي مصوبات هيات رييسه سازمان ليگ در ماجراي قرارداد‌‌هاي تجاري بزرگ داشتند. به عنوان مثال عدم اخذ مصوبه رسمي از هيات رييسه فدراسيون فوتبال و مجمع عمومي براي ارايه تخفيف 20 ميليارد توماني به اسپانسر ليگ برتر، يكي از ابهاماتي است كه بدون ترديد مجمع جديد روي آن دست خواهد گذاشت، چرا كه گزارش اين اتفاق به وزير ورزش و جوانان هم ارايه شده است.

تعيين تكليف براي چارت اجرايي و سازماني ليگ هم از ديگر برنامه‌هاي مجمع خواهد بود. اما مساله اساسي كه در پايان بايد به آن اشاره كرد داستان درگيري لفظي وزير ورزش و جوانان با رييس سازمان ليگ فوتبال ايران است كه چندي پيش در مجلس اتفاق افتاد و خبر آن هم رسانه‌اي شد. در آن جلسه وزير ورزش بر اساس آنچه در رسانه‌ها منتشر شد، خواهان بركناري مهدي تاج به خاطر عملكرد ضعيفش شده بود و نايب‌رييس فدراسيون هم تاييد كرده بود بايد نظرسنجي گذاشته شود تا مشخص شود مردم از عملكرد او رضايت دارند يا عملكرد محمود گودرزي! در آن جلسه كفاشيان هم زير بار تغييرات در سازمان ليگ نرفت و پشت مهدي تاج ايستاد! اما با گذشت چند هفته از آن اتفاق، مجمع سازمان ليگ برگزار مي‌شود و اعضا پيشنهادات و خواسته‌هاي مديريت را يكي پس از ديگري وتو مي‌كنند و در نهايت هم بعد از اينكه مديران نزديك به فدراسيون و سازمان ليگ راي نياوردند، نفراتي به عضويت مجمع عمومي درآمدند كه خواستار اصلاحات اساسي در سيستم اجرايي ليگ و فدراسيون هستند.

گفتني است به محض برگزاري انتخابات مديران عامل باشگاه‌هاي ليگ برتري، قرار است انتخابات اعضاي هيات رييسه جديد سازمان ليگ هم برگزار شود!

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون