• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3363 -
  • ۱۳۹۴ شنبه ۱۸ مهر

در همين رابطه

پشت پرده مخالفت جريان افراطي با اقدامات دولت اعتدال و اميد چيست؟

دلايل مخالفت افراطي‌ها با دولت

احمد شيرزاد

انتقاد و مخالفت عليه دولت‌ها در همه كشورها وجود دارد. احزابي كه در بيرون از قدرت ايستاده‌اند، سعي مي‌كند جريان حاكم را تضعيف كند اما متاسفانه در ايران موضوعاتي خلاف قانون و دور از عرف سياسي توسط مخالفان دنبال مي‌شود. خرداد سال 92 جرياني كه هشت سال قدرت را در دست داشت از جريان‌هاي مستقل و معتدل شكست خورد و اكنون همه تلاش خود را مي‌كند تا در اين دوره دولت را ناكام جلوه دهد و از پيشبرد برنامه‌هاي دولت جلوگيري كند. سال 84 كه جريان تندرو قدرت را به دست گرفت تصور مي‌كرد كه هرگز قدرت را از دست نمي‌دهد. نفس قدرت اين است كه دست به دست مي‌شود اما درك اين موضوع براي كساني كه مزه قدرت به كام‌شان شيرين بوده سخت است. از طرفي آنها در حال از دست دادن سنگر‌هاي خود هستند. آنها مي‌دانند كه اكثريت توده‌هاي اجتماعي نيت كرده تا كرسي‌هاي قدرت را از طريق صندوق‌هاي راي از آنان باز پس بگيرد. تندروها در تمامي سال‌هايي كه يكه تازانه برخي مسائل را براي خود حيثيتي كردند به اين مساله توجه نداشتند كه افكار عمومي به اين رفتارها واكنش جدي‌اي نشان خواهد داد. به هر نحو جريان راست افراطي موارد فرعي بسياري را در حوزه‌هاي مختلف براي خود تبديل به يك اصل كرد كه با مطالبات اكثريت ايرانيان در تضاد بود. متاسفانه اين تصميم آنان مشكلات زياد و پرهزينه‌اي را بر كشور و مردم تحميل كرده كه دولت روحاني درصدد اصلاح همين نابساماني‌ها و بي‌تدبيري‌هاست. از همين رو آنان نمي‌خواهند اجازه دهند تا روحاني و دولت اعتدال مسير غلط گذشته را اصلاح كند. آنان با اين فكر به دنبال آن هستند تا تمامي تدابير دولت را با دست اندازهاي بزرگي مواجه كنند و ترمز دولت را بكشند، اما نمي‌دانند مردمي كه در انتخابات 92 به اين جريان «نه» گفته‌اند بازهم در انتخابات مجلس دست رد به سينه آنان خواهند زد.

 

اثربخش نبودن سنگ‌اندازي مخالفان

داريوش قنبري

مخالفان دولت از شكست خوردگان انتخابات سال 92 هستند كه از طرف مردم دست رد به سينه آنها خورده است. آنها در ميان عامه مردم ديگر جايگاهي ندارند اما امكانات گسترده رسانه‌اي در اختيار دارند. هدف آنان تخريب دولت و كمرنگ جلوه دادن دستاوردهاي دولت است و با صداي بلندي كه دارند تلاش مي‌كنند تا به اين هدف دست يابند. آنها تلاش مي‌كنند تا اذهان عمومي را نسبت به دولت تغيير دهند و از اين طريق شكست خود را در سال 92 جبران كنند. البته تا به حال با وجود امكانات بي‌شماري كه در بخش‌هاي مختلف كشور در اختيار داشتند نتوانستند موفقيتي كسب كنند. تاكنون هر اقدامي كه داشتند به نفع دولت تمام شده است. مصداق بارز اين ضرب‌المثل است كه مي‌گويد عدو شود سبب خير ‌گر خدا خواهد. با وجود اينكه همواره در رسانه‌هاي خود دست به تخريب دولت زده‌اند موفق نبوده‌اند. البته متاسفانه اين افراطي‌گري‌ها فرصت‌ها را مي‌سوزاند. دولت تمام انرژي و توان خود را براي حل مشكلات كشور به كار بسته است اما بخش زيادي از انرژي دولت در پاسخگويي به اين جريان تخريبگر به هدر مي‌رود. جايي كه آنها بايد از ملت ايران به خاطر هشت سال مديريت نادرست كشور عذرخواهي كنند، همچنان در مقابل حل مشكلات كشور توسط دولت فعلي سنگ‌اندازي مي‌كنند. آنها از هيچ نوع تخريبي خودداري نمي‌كنند و از هر فرصتي براي تاختن به دولت استفاده مي‌كنند. اين جريان با ادامه اين روند در انتخابات مجلس دهم از سوي مردم طرد خواهد شد. آنها فكر مي‌كنند با تخريب دستاوردهاي دولت مي‌توانند به مجلس دهم راه يابند اما اين فكر تنها يك خيال خام است. اين دولت برآمده از راي مردم است. آنها هنوز نتوانسته‌اند درك كنند كه دولت پايگاه مردمي وسيعي به عنوان پشتوانه دارد.

 

تخريب دولت براي بازگشت به قدرت

فرج‌الله كميجاني

مخالفان دولت اگر كمي انصاف به خرج دهند و بررسي كنند و ببينند كه دولت تدبير و اميد كشور را با چه وضعيتي تحويل گرفته است، در مقابل آن سنگ‌اندازي نمي‌كنند. آنها به خوبي واقف هستند كه دولت چه خرابه‌اي را تحويل گرفته است. تخريب دولت از سوي مخالفان تنها يك رويكرد سياسي است تا بتوانند باز به عرصه قدرت بازگردند. اين در حالي است كه دولت تمام توان خود را به خرج داده است و با همه كار‌شكني‌ها رويكردهاي درستي را تاكنون انتخاب كرده است. دولت بايد با ادامه همين رويكرد به حل مشكلات كشور بپردازد. مجموعه فرهنگيان ايران اسلامي با بررسي همه‌جانبه از همه اقدامات دولت حمايت مي‌كند. ما توقع داريم كه دولت هيچ توجهي به موارد مطرح شده توسط مخالفان نداشته باشد و با جديت به دنبال كارهاي كارشناسي شده خود باشد چرا كه اقتدار ملت ايران در اقتدار دولت است. شايسته است دولت با اقتدار كامل بدون هيچ اغماضي برنامه‌هاي خود را جلو ببرد. جريان افراطي هر روز دولت را با يك خبر جعلي جديد و بحران جديد مواجه مي‌كند. هزينه اين رفتار افراطي‌ها بسيار سنگين است و باعث مي‌شود نتايجي را كه بايد از تلاش دولت در راستاي توسعه كشور به دست آيد با تاخير مواجه شود. در اين صورت كل ملت ايران است كه متضرر مي‌شوند. اين نوع رفتارهاي مخالف در راستاي انتخابات مجلس دهم است. آنها تلاش مي‌كنند پشتوانه مردمي را از دولت فعلي از بين ببرند. آنها در اين راستا از هيچ كاري دريغ نمي‌كنند. مردم مي‌دانند كه دولت كار خود را به خوبي انجام مي‌دهد و لذا اين كار‌شكني‌ها تنها يك نتيجه خواهد داشت و آن هم پاك شدن اين جريان مخالف از عرصه سياسي كشور است. با ادامه اين رفتار‌ها مخالفان در انتخابات مجلس دهم با طرد مردم مواجه خواهند شد.

 

مخالفت‌هاي جرياني عليه دولت

محمد‌جواد حق‌شناس

انتقادات تند مخالفان دولت در طي دو سال گذشته هميشه وجود داشته است. مخالفت‌ها و سنگ اندازي‌هاي گروه راست افراطي با هدف گرفتن كرسي‌هاي مجلس دهم توسط اين گروه انجام مي‌شود. آنها در سال 92 به وضوح مشاهده كردند كه مورد اقبال عمومي نيستند. نامزدهاي مورد حمايت آنان شكست بزرگي خوردند و امكان سياست‌ورزي براي اين جريان در دولت فراهم نشد. اين جريان‌سازي‌هاي تخريبي به نوعي براي تاثيرگذاري در پشتوانه مردمي دولت منتخب صورت مي‌گيرد. آنها تلاش مي‌كنند موفقيت‌هاي دولت را كمرنگ جلوه دهند يا آن را با چالش روبه رو مي‌كنند. همچنين آنها از اين طريق مي‌خواهند تا شكست انتخابات 92 را در انتخابات مجلس دهم جبران كنند. در تمام دنيا حزبي كه در انتخابات راي نمي‌آورد به انتخاب مردم احترام مي‌گذارد و تلاش مي‌كند تا در زمان باقي مانده تا انتخابات بعد نقاط ضعف و نقصان خود را رفع كند و با استفاده از اين روش تلاش مي‌كنند تا فرصت مجددي را پيدا كنند و در عرصه قدرت حضور يابند اما گروه‌هاي افراطي در كشور ما نه تنها از شكست‌ها درس نمي‌گيرند بلكه به نوعي طلبكارانه برخورد مي‌كنند. آنها وقتي مورد اقبال عمومي قرار نمي‌گيرند در برنامه‌هاي خود تغيير ايجاد نمي‌كنند بلكه تلاش مي‌كنند تا با تخريب و حذف رقيب روزنه‌هايي براي حضور دوباره در قدرت پيدا كنند و از عواملي كه موجب شكست‌شان شده است به زعم خود انتقام بگيرند. آنها گرايش زيادي به فضاي ناآرام و خشونت ورزانه دارند و با امكاناتي كه در حوزه رسانه‌اي، فضاي مجازي و عرصه قدرت دارند به تخريب دولت دست مي‌زنند. اين نوع رفتار افراطي‌ها آثار تخريبي خود را در جامعه به جا خواهد گذاشت اما جامعه رويكرد چالش‌برانگيز آنان را نمي‌پذيرد و در انتخابات مجلس دهم به آنها نه مي‌گويد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون