• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3348 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۳۰ شهريور

از گوشه و كنار جهان

تظاهرات در برابر دولت كودتا

گروه‌هاي دموكراسي‌خواه تايلند كه به لباس قرمزها معروف هستند بدون توجه به ممنوعيت تظاهرات در اين كشور به خيابان‌هاي پايتخت اين كشور آمدند و دولت پس از كودتا در تايلند را به مبارزه طلبيدند. اما پليس تايلند تلاش كرد تا با محدود كردن تظاهرات‌‌كنندگان به سرعت به آن خاتمه دهد.

اين گروه به مناسبت نهمين سالگرد كودتاي 2006 در اين كشور عليه تاكسين شيناواترا، نخست وزير اسبق تايلند گرد هم آمده بودند؛ رويدادي تاريخي كه باعث شد دموكراسي در اين كشور زير سوال برود. اگرچه تايلند از آن دوران گذار كرد و دوباره انتخابات دموكراتيك برگزار شد، اما در سال 2014 كودتايي ديگر باعث بركناري يينگلاك شيناواترا، نخست وزير منتخب و خواهر تاكسيم شيناواترا شد و ارتش كنترل اوضاع را در اختيار گرفت و فرمانده ارتش به سمت نخست‌وزيري تايلند رسيد. او در ابتدا اعلام كرد كه بلافاصله انتخابات سراسري در اين كشور برگزار مي‌كند اما آن‌گونه كه دولت تايلند به تازگي اعلام كرده است در اين كشور تا سال 2017 امكان برگزاري انتخابات دموكراتيك وجود ندارد و تا آن زمان به هيچ گروه سياسي حق تظاهرات در اين كشور داده نخواهد شد. از طرفي نخست وزير تايلند قصد دارد كه براي نشست سالانه سازمان ملل به نيويورك سفر كند و به نظر مي‌رسد با واكنش چندان گرمي از سوي مقامات مختلف جهان روبه‌رو نخواهد شد.

 

تلاش صلح‌آميز پاپ در كوبا

پاپ فرانسيس رهبر 78 ساله كاتوليك‌هاي جهان كه معروف است يخ روابط كوبا و امريكا را شكسته، اين روزها در هاواناست و بعد از آن راهي واشنگتن مي‌شود. پاپ روز شنبه در ميان استقبال گرم كوبايي‌ها وارد اين كشور شد و با رائول كاسترو، رييس‌جمهوري كوبا ديدار داشت. رائول كاسترو در ديدار با رهبر كاتوليك‌هاي جهان، از او به خاطر تلاش‌هايش براي نزديكي كوبا و ايالات متحده امريكا تشكر كرد. پاپ نيز از آشتي ميان دشمنان ديرين كه مي‌تواند براي جهانيان به عنوان يك الگو باشد، تقدير كرد و در عين حال فرصت را غنيمت شمرد تا درخواست خود از هاوانا را مطرح كند. رهبر كاتوليك‌هاي جهان از رائول كاسترو خواست تا آزادي ديني بيشتري را در اين كشور كمونيستي به مردم اعطا كند. گفته مي‌شود پاپ فرانسيس همچنين قصد دارد هنگام اقامت خود در كوبا براي نزديكي بيشتر ميان دو كشور امريكا و كوبا به تلاش‌هاي گذشته خود ادامه دهد. پاپ پس از هاوانا راهي دو شهر هولگوين و سانتياگو مي‌شود و روز سه‌شنبه كوبا را به مقصد ايالات متحده امريكا ترك خواهد كرد. اين سفر ۹ روزه طولاني‌‌ترين سفري است كه پاپ فرانسيس داشته است. او در سفر خود به ايالات متحده قصد دارد تا تلاش‌هايي را براي برداشتن تحريم‌هاي امريكا عليه كوبا نيز آغاز كند.

 

پيش‌درآمد اردوغان براي انتخابات

هزاران نفر از مردم تركيه روز گذشته براي شركت در تظاهرات ضد ترور در استانبول حاضر شدند؛ گردهمايي كه حزب عدالت و توسعه قصد داشت در آن حمايت عمومي از اقدام رجب طيب اردوغان، رييس‌جمهوري تركيه در راستاي حملات هوايي عليه گروه پ.ك.ك را نشان دهد. به همين دليل اردوغان نيز با حضور در اين تجمع، آن را عملا به كارزاري تبليغاتي براي انتخابات زودهنگام نوامبر تبديل كرد. اين اقدام اردوغان در حالي رخ مي‌دهد كه تحليلگران، حملات هوايي ارتش و عمليات زميني عليه مواضع پ.ك.ك در شمال عراق و جنوب شرقي تركيه پس از دوسال آتش‌بس را با اهداف انتخاباتي حزب عدالت و توسعه مرتبط دانسته‌اند. اين حملات زماني آغاز شد كه در اواخر ماه جولاي يك بمبگذاري انتحاري در شهر سوروچ در مرز با سوريه رخ داد و طي آن 31 فعال كرد كه داوطلب اعزام به كوباني بودند، كشته شدند. دولت تركيه در آن حادثه ترور، حزب پ.ك.ك را مقصر شناخت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون