• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3353 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۶ مهر

از گوشه و كنار جهان

يك سال سرنوشت نامعلوم دانشجويان گمشده

يك سال از مفقود شدن دانشجويان مكزيكي مي‌گذرد و هزاران تن از مردم اين كشور در سالگرد اين واقعه به خيابان‌ها آمده‌اند تا درخواست خود را براي تعيين سرنوشت 43 دانشجوي مكزيكي اعلام كنند. فعالان اجتماعي مكزيكي مي‌گويند كه جنبش آنها تلاش دارد عدالت را براي دانشجويان مفقود شده اجرا كند. اين در حالي است كه تنها بقاياي دو دانشجو به وسيله آزمايش دي‌ان‌اي از قطعات سوخته استخوان‌هاي كشف شده، شناسايي شده است. انريكه پنا نيتو، رييس‌جمهوري مكزيك در ديداري با والدين 43 دانشجوي مفقود شده در اوايل هفته وعده داد تا يك دفتر دادستاني ويژه براي تحقيقات درباره تمام مفقودي‌ها در مكزيك راه‌اندازي كند. براساس اعلام دولت مكزيك، بيش از 25 هزار تن بين‌ سال‌هاي 2007 تا 31 جولاي 2015 در اين كشور مفقود شده‌اند. اجساد ناشناس هر از گاهي در گورهاي مخفي كه باندهاي مواد مخدر براي امحاي قربانيان خود استفاده مي‌كنند، پيدا مي‌شوند. اما بيشتر افراد بدون اينكه ردي از آنها باقي بماند، ناپديد مي‌شوند. 43دانشجوي مذكور از دانشكده معلمان در 26 سپتامبر 2014 مفقود شدند. گفته مي‌شود اين اتفاق پس از برخورد آنها با پليس در شهر ايگوآلا، واقع در ايالت شمالي گوئررو رخ داد. شش تن ديگر در جريان درگيري به دست نيروهاي پليس كشته شدند كه در ارتباط با كارتل‌هاي مواد مخدر بودند.

 

يورش دوباره به مسجد الاقصي

نيروهاي رژيم صهيونيستي بار ديگر حمله به مسجدالاقصي را آغاز كرده‌اند. در اين حمله صهيونيست‌ها با صدها نمازگزار فلسطيني كه براي رويارويي با حملات شهرك‌نشينان به بهانه حلول عيد يهودي موسوم به عيدالعرش در داخل صحن‌هاي مسجدالاقصي تحصن كرده بودند، درگير شدند و به سمت آنها كوكتل مولوتف و بمب‌هاي صوتي پرتاب كردند. اخبار حاكي از آن است كه پليس اسراييل چهار تن از فلسطينيان را در اين درگيري‌ها، به بهانه پرتاب سنگ به سمت صهيونيست‌ها دستگير كرده است. گفتني است دور جديد حملات اسراييلي‌ها به مسجدالاقصي در حالي آغاز شده كه در هفته‌هاي گذشته نيز صهيونيست‌ها بارها به بهانه نزديكي اعياد سال نو يهودي به مسجدالاقصي حمله داشتند و در درگيري با نمازگزاران فلسطيني، موجب زخمي شدن صدها تن از آنها شدند و در همين حال نيز بيش از صد تن از فلسطيني‌ها را بازداشت‌ كردند.

 

رافائل‌هاي فرانسوي عليه داعش

كاخ اليزه اعلام كرد، جنگنده‌هاي رافائل فرانسوي از اين پس مواضع داعش در سوريه را بمباران مي‌كنند. فرانسوا اولاند رييس‌جمهوري فرانسه هفتم سپتامبر اعلام كرده بود كه به زودي نيروي هوايي اين كشور مواضع داعش در سوريه را مورد هدف قرار مي‌دهند. بمباران مواضع داعش در سوريه در حالي صورت مي‌گيرد كه تا پيش از اين دولت فرانسه از تضعيف مخالفان بشار اسد در سوريه اجتناب مي‌كرد. دولت اولاند پيش از اين قصد نداشت با حمله به داعش از ارتش سوريه حمايت كند. با اين حال بسياري از تحليلگران در فرانسه معتقدند كه با حمله به مواضع داعش در سوريه نمي‌توان در مقابل حملات تروريستي اعضاي اين گروه در فرانسه ايستاد. همچنين هدف قرار دادن داعش در كشوري كه ده‌ها گروه تروريستي مختلف با نظاميان اسد درگير هستند كار بسيار دشواري است و مي‌تواند بار ديگر تعداد بيشتري از شهروندان سوري را قرباني كند.

 

دولت موقت عليه كودتاگران

دولت موقت بوركينوفاسو از مردم خواست تا به كودتاچيان و گارد سابق رياست‌جمهوري اين كشور كه در اوايل اين ماه كودتا كرده بودند، امان دهند. دولت موقت اين كشور در بيانيه‌اي از مردم خواست تا آرامش خود را حفظ و محدوديت‌ها را رعايت كنند. ميشل كافاندو كه با دخالت ارتش اين كشور از دست كودتاگران آزاد شده و بار ديگر به عنوان رييس‌جمهور موقت به قدرت برگشته، متعهد شده، انتخاباتي آزاد برگزار كند. اما وي اكنون مي‌گويد گارد رياست‌جمهوري اين كشور كه متشكل از 1300 سرباز نخبه و آموزش ديده هستند را منحل مي‌كند و همچنين اموال فرمانده كودتا به همراه سيزده تن ديگر كه در ارتباط با كودتا بودند نيز مصادره مي‌شود. گفتني است قبل از كودتا قرار بود انتخابات رياست‌جمهوري بوركينافاسو روز 11 اكتبر انجام شود اما پس از كودتا، انجام مقدمات آن چند هفته به تعويق افتاده است.

 

احتمال اعطاي پناهندگي بدون مراحل قانوني

روزنامه آلماني اشپيگل از طرح جديدي كه دفتر صدراعظم آلمان در برلين براي مديريت پناهجويان سوري تنظيم كرده، پرده برداشت. بر اساس اين طرح جنگ‌زدگان سوري مي‌توانند بدون طي كردن مراحل قانوني پناهندگي به مدت سه سال اجازه اقامت در آلمان را كسب كنند. دارندگان اين نوع اجازه‌ اقامت در عوض متعهد مي‌شوند كه از حق ارايه تقاضا براي انتقال خانواده‌هاي خود به اين كشور چشم بپوشند. اما اداره‌ مركزي مهاجرت و پناهجويي آلمان اين خبر را رد كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون