• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3353 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۶ مهر

اوباما و پوتين درباره اختلافات مذاكره‌مي‌كنند

ديـدار« دشوار» در نيويورك

ديدار روساي جمهور امريكا و روسيه با تمام سردي موجود در روابط دو كشور، براي بسياري از كشورها در جهان مهم است. سوريه و اوكراين به دنبال ديدگاه واشنگتن و مسكو درباره سرنوشت خود در لفاظي‌هاي باراك اوباما و ولاديمير پوتين مي‌گردند و اتحاديه اروپا رابطه خود با روسيه را در گرو رابطه كاخ سفيد و كرملين مي‌بيند. رابطه امريكا و روسيه كمي قبل از آغاز بحران اوكراين، در تابستان 2013 زمستاني شد، زماني كه مسكو طرح واشنگتن براي حمله به سوريه را متوقف كرد. اما ولاديمير پوتين و باراك اوباما آخرين بار در نوامبر سال 2014 در اجلاس سازمان همكاري‌هاي اقتصادي آسيا- اقيانوسيه درپكن، ملاقات كوتاهي داشتند؛ گفت‌وگويي سرسري كه شايد به دشواري بتوان روي آن عنوان ديدار رسمي گذاشت.

در ماه مه ‌سال جاري نيز اوباما براي شركت در هفتادمين سالگرد جشن پيروزي متفقين در جنگ جهاني به مسكو دعوت شد اما رييس‌جمهور امريكا ترجيح داد به سرزمين روس‌ها ديگر قدم نگذارد، با اين حال كمي بعد جان كري، وزيرامور خارجه امريكا راهي جزيره مورد علاقه پوتين، سوچي، شد تا از سردي منجمد‌كننده روابط بكاهد. در آن ديدار توافق شد واشنگتن و مسكو رايزني‌هاي خود در سطح كارشناسي را براي اجراي توافق مينسك درباره اوكراين ادامه دهند. اما در كنار مساله اوكراين، سوريه نيز مزيد برعلت شده است تا روابط روسيه و امريكا به سردي بيشتري بگرايد. روسيه اخيرا يگان‌هاي ويژه خود را راهي سوريه كرده و بر حمايت قاطع از بشار اسد تاكيد كرده است. با اين حال ظاهرا دو طرف براي باز كردن باب همكاري در جنگ عليه داعش و يافتن راه‌حل سياسي براي بحران سوريه توافق كرده‌اند.

تحليلگران مي‌گويند روسيه علاوه بر امتياز در سوريه، خواستار لغو تحريم‌هاي اقتصادي غرب عليه اين كشور است. زماني كه بحران در شرق اوكراين آغاز شد و رفراندوم‌هاي جدايي طلبانه برگزار شد، تا جايي كه روسيه كريمه را به خاك خود ضميمه كرد، رييس كاخ سفيد همتاي روسي خود را متهم كرد كه او در طرف ديگر داستان قرار دارد و تهديد كرد كه روسيه سزاي آن را خواهد پرداخت. در نتيجه طي سال‌هاي طولاني رهبران دو كشور تماس‌هاي تلفني يكديگر را محدود كرده و امكاني نه تنها براي برگزاري اجلاس بلكه براي گفت‌وگو در زمينه جلسات بين‌المللي هم نداشتند. همه تصاوير از اجلاس گروه 20 در استراليا نشان مي‌داد كه با آنكه اوباما و پوتين كنار هم بودند، حتي كلمه‌اي رد و بدل نمي‌كردند. در اين مدت باراك اوباما فشار زيادي را به متحدان آسيايي و اروپايي وارد كرده تا سياست تحريم عليه روسيه را حفظ كنند، سياستي كه كارشناسان معتقدند اقتصاد روسيه را با مشكل مواجه ساخته است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون