• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3353 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۶ مهر

مركل و سوداي حضور آلمان در شوراي امنيت

سران كشورهاي آلمان، هند، برزيل و ژاپن معروف به كشورهاي گروه چهار، در حاشيه مجمع عمومي سازمان ملل در نيويورك با يكديگر ديدار كردند. به گزارش خبرگزاري آلمان، آنجلا مركل، صدراعظم آلمان در اين نشست خواهان انجام اصلاحات در ساختار شوراي امنيت سازمان ملل شد. مركل در اين باره گفت: «نه فقط ما چهار كشور بلكه بسياري از كشورهاي ديگر نيز با ساختار و روش كاري شوراي امنيت موافق نيستند.» مركل گفت براي حل معضلات بسيار بحراني مانند ترور، دولت‌هاي رو به زوال، حوادث طبيعي و موج پناهجويان، بايد اين نهاد را گسترش داد.

در همين حال كشورهاي گروه چهار در نشست خود بر سهم هريك از اين كشورها براي تغيير ساختار شوراي امنيت تاكيد كردند. در اين نشست تصريح شد كه اين كشورها از سال‌ها پيش خواهان گسترش همه‌جانبه شوراي امنيت بوده‌اند و در خلال آن خواستار افزايش اهميت و نقش كشورهاي آفريقايي و آسيايي در اين شورا شده‌اند. سران كشورهاي آلمان، برزيل، هند و ژاپن در اين رابطه اعلام كردند شوراي امنيتي كه بهتر نمايندگي كند، مشروعيت بيشتري داشته باشد و موثرتر عمل كند، نياز هر چه بيشتر جهان امروز است تا بتوان بر بحران‌ها و مناقشه‌هايي كه در سال‌هاي گذشته به آنها دامن زده شده، غلبه كرد.

گفتني است شوراي امنيت سازمان ملل پنج عضو دايمي و ۱۰ عضو غيردايمي دارد. اعضاي ثابت اين شورا، متشكل از امريكا، روسيه، چين، بريتانيا و فرانسه از امتياز وتو برخوردارند و مي‌توانند مانع از تصويب هر قطعنامه‌اي شوند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون