• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3359 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۱۳ مهر

در پي اعلام برنامه سخنراني سلمان رشدي

بررسي حضور نيافتن ايران در نمايشگاه فرانكفورت

اعتماد| نمايشگاه كتاب فرانكفورت يكي از قديمي‌ترين نمايشگاه‌هاي كتاب در جهان است كه بيش از نيم‌قرن از برگزاري آن مي‌گذرد. هرساله ناشران از كشورهاي مختلف دنيا در اين اتفاق فرهنگي شركت مي‌كنند، بعضي از ناشران ايراني نيز هر سال در نمايشگاه‌ فرانكفورت حضور مي‌يابند.

در غرفه 240 متري بخش ناشران عمومي و بزرگسال جمهوري اسلامي ايران در شصت‌وهفتمين نمايشگاه فرانكفورت قرار است 12 ناشر و چهار تشكل صنفي نشر حضور يابند.

ناشران حاضر در اين دوره از نمايشگاه كتاب فرانكفورت عبارتند از: انتشارات كامل، همشهري، خانه هنرمندان، روايت فتح، باغ كتاب تهران، شبكه مترجمين، سفير اردهال، انتشارات بارسا، جهان يارانه كوثر، نشر بين‌المللي اسرا، انجمن زنان ناشر و پژوهشكده مطالعات فرهنگي اجتماعي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري.

تشكل‌هاي صنفي اتحاديه ناشران و كتابفروشان تهران، انجمن فرهنگي ناشران دانشگاهي، مجمع ناشران انقلاب اسلامي، مجمع ناشران دفاع مقدس نيز مسووليت عرضه كتاب‌ها و ديگر نشست‌ها و مذاكرات را بر عهده دارند.

در اين دوره از نمايشگاه اتحاديه ناشران و كتابفروشان تهران، انجمن فرهنگي ناشران دانشگاهي، مجمع ناشران انقلاب اسلامي، مجمع ناشران دفاع مقدس در غرفه ايران حضور خواهند داشت و هر يك از اين تشكل‌ها در ايام برگزاري نمايشگاه نشست‌ها و برنامه‌هاي مختلفي را تدارك ديده‌اند كه با همكاري موسسه نمايشگاه‌هاي فرهنگي ايران برگزار خواهد شد.

هر سال در نمايشگاه كتاب فرانكفورت نويسندگاني حاضر مي‌شوند و گاهي سخنراني هم مي‌كنند. امسال اعلام شد، قرار است سلمان رشدي، نويسنده هندي‌الاصل تبعه انگليس در نمايشگاه فرانكفورت سخنراني كند كه اعلام اين خبر واكنش ايران را در پي داشته است. سيدعباس صالحي، معاون امور فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي سخنراني نويسنده «آيات شيطاني» در نمايشگاه كتاب فرانكفورت را حركتي غيرفرهنگي دانسته و به اين موضوع اعتراض كرده، او گفته است: «اساسا اين حركت را كه توسط نمايشگاه كتاب فرانكفورت برنامه‌ريزي شده است و از جمله خط قرمزهاي نظام جمهوري اسلامي ايران و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به شمار مي‌رود، حركتي غيرفرهنگي مي‌دانم.»سلمان رشدي بعد از نوشتن چهارمين اثرش آيات شيطاني، اعتراضاتي را در كشورهاي اسلامي برانگيخت. پس از آن، بر اساس فتواي امام خميني(ره) اين نويسنده مرتد اعلام شد. اين فتوا سبب شد تا سلمان رشدي ساليان درازي به زندگي مخفيانه روي آورد و تنها در مناسبت‌هاي خاص در انظار ظاهر شود. معاون امور فرهنگي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با اشاره به اين فتوا اظهار داشت: «فتواي امام خميني رحمه‌الله عليه در اين موضوع نگاهي ديني است و هيچگاه كمرنگ نخواهد شد.»

صالحي با بيان اعتراض خود به اين اقدام سياسي و غيرفرهنگي در نمايشگاه كتاب فرانكفورت كه از جمله فعاليت‌هاي فرهنگي در جهان محسوب مي‌شود، افزود: «از مديران اين نمايشگاه مي‌خواهيم در مورد لغو اين برنامه اقدام كنند.»

معاون امور فرهنگي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي تاكيد كرد: «در عين حال ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در حال بررسي
در خصوص عدم شركت ايران در اين نمايشگاه هستيم.»شصت و دومين دوره نمايشگاه كتاب فرانكفورت از ۲۲ تا ۲۶ مهرماه در اين شهر آلمان برگزار مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون